Lajiesittely

Mustaruutiammunnassa ammutaan erilaisilla aseilla monissa eri luokissa. Joillain aseilla ammutaan ehkä vain yhtä lajia, mutta toisilla voi ampua kahta tai kolmeakin eri lajia. Kaikissa tarkkuuslajeissa ammutaan puolen tunnin mittaisessa erässä 13 laukausta, joista tulokseen lasketaan 10 parasta osumaa. Haulikkolajeissa ammutaan kiekkoja. Ampumamatkat, taulut, kaliperirajoitukset ja aseiden tähtäimiin ja ammuksiin liittyvät yksityiskohdat riippuvat lajista. Eri lajien tarkat säännöt löytyvät sääntökirjasta, mutta tältä sivulta saat jo perustietoa.

Lajien nimitykset
Moni mustaruutiammuntaa seurannut ja tulosluetteloita lukenut on varmasti ihmetellyt eri lajien outoja nimiä. Koska mustaruutiammunnassa on pitkälti kyse myöskin perinteiden vaalimisesta, on lajeihin kansainvälisesti omaksuttu nimet, jotka jotenkin liittyvät asehistoriaan. Lajit on myöskin numeroitu, ja Suomessa on joissakin kilpailuissa käytetty lajin numeroa sekä suomennettua tai alkuperäistä nimeä. Kirjain O nimen yhteydessä tarkoittaa alkuperäistä antiikkiasetta ja R replikaa, eli jonkin alkuperäisen aseen perusteella myöhemmin valmistettua kopiota.

Yksilökilpailujen lisäksi suuremmissa kilpailuissa huomioidaan myös joukkuesuoritukset. Joukkuekilpailussa lajeilla on omat yksilölajeista poikkeavat erilliset numeronsa ja nimensä, joilla niilläkin on asehistoriallinen tausta.

Kivääri- ja muskettilajit (Pitkät mustaruutiaseet)

Kiväärilajeissa ammutaan 100 metrin ja 50 metrin matkalta makuulta, seisten tai polvelta.

1. MIQUELET. Nimen taustalla on varhainen espanjalainen piilukko, jossa oli ulkopuolinen iskujousi. Lajin joukkuelajinumero on 9 ja joukkuekilpailunimi Gustaf Adolph, joka oli Ruotsin kuningas, joka otti armeijassaan käyttöön paperipatruunat. Replika-muskettien joukkuekilpailu 31 on nimeltään Halikko joka viittaa 2003 EM kisojen pitopaikkaan Suomessa.
Lajissa käytettävä ase on sileäpiippuinen sotilaskäyttöön tarkoitettu piilukkomusketti. Ampumamatka 50 metriä seisten. Aseen piippua ei puhdisteta kilpailun aikana.

Piilukkomusketin lukko lähikuvassa (O)

2. MAXIMILIAN. oli Itävallan keisari (1459-1519), innokas metsästäjä ja aseharrastaja. Hänen sanotaan ensimmäisenä käyttäneen rihlattuja lunttulukkoaseita. Joukkuelaji (O) No 26, joukkuenimi Wedgnock, mikä on Britannian mustaruutiliiton omistama kansallinen ampumarata. 1996 ja 1998 se oli MLAIC MM-ampumakilpailupaikka. Joukkuelaji (R) No 29 tässä lajissa on Lucca.
Lajissa käytettävä ase on vapaa piilukkokivääri. Ampumamatka on 100 metriä makuulta.

3. MINIE. Paul Etienne Minie oli Ranskan armeijan upseeri (1804-1879). Hän keksi kapteenina 1849 laajenevan onttoperäisen luodin, joka nopeutti lataamista. Joukkuelaji (O) No 10 Pauly. Hän oli sveitsiläinen tykistöupseeri (1766-1817) ja ensimmäisen keskisytytteisen metallipatruunan suunnittelija. Joukkuelaji (R) No 32 on Magenta.
Lajissa käytettävä ase on sotilaskäyttöön tarkoitettu nallilukkokivääri, jonka cal on yli 13,5 mm. Ampumamatka 100 metriä makuulta Aseen piippua ei puhdisteta kilpailun aikana.

4. WHITWORTH. Sir Joseph Whitworth oli kuuluisa 1800-luvun koneinsinööri (1803-1887). Hän edisti koneenosien valmistuksen tarkkuutta ja kehitti rihlauksen pitkän matkan ammuntaan. Joukkuelaji (O ja R yhd.) No 20 on Rigby. John Rigby oli dublinilainen aseseppä, joka erikoistui pitkien matkojen hienoihin urheilukivääreihin. John Rigbyn liike on edelleen toiminnassa.
Lajissa käytettävä ase on vapaa nallilukkokivääri, jota ei käy lajiin 3 Minie. Ampumamatka 100 metriä makuulta

