Marjo Yli-Kiikka valittiin Vuoden ampumaurheilijaksi
29.10.2011 klo 12:00

Vuoden ampumaurheilija: Marjo Yli-Kiikka. Kuvat: Lassi Palo
Vuoden valmentaja: Matthias Hahn.
Vuoden nuori ampuja: Sami Heikkilä.
Nuorisovaliokunta palkitsi vuoden parhaansa. Vuoden kultahippuseuran palkinnon otti vastaan Mikkelin Ampujien Tauno Tuhkanen (vas.), Vuoden kultahippuohjaaja on Heikki Romppanen ja Vuoden kultahippuampuja Marianne Palo.
Erikoismaininnat saivat Hanna Pitkänen ja Jaakko Louhelainen.
Illan musiikillisesta annista vastasi mainio Band`O.
Band`O:n Sillanpään sisarukset.

Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL) on palkinnut kauden parhaitaan Vierumäellä järjestetyssä Grande Finale -tilaisuudessa. Vuoden ampumaurheilijana palkittiin Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseuraa edustava Marjo Yli-Kiikka.

Marjo Yli-Kiikka voitti maaliskuussa naisten ilmakiväärissä EM-hopeaa Italian Bresciassa järjestetyissä kilpailuissa, ja Belgradin EM-kilpailuissa elokuussa hän ampui Suomelle maapaikan ensi vuonna Lontoossa järjestettäviin kesäolympialaisiin. Yli-Kiikan hyvää kautta täydensivät maailmancupeissa napatut seitsemännet ja yhdeksännet sijat.

– Vuosi oli upea ja huikea. Se alkoi takkuisesti, mutta sitten tulivat EM-mitali ja vihdoin viimein myös olympiapaikka. Takki oli sen jälkeen aika tyhjä. Vuosi vei ”mehut”, mutta antoisa se oli, hän sanoi tyytyväisenä.

– Valintaani Vuoden ampujaksi en osannut arvatakaan. Se on korkein titteli, jonka liitolta voi saada, ja se tuntuu hienolta. Kunnianosoitus myös lämmittää mieltäni pitkään tehdyn työn jälkeen. Toivottavasti menestys ei jää tähän. Vuodet eivät ole veljiä keskenään, mutta ovat toivottavasti edes vähän sukua keskenään, Yli-Kiikka naurahti.

Yli-Kiikkaa, 33, ei ole aiemmin valittu Vuoden ampumaurheilijaksi. Ampumaurheiluliiton kauden päätöstilaisuudessa hänelle ojennettiin ampujan kultainen ansiomerkki hänen varsin merkittävästä kansainvälisestä urastaan: hän on edustanut maatamme yli 50 kertaa arvokilpailuissa. Yli-Kiikka voitti tänä vuonna myös huippuampujien cup-kilpailun.

Yli-Kiikka toivoo, että Suomen Olympiakomitea nimeäsi hänet joulukuun valintakokouksessaan Lontoon olympialaisiin.

– Se toisi rauhan tulevien kuukausien ajaksi. Sama valintasysteemi toimi ampumaurheilijoiden kohdalla hyvin myös edellisten eli Pekingin olympialaisten yhteydessä. Menestystä tuli. Lontoo on ensi kauden ykkösjuttuni.

(Tässä on linkki yle.areenaan, jossa on Urheiluruudun juttu Marjo Yli-Kiikasta.)

Muita palkittuja

Vuoden valmentajaksi valittiin saksalainen Matthias Hahn, 44, joka toimii Ampumaurheiluliiton pistoolilajien päävalmentajana. Valintaperusteluja olivat pistooliampujien kaksi olympiamaapaikkaa Lontooseen sekä sitoutuminen ja asenne valmennukseen ja pistoolin valmennuskulttuurin rakentaminen.

– On hienoa olla täällä palkittuna! Kiitokset kaikille saamastani tuesta, ja katson luottavaisesti tulevaisuuteen. Jatketaan samalla linjalla, Hahn sanoi.

Vuoden yllättäjä -palkinto jaettiin kahden nuoren ampujan kesken. Lehtimäen Ampujia edustava Jaakko Björkbacka, 18, voitti EM-kultaa poikien 50m pienoiskiväärin makuun kilpailussa Belgradissa, ja Lahden Ampumaseuran Henri Sorvo, 17, yllätti itsensäkin Belgradin EM-kilpailuissa sijoittumalla poikien skeetissä kolmanneksi. Muutama viikko myöhemmin hän oli MM-kilpailussa kuudes.

Björkbacka sai Euroopan mestaruudestaan Yli-Kiikan tavoin ampujan kultaisen ansiomerkin. Björkbackan tavoitteena on ”päästä niin ylös kuin mahdollista”. Sorvo puolestaan kertoi tavoitteistaan sen verran, että ”seuraava mitali on kultainen”.

Vuoden nuori ampuja -palkinto ojennettiin Kangasalan Kymppi 64-seuraa edustavalle Sami Heikkilälle, 18, joka vuoden aikana kahmi liikkuvan maalin arvokisamitaleja. Hänestä tuli tuplamestari elokuussa Belgradin EM-kilpailuissa, kun hän voitti poikien normaali- ja sekajuoksujen Euroopan mestaruudet. Suomi voitti myös poikien joukkuemestaruudet. Maaliskuussa Italian Bresciassa järjestetyissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa Heikkilä nappasi 10m sekajuoksujen kultamitalin ja normaalijuoksujen hopeamitalin sekä joukkuekullan ja -pronssin. Vaikka saavutuksia on jo vaikka kuinka paljon, on Heikkilällä tavoitteita vielä jäljellä: miesten sarjassa.

