Esko Karmala MM-pronssille
5.2.2024 klo 17:30
Mikko Taussi

Tikkakosken Ampujien jäsen, näkövammaisampuja Esko Karmala on saavuttanut jälkikäteen makuukilpailussa (VIP) pronssia para-ammunnan MM-kisoissa Al Ainissa vuonna 2022.

Esko Karmala (kuva: Gaelle Gut, FFTir)

Karmala sijoittui tiukassa finaalissa neljänneksi, mutta kun hopealle alun perin sijoittuneen Puolan Grzegorz Klosin doping-näytteestä löytyi ammunnassa kiellettyä lääkeainetta, hänen suorituksensa on hylätty ja hänelle on määrätty 12 kuukauden kilpailukielto. Kansainvälisen paralympiakomitean virallinen tiedote on luettavissa oheisesta linkistä.

Makuukilpailun voitti Espanjan Ager Solabarrieta, hopealle nousi Kroatian Fran Skracic ja kolmanneksi laukaalainen Esko Karmala.

Karmala on toinen suomalainen näkövammainen ampuja, jolla on mitalisija MM-tasolla. Vuonna 2019 Mikkelin Ampujien jäsen Timo Nyström saavutti samassa lajissa MM-kultaa Australian Sydneyssä.

Al Ainin MM-kisoissa parhaiten menestynyt suomalainen oli Vesa Järvinen, joka saavutti para-trapissa (PT2) MM-kultaa. Ampumaurheiluliiton tiedote Järvisen voitosta on luettavissa täältä: https://www.ampumaurheiluliitto.fi/2022/11/10/paratrapin-mm-kilpailut-vesa-jarviselle-kultaa/