Kategoria: Etelä-Suomi

SAL:n valtionapu pieneni viime vuodesta

Ministeri Sandra Bergqvist on myöntänyt yli 40 miljoonaa euroa yleisavustuksia valtakunnallisille ja alueellisille liikuntaa edistäville järjestöille. Ampumaurheiluliiton saama valtionapu pieneni viime vuodesta. (lisää…)

Vuoden 2024 lisenssit tulevat myyntiin 1.1.2024

Uusi lisenssikausi alkaa 1.1.2024, ja se tuo lisensseihin useita muutoksia.

Merkittävimpänä muutoksena ensi vuodelle tulee se, että jatkossa harrastajan lisenssiseuralle menee kaikista kilpailu- ja harrastelisensseistä kolme euroa per lisenssi. Toiveena on, että tämä ohjaisi seuroja kannustaman kaikkia jäseniään hankkimaan vähintään harrastelisenssin, jotta kaikki harrastajat olisivat vakuutuksen piirissä. Lisensseissä on hyvin kattava tapaturma- ja vastuuvakuutus.

Hintoihin muutoksia

Liittovaltuusto päätti kevätkokouksessaan nostaa aikuisten ja seniorien kilpailulisenssin sekä harrastelisenssin hintaa viidellä eurolla ja laskea nuorten kilpailulisenssin hintaa kolmella eurolla. Vuoden 2024 hinnat ovat siis seuraavat:

Kilpailulisenssi, aikuiset 45 €
Kilpailulisenssi, nuoret (enintään 20 v) 10 €
Kilpailulisenssi, seniorit (vähintään 70 v) 25 €
Harrastelisenssi 30 €

Lisenssi on sähköinen eli sen voi esittää kilpailun järjestäjälle Suomisport-sovelluksen tai nettiselaimen kautta. Kilpailulisenssiin saa edelleen halutessaan muovisen lisenssikortin 5 euron lisähintaan.

Kaikista kilpailu- ja harrastelisensseistä ohjataan siis harrastajan lisenssiseuralle ensi vuonna 3 euroa per lisenssi.

Lisenssit myyntiin vasta 1.1.2024

Vuoden 2024 lisenssit tulevat myyntiin aiemmasta poiketen vasta 1.1.2024. Syy tähän on Olympiakomitean tekemä muutos, jonka myötä lisenssejä ei enää voi ostaa Suomisportista ennen kyseisen lisenssikauden alkamista. Olympiakomitea perusteli muutosta sillä, että aiempi käytäntö aiheutti sekaannuksia sen suhteen, mille lisenssikaudelle henkilö yritti ja tuli ostaneeksi lisenssin.

Uusi lisenssi kannattaa ostaa heti tammikuussa, vaikka ensimmäinen kilpailu olisikin vasta kesällä, sillä näin vakuutusturvan saa heti voimaan. Vakuutus tulee voimaan 1.1.2024 alkaen kun vakuutusmaksu suoritetaan tammikuun aikana. Sen jälkeen ostettaessa vakuutus tulee voimaan klo 24.00 sinä päivänä, jona vakuutusmaksu on suoritettu tai maksuhetkestä, mikäli suorituksesta on esittää maksutosite, josta käy ilmi maksuajankohta.

Lisenssit ostetaan tuttuun tapaan Suomisportista www.suomisport.fi.

Tarkempia tietoja mm. vakuutusehdoista voi lukea liiton nettisivulta www.ampumaurheiluliitto.fi/lisenssit-ja-vakuutukset/.