Nuorisovaliokunnan palkitsemat

SAL:n nuorisovaliokunta palkitsi Vuoden kultahippuampujana Marianne Palon Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseurasta. Vuoden kultahippuohjaaja on Heikki Romppanen Orimattilan Seudun Urheiluampujista, ja Vuoden kultahippuseurana palkittiin Mikkelin Ampujat.

Kuusivuotiaasta lähtien ammuntaa harrastaneen Palon valintaa perusteltiin muun muassa sillä, että hän osallistuu aina seuran talkoisiin. Palo myös kutsui oman ikäiset luokkakaverinsa liikuntatunnilla ampumaradalle ja esitteli ammuntaa istumatuelta, vastapainolta sekä vapaalta, jonka jälkeen kaikki oppilaat saivat kokeilla ammuntaa. Näin seura sai lisää uusia ampujia.

Yksi valintaperustelu oli se, että Palo on ollut Kultahippufinaalissa kaksitoista kertaa ja joka kerta ollut palkittavien joukossa.

– Marianne on menestynyt jo useana vuonna sekä ilma- että pienoiskiväärilajeissa. Hän on radalla lähes joka harjoitusilta, ja hän on hyvin ahkera. Vaikka Marianne ei aina ampuisikaan, hän tulee radalle, koska on kiinnostunut muiden kuulum
isista, niin kanssakilpailijoiden kuin ohjaajienkin, yksi perustelu kuului.

Romppasen valintaa perusteltiin muun muassa sillä, että hän tekee Ampumaurheiluliiton lajeja tunnetuiksi useilla messuilla ja tapahtumissa, vetää sekä haulikon että ilma-aseiden ampumakouluja, toimii trapin ja kaksoistrapin tehoryhmävalmentajana ja ”uhraa vapaa-aikansa ampumaurheilulajien parissa”.

Yksi Mikkelin Ampujien valintaperustelu oli lyhyen ytimekäs: ” Jo olisi aika.” Valintaa perusteltiin myös sillä, että MA ollut Nuori Suomi -sinettiseura vuodesta 1998 lähtien, ja se tekee määrätietoisesti nuorisotyötä, pitää ampumakouluja ja kouluttaa ohjaajia säännöllisesti. 125-vuotisjuhlavuottaan viettävää seuraa kehuttiin myös siitä, että siellä on todella hyvä me-henki.

Lauantaina pidetyissä lajiparlamenteissa oli ennätysmäärä osanottajia eli noin 190. Grande Finalessa oli paikalla noin 150 juhlavierasta. Musiikillisesta tarjonnasta vastasi Band´O. Yhtyeen keskeisimpiä hahmoja ovat Jemina ja Selina Sillanpää sekä heidän isänsä Seppo Sillanpää, joka muistetaan muun muassa Wanha Isäntä -yhtyeestä. Band´Ossa soitti myös Janne Viksten. Juhlavieraat kuulivat balladeja, folkia ja ”irkkumusiikkia” – ilta oli siten erinomainen musiikillinen tapahtuma kaiken muun lisäksi.

SUOMEN AMPUMAURHEILULIITON PALKINNOT 2011

Vuoden ampumaurheilija: Marjo Yli-Kiikka, Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura
Vuoden valmentaja: Matthias Hahn
Vuoden nuori ampuja: Sami Heikkilä, Kymppi-64
Vuoden yllättäjät: Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat) ja Henri Sorvo (Lahden Ampumaseura)

Huippuampujien cup-kilpailun voittaja: Marjo Yli-Kiikka, Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura

Nuorisovaliokunnan palkitsemat
Vuoden kultahippuampuja: Marianne Palo, Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura
Vuoden kultahippuohjaaja: Heikki Romppanen, Orimattilan Seudun Urheiluampujat
Vuoden kultahippuseura: Mikkelin Ampujat

Erikoismaininnat
Hanna Pitkänen (ilmakivääri 40ls täydet 400 pistettä)
Jaakko Louhelainen (valmentaja-ansioista tehoryhmässä ja nuorten maajoukkueessa)

Stipendit
Sami Heikkilä, Marjo Yli-Kiikka, Jaakko Björkbacka, Henri Sorvo, Heikki Lähdekorpi, Jani Suoranta, Micaela Qvarnström; Jussi Airas, Allan Granlund, Kimmo Iivonen, Jorma Juntunen, Unto Järvinen, Juhani Lehtosaari, Marko Nikko, Juha Piiroinen, Juha-Matti Saari, Petri Savinainen, Aki Tanninen, Jarkko Tuovinen, Jasmine Uuttu, Reino Uuttu, Rauno Ärväs; Timo Näätänen-Lihavainen, Tarmo Ansamaa, Sakari Viertola, Hannu Jyrä; Antti Poutiainen, Martti Paananen. (Stipendien yhteissumma noin 15 000 euroa.)

Ampujien ansiomerkit

Ampujan kultainen ansiomerkki: Marjo Yli-Kiikka (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura), Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat)
Ampujan hopeinen ansiomerkki: Henri Sorvo (Lahden Ampumaseura), Heikki Lähdekorpi (Satakunnan Ampujat), Hannu Jyrä (Salon Seudun Ampujat), Antti Poutiainen (Sibbo Skyttegille)

Lajijaostojen palkinnot