Grande Finale -viikonloppu alkoi Kisakalliossa
29.10.2016 klo 11:17
Lassi Palo

Malli Juha Kytömaan suunnittelemasta juhlavuoden logosta.

Ampumaurheiluliiton Grande Finale -viikonloppu alkoi lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. Päivän ja tulevien vuosien teema on ”osumisen iloa hyvässä seurassa”. SAL täyttää sata vuotta vuonna 2019.

Lajiparlamentit ja Grande Finale -tapahtuma järjestetään Kisakallion urheiluopistossa nyt kolmantena vuonna peräkkäin. Viikonlopun aikana opistolla liikkuu edellisten vuosien tavoin pari sataa ampumaurheilusta innostunutta henkilöä, mitä Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi piti hyvänä määränä.

Aarrekivi avasi tilaisuuden kertomalla hyviä uutisia: jäsenmäärä on kasvussa, lisenssien kokonaismäärä on kasvussa, Kultahippuseuroja on tullut lisää, ampumaurheilukoululaisten määrä on myös kasvussa, yhteiskunnallinen vaikuttaminen on tehostunut ja tuloslaskelma on plus-merkkinen.

Myös ampumaurheilun imago on kohentunut. Aarrekivi kertoi Sponsor Insightin tekemästä Sponsor Navigator -tutkimuksesta, joka tehtiin vuoden alussa. Tutkimukseen vastanneista 16 prosenttia on erittäin kiinnostunut tai kiinnostunut ampumaurheilusta. Se on Aarrekiven mielestä hyvä tulos. Haasteellisin ikäluokka on edelleen 15-29-vuotiaat.

Aarrekivi kertasi pian päättyvää vuotta myös laajemmin. Hän piti sitä ”mielenkiintoisena” mainiten muun muassa Olympiakomitean ja Valon yhdistymisen, OKM:n ja median urheilujärjestöjä koskevat tutkimukset, huippu-urheilun kiristyneen kilpailun ja imagon.

Toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi (oik.) ja Juha Kytömaa valmistautumassa esityksiinsä. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton uusi strategia on esillä joulukuun liittokokouksessa. Aarrekiven mukaan ”valmistaudumme ehkä aikamme suurimpaan mahdollisuuteen”.

– Tämän lauseen on heittänyt ilmaan Juha Kytömaa, joka on paitsi aktiivinen sporting-ampuja ja seuraihminen myös mainostoimistomies ja markkinoinnin asiantuntija. Juhan ajatukset liittyen Ampumaurheiluliiton 100-vuotisjuhlavuoteen ovat herkullisia, Aarrekivi pohjusti Kytömaan esitystä.

Kytömaa on suunnitellut SAL:n juhlavuoden teemoja ja tulevaisuuden ilmettä. Hän on selvittänyt liiton pitkää historiaa ja tutustunut huolellisesti sen toiminta-ajatukseen, missioon ja arvopohjaan saadakseen juhlavuodesta kaiken mahdollisen irti.

– Ampumaurheilu nähdään eettisesti kestävänä ja puhtaana urheiluna. Näin sen varmasti halutaan olevan jatkossakin. SAL on myös valtakunnallisesti merkittävä toimija, Kytömaa luonnehti.

Kytömaa näki nykytilanteen muun muassa siten, että ampumaurheilu on ollut suomalaisten menestyslaji 2000-luvun kesäolympialaisissa. Liitto haluaa selvästi asemoida toimintansa ”urheilija ja seuratoiminta edellä” kehittyvänä, turvallisena ja kestävänä lajiympäristönä. SAL-ilmettä hän pitää ”turvallisen sinivalkoisena”.

– Varovainen ehkä syystäkin, ajatellen median ja eräiden poliittisten päättäjien negatiivista suhtautumista mm. ampumaratojen toiminnan jatkumiseen ja kehittämiseen.

Laaja lajivalikoima tarkoittaa mittavaa edunvalvonta-alaa. Lajilla on tähtiä – mutta kuka tuntee? Näymme isosti vain joka neljäs vuosi, ja meistä kirjoitetaan kehä III:n ulkopuolella, Kytömaa luetteli.

