Petri Savinainen Ampumaurheiluliiton Vuoden ampuja 2006
4.11.2006 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliitto palkitsi siluettiampuja Petri Savinaisen Vuoden ampujana kauden päätöstilaisuudessa, Grande Finalessa, lauantaina 4. marraskuuta Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä. Savinainen ampui pistooleilla siluetin MM-kilpailussa Bloemfontainissa Etelä-Afrikassa syyskuussa lähes uskomattoman jättipotin: kahdeksan kultamitalia ja neljä hopeamitalia. Sibbo Skyttegilleä edustavan 42-vuotiaan Savinaisen kultamitaleista on viisi ja hopeamitaleista kolme on henkilökohtaisia.

– Kyllä mitalimäärä on sellainen, ettei sitä oikein itsekään heti käsittänyt. Kun mitaliputki aukesi, se vain vyöryi jollakin tavalla. Alussa kisat olivat minullekin vaikeat. Kaksi lajia meni myrskytuulen kanssa taistellessa, mutta sen jälkeen kaikki natsasi, Savinainen muistelee.

– Tällainen menestys tulee kohdalle vain kerran elämässä, mutta siluettiammuntaa harjoittelen tosissani ainakin pari vuotta vielä yhtä intensiivisesti omiin MM-kilpailuihin asti.

Seuraava MM-kilpailu Suomessa

Suomi on järjestämässä siluettiammunnan vuoden 2008 MM-kilpailuja.

– Käytännössä kilpailut on mahdollista järjestää vain Sipoon ja Heinolan radoilla. Itse olen ehdottanut, että jakaisimme kilpailut niin, että Sipoossa ammuttaisiin pistoolilajit ja Heinolassa samaan aikaan kiväärilajit, Savinainen sanoo.

Joka toinen vuosi käytävät siluetin MM-kilpailut olivat toisen kerran peräkkäinen Etelä-Afrikan Bloefontainissa. Se vähensi hieman eurooppalaisten kilpailijoiden määrää.

– MM-kilpailussa ammuttiin noin tuhat suoritusta eli kilpailijoiden määrä oli lähes sama kuin ennen. Samat eurooppalaiset nimet kuin aiemmissakin kilpailuissa olivat tuloslistojen kärjessä.

Siluetin MM-kilpailu on pitkä tapahtuma. Aiemmin kisat kestivät kolme viikkoa ja vielä nytkin kaksi viikkoa, vaikka virallisten kilpailujen määrää on karsittu.

– Koska toimin yrittäjänä, olen aiemmin osallistunut vain kerran MM-kilpailuun, kun kolmeksi viikoksi on vaikea lähteä kilpailemaan. Onneksi nyt tuli lähdettyä. 1998 Sipoossa käydyssä kilpailussa voitin ratapistoolin yhteistuloksen MM-kultaa, Savinainen kertoo.

Siluettiammunnan kansainvälisessä kattojärjestössä, IMSSU, on parikymmentä jäsenmaata. Siluettiammunnan pistoolilajeissa suuria maita ovat Saksa, Ranska, Tshekki ja Suomi.

– Hieman pienempiä maita ovat muut Pohjoismaat ja Itävalta. Venäläiset, italialaiset ja unkarilaiset ovat tulossa mukaan kansainväliseen toimintaan. Euroopan ulkopuolella isoja maita ovat USA, Australia, Uusi-Seelanti, Etelä-Afrikka ja Zimbabwe.

Tuhansien eurojen panostus

– Kansan kielellä sanottuna siluettiammunta on veretöntä metsästystä. Ammumme pistoolilla tai kiväärillä 25-200 metrin matkoille metallisiin eläinsiluetteihin osumia ja kaadot lasketaan pisteiksi. Me ammumme seisten ja vapaasta asennosta, joka tarkoittaa makuuasentoa joko selällään tai mahallaan. Seisten ammuttaessa saamme käyttää kahta kättä. Laji on vähän vastaava kuin ampumahiihto, jossa pudotetaan metallisia pleittejä, Savinainen sanoo.

– Itse ammun pistoolilla kahdella kädellä. Siluettipistooli on kiväärin tapaan pulttilukkoinen, joten siitä saa otteen etukahvasta ja tukista. Rekyylin vuoksi kahta kättä ei tarvita, koska patruunavalikoimalla pyrimme eliminoimaan rekyylin pois, jotta aseet olisivat hyvin ammuttavissa. Esimerkiksi isopistoolissa minulla on hyvin samanlainen patruuna kuin rynnäkkökiväärissä, mutta rekyyli on vain kolmasosa.

Petri Savinainen kertoo panostaneensa ampumaurheiluun 4.000-5.000 euroa vuosittain.

– Tähän summaan olen laskenut yhden aseen hankinnan vuosittain, patruunat ja kilpailumatkat. Nyt olen aseet hankkinut ja se kustannus jää jatkossa pois. Lisäksi tänä vuonna olemme saaneet Lapualta patruunoita, hän summaa.

– Vuosittain ammun 3.000-4.000 .22-paukkua. Isompia patruunoita menee lähelle 3.000.

Takaisin rata-ammuntaan

Petri Savinainen kertoo ampuneensa pistoolilla jo 1980-luvun alussa. Silloin hän kilpaili rata-ammunnassa vakio- ja isopistoolilla.

– Lasten syntymän myötä ammunta jäi useammaksi vuodeksi. Sitten 1994 löysin Sipoon siluettiradalle ja laji tuntui heti hauskalta.

Nyt hän suunnittelee kokeilevansa uudelleen rata-ammuntaa.

– Olen kiinnostunut etsimään kunnon olympiapistoolin ja kokeilemaan perinteisiä pistoolilajeja. Hankin heti sellaisen aseen, jolla pystyy kilpailemaan, jos kipinä kunnolla syttyy. Meillä on suunnitteilla pistoolirata SSG:n radalle Sipooseen, joten pääsen ampumaan kotiradalla, Savinainen paljastaa.

– Lisäksi rata-ammunta on hyvää harjoittelua siluettiammuntaan. Samalla tavalla se harjaannuttaa silmää ja kättä, vaikka seisoma-asento on hieman toisenlainen.

Petri Savinaisen mitalit MM-kilpailussa

Viisi henkilökohtaista kultamitalia: .22-revolveri, isopistooli seisten, isopistooli yhteistulos, .22-pistooli yhteistulos ja seisten ammuttavien lajien yhteistulos.

Kolme joukkuekultamitalia: .22-pistooli (Savinainen, Toni Kelo, Juha-Matti Saari), ratapistooli (Savinainen, Jyrki Viitakoski, Juha-Matti Saari) ja seisten ammuttavat lajit (Savinainen, Jyrki Viitakoski, Juha-Matti Saari)

Kolme henkilökohtaista hopeamitalia: .22-pistooli seisten, .22-vapaapistooli ja ratapistooli kiikaritähtäimellä.

Yksi henkilökohtainen joukkuehopeamitali: isopistooli (Savinainen, Esko Lempola, Juha-Matti Saari).

Petri Savinainen

syntymäaika

22.11.1963

syntymäpaikka