Kategoria: Pistooli

Savola: ”Pystyin palaamaan omalle tasolle”

Nuorten sarjojen 25 ja 50 metrin pistoolilajien SM-kilpailut päättyivät tänään Karstulassa. Päivän mestarit olivat 50 metrin pistoolilla M20-sarjassa Esa Savola, 25 metrin olympiapistoolilla Urho Hietaniemi M20-sarjassa ja Lasse Kurkela M18-sarjassa.

Savola ampui 50 metrin pistoolilla tuloksen 523.

– Tämän päivän ammunta oli hyvää perustekemistä.  Pystyin palaamaan omalle tasolle huonon eilisen päivä jälkeen. Nyt onkin hyvä jatkaa valmistautumista kohti yleisen sarjan SM-kisoja, Savola sanoi.

Karstula:
Nuorten sarjojen 25 ja 50 metrin pistoolilajien SM-kilpailut:
50m pistooli, Sarja M20: 1) Esa Savola LappjA 523.
25m olympiapistooli, Sarja M20: 1) Urho Hietaniemi AlavA 9 (525).
25m olympiapistooli, Sarja M18: 1) Lasse Kurkela HVA 530, 2) Iivari Kelhä RSA 503.

Leevi Intoselle kolme mestaruutta pistoolin nuorten SM-kilpailuiden avauspäivänä

Vammalan Seudun Ampujien Leevi Intonen otti kolme mestaruutta, kun 25 ja 50 metrin pistoolilajien nuorten SM-kilpailut alkoivat Karstulassa.

Leevi Intonen voitti 25 metrin vakiopistoolin sekä 18- että 20-vuotiaiden sarjassa, ja sen lisäksi vielä 25 metrin pistoolin 16-vuotiaiden sarjassa. Vakiopistoolilla Intosen tulokset olivat 544 (M20-sarjassa) ja 509 (M18-sarjassa). 25 metrin pistoolin mestaruus tuli tuloksella 361.

Intosen lisäksi päivän mestarit olivat Katja Makkonen N20-sarjssa 25 metrin vakiopistoolilla (455), Emmi Pitkänen N16-sarjan pistoolilla (324), Elina Ripatti N20-sarjan 25 metrin pistoolilla (504), Arttu Laulainen M18-sarjan 25 metrin pistoolilla (545), Urho Hietaniemi M20-sarjan 25 metrin pistoolilla (556). N20-sarjassa 25 metrin pistoolin joukkuekilpailun voitti Mikkelin Ampujat tuloksella 1515.

Nuorten pistooli SM tulokset lauantai

Kultahippujen Ruutifinaaleihin Isokyröön ilmoittautumiset 1. elokuuta mennessä

Kultahippujen Ruutifinaalit järjestetään 22. elokuuta Isossakyrössä.
Kilpailuohjeet, ilmoittautuminen ja tiedotteet löytyy IMAS:n Ruuti Kultahippu 2020 sivuilta.

Poikkeuksellisesti tänä vuonna karsintatuloksiksi voidaan hyväksyä myös esim. seurojen välisten kilpailuiden, seuran järjestämän harjoituskilpailun tulokset tai viime vuoden ruutiasekilpailuiden tulokset.

Voimassa olevat Kultahippusäännöt  löytyvät
tästä linkistä: Uudet-Kultahippusäännöt-2018

Esimerkiksi joukkueen nimeäminen Ruutifinaaleissa katso sivulta 20.

Ilmoittautumiset seuroittain 1.8.2020 mennessä IMAS:n ilmoittautumislomakkeella.

Ruutifinaali 2020 kilpailukutsu

Talvitie voittovireessä Nokialla

XII Heinänkaato- ja Nokian Vapaa -pistoolikilpailut alkoivat Nokialla lauantaina vakiopistoolin, 25 metrin urheilupistoolin/25 metrin pienoispistoolin sekä isopistoolin kilpailuilla.