Lista jatkui. Rataolosuhteet ovat paikoin heikot, mutta uusia ratoja on tulossa. Kiinnostus on kaupungeissa (johtoporras), mutta harrastajat maalla. Koulut ovat alkaneet kiinnostua ampumaurheilusta (simulaattorit). Viralliset tahot arvostavat, mutta tietoa on päättäjillä vähän. Ja summa summarum: brändäyksen tarvetta siis on – ja samalla paljon mahdollisuuksia.

– Juhlavuonna on mahdollisuus jäsen- ja harrastajamäärien kasvattamiseen, yhteiskunnallisen vaikuttamisen lisäämiseen ja parantamiseen, vuorovaikutuksen lisäämiseen eli yksilöidyt viestit eri segmenteille, vahvistaa yhteistyöhalukkuutta dialogia aktivoimalla ja kuuntelemalla urheilijoita ja seurapäättäjiä, lisätä tunnettuutta kohderyhmissä ja näkyä isosti muulloinkin kuin olympiavuonna!

Eikä Kytömaan lista päättynyt vielä tähänkään:

– Voimme vahvistaa urheilijan ja seuratoiminnan tukea toiminnan kulmakivenä, vahvistaa palvelumielikuvaa, joka perustuu SAL:n arvopohjaan, saada ja sitouttaa yhteistyökumppaneita ja sponsoreita sekä tuoda esiin ampumaurheilu ajassa olevana nykyaikaisena urheilumuotona, jolla on pohjana menestyksekäs historia. Nyt on toimittava. Ja koko porukan on toimittava – ei vain SAL:n toimiston, vaan koko kentän. Tarvitsemme yhteisen polun statuksen nostamiselle.

Kytömaa painottikin sitä, että juhlavuoden teemojen oltava selkeitä. Tunnuksen, ilmeen ja teemojen on oltava sellaisia, että niiden avulla voidaan saavuttaa ampumaurheilun uskottava statuksen nosto 2020 –luvulle, hän korosti.

– Yksi teema on, että ampumaurheilu on tänään ja tulevaisuudessa moderni ja monipuolinen taitolajiurheilun lajikokonaisuus. Useimmat ampumaurheilulajit ovat aktiivisina ja näyttävinä yleisölajeina suuri mahdollisuus, ja myös tämän pitää näkyä teemoissa.

Kytömaa pitää arvokkaana sitä, että urheiluammuntaa voivat mielekkäästi harrastaa eri ikäiset, kokoiset ja kunnoltaan erilaiset ihmiset.

– Tämä asia, joka kannattaa muistaa. Pelkkä tunnus, ilme ja viestintä eivät yksinään kuitenkaan riitä. Tarvitaan myös konkreettisia toimia esimerkein.

Kytömaa nosti esiin sloganin, jossa todetaan: ”Osumisen iloa hyvässä seurassa.”

– Yksikään meistä ei olisi sellainen, joka ei tykkäisi osua. Ja tarvitsemme toisiamme, vaikka olemmekin yksilöurheilijoita. Me tykkäämme tehdä töitä hyvässä porukassa.

Myös Aarrekivi painotti sitä, että juhlavuosi on yhteinen juhla:

– Olemme nyt luomassa ulkoasua ja näkyvyyttä. Meillä on 350 kansallista kilpailua ja yli 40 SM-kilpailua joka vuosi. Ne ovat hienoja tilaisuuksia kertoa kaikille, että suomalainen ampumaurheilu täyttää sata vuotta. Ihmiset innostuvat, ja saamme siten uusia harrastajia. Haluatteko lähteä mukaan, Aarrekivi kysyi avauksensa lopuksi.

Kuulijoiden joukossa nousi ilahduttavan paljon käsiä ylös. Kytömaan sanoin: suunta eteenpäin ja etukenossa!

Iltapäivällä ovat vuorossa lajiparlamentit, ja Ampumaurheiluliiton vuoden parhaat palkitaan kello 19 alkavassa Grande Finale -gaalassa.