8. WALKYRIE. Skandinavian muinaisten sankaritarujen soturineito. Joukkuelaji (O ja R yhd.) No 17 on Amazons, mikä on ollut Vähä-Aasian tarunomainen naissoturiheimo. Walkyrie lajiin voivat osallistua vain naiset.
Lajissa käytettävä ase on vapaa- tai sotilaskäyttöön tarkoitettu nallilukkokivääri. Ampumamatka 100 metriä makuulta

14. TANEGASHIMA. Saari Japanin etelärannikolla, jonne ensimmäiset lunttulukkoaseet tulivat 1543 pyörremyrskyssä rantaan ajautuneen Portugalilaisen laivan mukana. Joukkuelaji (O ja R yhd.) No 19 on Nagashino – Japanin sisällissotakauden ratkaiseva taistelu 1575. Joukkuelaji (O) No 27 on Nobunaga.
Lajissa käytettävä ase on vapaa sileäpiippuinen lunttulukkomusketti. Ampumamatka 50 metriä seisten.

15. VETTERLI. Friedrich Vetterli (1822-1882) oli sveitsiläisen 13-patruunaisen makasiinikiväärin (tunnetaan suomessa myös Grafton-kiväärinä) suunnittelija. Joukkuelaji (O ja R yhd.) No 24 on Pforzheim. Keskiaikainen saksalainen kaupunki, jonka ampumaseura on perustettu 1450. Seura piti ensimmäiset kansainväliset mestaruuskilpailut v. 1521.
Lajissa käytettävä ase on vapaa lunttu-, pii- tai nallilukkomusketti tai -kivääri. Ampumamatka 50 metriä seisten Koska tähän lajiin käyvät kaikki muihin lajeihin kelpaavat pitkät aseet, on laji erittäin suosittu.

16. HIZADAI. Samuraiden harjoituksissaan käyttämä nimitys polviasennosta. JOukkuelajit ovat 43 (O) Hibuta tai 44 (R) Hinawa jotka on nimetty japaniksi lunttuaseen pannunsuojan ja luntun mukaan.
Ase on vapaa sileäpiippuinen lunttulukkomusketti. Ampumamatka 50 metriä ja polviasento.

Lunttumusketin laukaus kaikessa kauneudessaan

36. PENNSYLVANIA. Yhdysvaltojen Pennsylvanian osavaltio tunnettiin 1700-luvulla erittäin tarkoista pitkistä kivääreistään. Joukkuelaji No 42. (O ja R) on Kossuth.
Lajissa käytettävä ase on vapaa piilukkokivääri. Ampumamatka 50 metriä seisten.

37. LAMARMORA. Alfonso Lamarmora oli italialainen kenraali ja sotaministeri 1800-luvulla. Joukkuelajit ovat no 40 Enfield (O/R) joka on nimetty englantilaisten kivääreiden valmistuspaikan mukaan ja no 46 Königgrätz (O)
Lajissa käytettävä ase on sotilaskäyttöön tarkoitettu nallilukkokivääri, kaliiperi yli 13.5mm. Ampumamatka 50 metriä seisten. Tässä siis sama ase kuin lajissa Minie.

90. REMINGTON RIFLE. Frederic Remington oli kuuluisa Yhdysvaltalainen asevalmistaja. Juokkuelaji Nordic Cup. Joukkuelajissa voi olla yksi ampuja lajista 91 ja kaksi 90 tai kaikki 3 lajista 90.
Lajissa käytettävä ase on alkuperäinen mustaruutipatruunalla ladattava mustaruudille ja lyijyluodille alunperin suunniteltu kivääri. Ampumamatka 100 metriä makuulta. Avotähtäimet. Remington Rifle on Pohjoismainen laji, eikä siis kuulu kansainvälisen MLAICin lajeihin.

91 REMINGTON MATCH. Sama kuin laji 90, mutta ase voi olla myös replika ja aseessa voi olla diopteritähtäimet. Lajissa ei ole erillistä joukkuekilpailua mutta kts. laji 90.
Lajissa käytettävä ase on kopio mustaruutipatruunalla ladattavasta mustaruudille ja lyijyluodille alunperin suunnitellusta kivääristä. Ampumamatka 100 metriä makuulta. Remington Rifle on Pohjoismainen laji, eikä siis kuulu kansainvälisen MLAICin lajeihin.

102 JARMAN Lajissa ei ole erillistä joukkuekilpailua.
Lajissa käytettävä ase on kopio mustaruutipatruunalla ladattavasta mustaruudille ja lyijyluodille alunperin suunnitellusta kivääristä tai alkuperäinen ase. Ampumamatka 50 metriä seisten. Jarman on Pohjoismainen laji, eikä siis kuulu kansainvälisen MLAICin lajeihin.

Pistoolilajit (Lyhyet mustaruutiaseet)

Pistoolilajeissa ammutaan 25 ja 50 metrin matkalta seisten.