Lehtimäen Ampujien Marko Talvitie hallitsi miesten sarjassa päivää. Talvitie voitti vakiopistoolin tuloksella 562, urheilupistoolin tuloksella 566 ja isopistoolin tuloksella 578.

– Kaikki kisapäivätkään eivät ole samanlaisia, ja lauantaina Nokialla oli kesäflunssa vaivana. Viikolla en ampunut yhtään ja aamupäivät hikoilin metsähommissa, lomalla kun nyt olen. Välillä keskittyminen vähän herpaantui, mut kisatessa sitä saa itteänsä tsempattua ja aina kun Teemu on vastassa, Talvitie sanoi.

Sunnuntaina kilpaillaan olympiapistoolin ja 50 metrin pistoolin kilpailut.

Tuloksia:

25m vakiopistooli: 1) Marko Talvitie LehA 562 (15x), 2) Teemu Lahti SUA 562 (12x), 3) Rauno Hartikainen PAS 555.

25m urheilupistooli: 1) Marko Talvitie LehA 566, 2) Rauno Hartikainen PAS 558, 3) Jari Alaranta VS-VA 548.

25m isopistooli: 1) Marko Talvitie LehA 578, 2) Teemu Lahti SUA 569, 3) Jari Nissi NoSA 549.

Kaikki tulokset

Ampumaurheiluseura – Hae SAL kehittämisapurahaa 2020 uuteen projektiisi 31.7. mennessä!

Ampumaurheiluseuralla on monia tehtäviä. Mm. tarjota ampumaurheilutoimintaa paikkakunnalla sekä tarjota hyvää ammunnan opetusta ja ohjausta. Seurassa, jossa on laadukasta toimintaa, on jäsenien hyvä olla. Varmistaakseen laadukkaan toiminnan on paikallaan kehittää seurassa asioita. Onko ampumaurheiluseurassanne ajateltu kehittää jotain uutta? Uudella projektilla voidaan vaikkapa lähestyä uusia ryhmiä, tarjota ampumaurheiluun liittyvää toimintaa jopa ampumaseuran ulkopuolelle. Oleellista on, että uusi projekti synnyttää seurassa toivottavasti uudenlaisen toimintamallin ja saadaan pysyvyyttä lisää.

Uudella projektilla ampumaurheiluseuraan ohjattua toimintaa lisää!
– Voisiko uusi projekti olla suunnattu esimerkiksi ampumakoulutoiminnan jälkeiseen toimintaa, jolla ehkäistään ns. dropoutia?
– Voisiko uusi projekti olla kohdistettu vaikkapa tytöille tai naisammuntaprojektille, esim. haulikko?
– Voisiko uusi projekti auttaa seuran vammaisammunnan kehittämisessä?
– Voisiko projekti olla jopa uusi tapahtuma, jolla saadaan ampumaurheilua paikkakunnalla esille ja kokeiltavaksi?

Sopikaa uudesta projektistanne seurassa ja hakekaa kehittämisapurahaa Ampumaurheiluliitosta!
Rahallista tukea projektille ampumaurheiluseura voi saada 500€ – 3000€.
Tarkemmat hakuohjeet löytyvät tästä. Hakulomake löytyy tästä.

SAL kehittämisapuraha 2020 haku on avoinna kaikille Ampumaurheiluliiton jäsenseuroille
31.7.2020 asti. Tukea saaville seuroille ilmoitetaan 10.8. mennessä.

Hakulomakkeessa kysytään mm:
Projektin tarkoitus ja nimi.  Projektin aloitus ja kesto? Miten projekti toteutetaan?
Projektin budjetti? Haettavan avustuksen määrä ja mahdollisen oman rahoituksen osuus euroina? Hankkeen yhteyshenkilö jne.
Katso lisää hakulomakkeesta.

