Uusi online-kilpailu alkoi liikkuvassa maalissa
3.4.2024 klo 21:55
Sami Heikkilä

Saksalaiset loivat liikkuvaan maaliin uuden online-kilpailun. Suomalaiset pärjäsivät kilpailun ensimmäisellä kierroksella erittäin hyvin.

Liikkuvassa maalissa starttasi viime viikolla uusi online-kilpailu, jossa kukin ampuja suorittaa kilpailun omassa maassaan sovittuna aikana. Kilpailussa ammutaan kaikkiaan kuusi starttia. Ensimmäinen kierros ammuttiin maaliskuun lopussa, jossa suomalaiset nappasivat useita kärkisijoja.

Niklas Hyvärinen ampui miesten sarjassa hyvällä tuloksella 580 kolmanneksi. Kierroksen parhaasta suorituksesta vastasi kisan voittanut Ruotsin Jesper Nyberg tuloksellaan 583. Sarjan toiseksi sijoittui Ukrainan Ihor Kizyma pistein 582. Sarjaan osallistui 36 ampujaa ympäri maailmaa.

Niklas Hyvärinen oli hyvässä vireessä online-kisan ensimmäisellä kierroksella. (Kuva: Mika Kinisjärvi)

Ida Heikkilä ampui naisten sarjan voittoon pistein 566. Saksan Nicola Müller-Faßbender oli toinen tuloksella 549. Kolmanneksi ampui Ruotsin Gunilla Flyckt tuloksellaan 547.

Nuorten sarjoissa Frans Laukka ja Aino Vaittinen nappasivat sarjojensa voitot.

Liikkuvan maalin lajivalmentaja Mika Kinisjärvi iloitsi uudesta kansainvälisestä kilpailumuodosta.

– Mahtava juttu kun tämmöinen kotirata kilpailu järjestetään. Isot kiitokset siitä saksalaisille ja erityisesti Mathias Mailille, joka kilpailua organisoi! Näin saamme jokaiselle meidän ampujille hyviä kisastartteja ja lajiin uusina tulleet pääsevät myös matalalla kynnyksellä kilpailemaan.

Kinisjärvi kertoo kilpailun saaneen hyvän vastaanoton ja siihen suhtaudutaan vakavasti.

– Pääsääntöisesti pyrimme siihen, että jokaisen kierroksen kilpailu ammuttaisiin mahdollisimman kilpailunomaisesti leirillä tai ampujat kokoontuvat pienissä ryhmissä radoille ampumaan. Ampujilta olen saanut ainoastaan positiivista kommenttia, kun kilpailussa on pieni panos aina pelissä. Online-kilpailussa jaetaan pieni rahapalkinto jokaisen sarjan kolmelle parhaalle ampujalle. Ensimmäinen kierros meni meidän ampujilta hyvin. Varsinkin nuoret saivat hyviä onnistumisia! Meillä on kuitenkin vielä 5 kierrosta edessä ja taso on todella kova, joten onnistumisia ja venymistä vaaditaan jokaiselta.

Kotiratakilpailu on suomalaisille ennestään kilpailumuotona tuttu, sillä riistamaalijaosto järjesti kotiratakilpailun Suomessa viimeksi vuonna 2018.

The Running target online competition 2.4.2024

Tulokset