5. COMINAZZO. Kuuluisa aseiden valmistajasuku Gardone Val Trompiassa Italiassa 1500 ja 1600-luvuilla. Joukkuelaji (O ja R yhd.)No 25 on Wogdon. Hän oli 1700-luvun lopulla Lontoossa vaikuttanut aseseppä, joka erikoistui hienoihin kaksintaistelupistooleihin.
Lajissa käytettävä ase on vapaa kertalaukeava, sileäpiippuinen piilukkopistooli, kaliperi on vähintään 11 mm. Ampumamatka 25 metriä

Nallilukkopistoolin kauneutta ja tarvikkeita kisapaikalla

6. KUCHENREUTER. Kuuluisa aseseppäsuku Regensburgista, tunnettu hienoista pistooleista vuodesta 1626 nykypäiviin. Joukkuelaji (O) No 18 on Boutet. Nicolas Boutet (1761-1833) oli Versaillesin asetehtaan johtaja ja Napoleonin paras aseseppä. Joukkuelaji (R) No 33 Forsyth on nimetty nallit mahdollistaneet fulminaatit patentoineen pastori A.J.Forsythin mukaan.
Lajissa käytettävä ase on vapaa kertalaukeava rihlattu nallilukkopistooli. Ampumamatka 25 metriä.

7. COLT. Ensimmäinen onnistuneen suursarjana valmistetun nallilukkorevolverin suunnittelija. Joukkuekilpailu on nimeltään Adams (o) tärkeän Brittiläisen asevalmistaja Robert Adamsin mukaan.
Lajissa käytettävä ase on alkuperäinen, vapaa nallilukkorevolveri. Ampumamatka 25 metriä. Tässä siis vain alkuperäisaseet.

12. MARIETTE. Tunnettu belgialainen ns. pippuripurkkipistoolien valmistaja. Joukkuelaji No 13 (R) on Peterlongo. Hän oli tunnettu itävaltalainen aseseppä (1826-1898), joka muunsi suustaladattavia aseita takaaladattaviksi.
Lajissa käytettävä ase on vapaa nallilukkorevolveri (R). Ampumamatka 25 metriä.

23. DONALD MALSON. D. ”Bucky” Malson oli mestariampuja ja MLAICin pääsihteeri joka kuoli 2007. Joukkuelaji El Alamo Texasilaisen Alamon taistelun mukaan.
Lajissa käytettävä ase on vapaa nallilukkorevolveri. Ampumamatka 50 metriä Ase on siis sama, jota kilpailija käyttää lajissa Mariette tai Colt.

28. TANZUTSU. On japaniksi lyhyt ase. TAN merkitsee lyhyttä ja ZUTSU (lausutaan TSUTSU) merkitsee asetta. Siis Tanzutsu – lyhyt ase. Joukkuelaji Kunitomo.
Lajissa käytettävä ase on sileäpiippuinen lunttulukkopistooli. Ampumamatka on 25 metriä.

38. REMINGTON. Frederic Remington oli kuuluisa amerikkalainen aseseppä.
Lajia ei ammuta, vaan tulokset lasketaan yhteen Mariette tai Colt lajeista ja lajista Donald Malson.

93. SMITH & WESSON. Smith & Wesson toivat markkinoille ensimmäisiä amerikkalaisia mustaruutipatruunaa käyttäviä revolvereita. Joukkuelaji Scandinavian Cup.
Lajissa käytettävä ase on mustaruutipatruunalla ladattava mustaruudille ja lyijyluodille alunperin suunniteltu revolveri (O/R). Smith & Wesson on Pohjoismainen laji, eikä siis kuulu kansainvälisen MLAICin lajeihin.

Mielenkiintoinen kuva jossa näkyy mustaruutirevolverista lähtevä luoti

Haulikkolajit (kiekon ammunta)

Kaikissa haulikkolajeissa ammutaan kiekkoja.

21. MANTON. Veljekset Joseph ja John Manton olivat kuuluisia englantilaisia aseseppiä. Joukkuelaji (O/R) Hawker, joka oli Mantonin aikakaudella kuuluisa metsästäjä/linnustaja joka teki veljesten kanssa yhteistyötä.
Lajissa käytettävä ase on vapaa piilukkoase. Asemallista riippuen samalla aseella voi ampua mahdollisesti myös tarkkuuslajeja.

22. LORENZONI. Firenzessä Italiassa 1683-1733 elänyt varhaisen monilaukauksisen piilukkokiväärin suunnittelija. JOukkuelaji (O/R) Batesville, jossa kaupungissa järjestettiin 2004 maailmanmestaruuskisat Ohiossa.
Lajissa käytettävä ase on vapaa nallilukkoase.

101. HUSQVARNA. Husqvarma oli tärkeä Ruotsalainen asevalmistaja. Joukkuelaji Kongberg.
Lajissa käytettävä ase on ennen vuotta 1957 vuotta valmistettu ulkoisella hanalla varustettu 1- tai 2-piippuinen haulikko. Kaliperin max. 11. Hylsyt ovat paperia tai messinkiä ja ladattu mustaruudilla ilman muovisia tai muita nykyaikaisia välitulppia. Husqvarna on Pohjoismainen laji, eikä siis kuulu kansainvälisen MLAICin lajeihin.

Mustaruutihaulikon pöllähdys takaa katsottuna