Tiedustelut
Timo Rautio
timo.rautio@ampumaurheiluliitto.fi
puh. 040 8202300

Talvitie parhaana suomalaisena vakiopistoolin kuudes Lapua Eurooppa cupissa

Iso- ja vakiopistoolin Lapua Eurooppa cupin viikonloppu Tallinnassa päättyi vakiopistoolikilpailuun, jossa Marko Talvitie, Joonas Kallio ja Jan Parhiala veivät peräkkäin sijat kuudesta kahdeksaan. Talvitien tulos oli 561. Kilpailun voitti edellispäivän isopistoolin tapaan Viron Peeter Olesk tuloksella 576.

– Vaihtelevia suorituksia on vakiopistoolissa tullut, ja niin tuli tänäänkin. Periaatteessa suht ookoo, mutta muutama huono sarja jäi kaivelemaan: ensimmäisessä 20 sekunnin sarjassa jäi tähtäyspiste liiaksi alle, 42 pistettä. Kausi jatkuu ja yhä yritetään. On tämä ampumaurheilu sen verran mukavaa ja haasteellista, Talvitie sanoo.

Kallio oli myös melko tyytyväinen päiväänsä.

– Pikkuisen kympin ulkopuolella oli osumat, vaikka sarjat tuntuivat keskimäärin hyvältä. Yksi laukaus myöhästyi ja siinä tuli annettua vähän tasoitusta.

Joukkuekilpailussa Suomen ykkösjoukkue Talvitie, Kallio ja Teemu Lahti (henkilökohtaisen kilpailun kymmenes) oli Latvian jälkeen toinen.

Tallinna:

Iso- ja vakiopistoolin Lapua Eurooppa cup:

Vakiopistooli: 1) Peeter Olesk Viro 576, 2) Lauris Strautmanis 573, 3) Joze Ceper Slovenia 569,…6) Marko Talvitie Suomi 561, 7) Joonas Kallio Suomi 559, 8) Jan Parhiala Suomi 559….10) Teemu Lahti Suomi 554.

Kuva: Risto Aarrekivi

Parhiala toinen, Kallio kolmas Lapua Eurooppa cupin avauksessa Tallinnassa

Iso- ja vakiopistoolin Lapua Eurooppa cup alkoi Tallinnassa suomalaisittain iloisesti, kun Jan Parhiala ampui isopistoolilla toiseksi ja Joonas Kallio kolmanneksi. Kilpailun voitti Viron Peeter Olesk. Parhiala ja Kallio ampuivat kumpikin 578, mutta Parhiala vei kakkossijan sisäkymppien ollessa hänen edukseen 16–15.

Kilpailussa lähdin keskittymään varmoihin suorituksiin, ja tekemään sitä mitä osaan. Muutaman kerran huomio kiinnittyi vahingossa muualle, ja se vei muutamia pisteitä. Mutta tulos kuvastaa hyvin tämänhetkistä kuntoa, Parhiala arvioi.

Hänellä oli myös muuta aihetta iloon:

Mahtavaa oli, että ensimmäisen kerran minulla oli käytössä useasta erästä testatut Lapuan panokset. Vaikka erot eri patruuna erien välillä oli testissä pieniä, niin silti itselle paras valittu paukku toi myös luottoa välineisiin, Parhiala sanoo.

Joonas Kallio totesi kilpailunsa sujuneen ”yllättävän mukavasti”.

Ei ole hirveästi tullut harjoiteltua ruutilajeja. Tarkkuusosa meni ihan normaalisti, mutta pikaosalla vähän meinasi ravistaa. Hienolta se aina tuntuu nousta kansainvälisissä kilpailuissa palkintopallille, Kallio sanoi.

Tallinna:

Lapua Eurooppa cup, 1. päivä:

25m isopistooli: 1) Peeter Olesk Viro 589, 2) Jan Parhiala Suomi 578 (16x), 3) Joonas Kallio Suomi 578 (15x),…9) Antti Jokinen Suomi 569.

Sunnuntaina kilpaillaan vakiopistoolilla.

Kuvat: Risto Aarrekivi