KULTAPOKAALI MANNERHEIM NÄYTTELYN ARVOKKAIN ESINE
26.1.2005 klo 12:00

Presidentti Koivisto avasi eilen tiistaina (25.1.) Mannerheim näyttelyn Valtiollisen Eremitaasin Pääesikunnan rakennuksessa Pietarissa. Näyttelyssä on esillä myös SAL:n omistama ns. Marskin kultapokaali.

Presidentti Mauno Koivisto yllätti Mannerheim-näyttelyn kutsuvieraat pitämällä koko avauspuheensa venäjäksi ja ilman papereita. Puheessaan Koivisto mainitsi mm. kuinka hänenkin ylipäällikkönä oli ollut Mannerheim, vaikkein hän itse koskaan tavannutkaan henkilökohtaisesti Mannerheimiä.

Suomesta näyttelyn avajaisiin osallistui runsas joukko vieraita. Presidentti Mauno Koiviston ja rouva Tellervo Koiviston lisäksi paikalla olivat mm. Marsalkan adjuntanttina toiminut Rafael Bäckman, nykyinen Puolustusvoimien komentaja amiraali Juhani Kaskeala puolisoineen sekä valtioneuvos Riitta Uosukainen puolisoineen.

Mannerheim-näyttelyyn oli saatu yli 650 esinettä. Näyttelyssä oli nähtävillä mm. monia Mannerheimin nuoruuden kirjeitä, esineistöä Aasian matkalta, asusteita.

”Näyttelyn arvokkain esine on SAL:n omistuksessa oleva Sotamarsalkka, Vapaaherra Mannerheimin kultapokaali, kertoi  näyttelysihteeri Reetta Kalajo. Pokaali komeilikin marsalkan asusteiden vartioimana näyttelyn viimeisessä huoneessa.

Pokaalin luovuttivat Mannerheimille 70-vuotislahjaksi 4.6.1937 vapaussodan päämaja, puolustusneuvosto, puolustuslaitos, rajavartiolaitos, suojeluskuntajärjestö, Lotta Svärd ja Helsingin suojeluskuntapiiri. Vuoden 1937 pokaali luovutettiin Suomen Ampumaurheiluliitolle kiertopalkinnoksi MM-kilpailuihin 50 vuoden ajaksi 300 m sotilaskiväärin joukkuekilpailuun.

Ensimmäisen kerran siitä kilpailtiin siis vuonna 1937 ja viimeisen kerran 1986, jolloin lajin nimenä oli 300 m vakiokivääri 3 x 20 laukausta. Suomi voitti 1986 ainoan kerran kilpailun, pokaalin viimeisessä kilpailussa. Pokaali palautui siis ”ampumalla” takaisin Suomeen. Joukkueessa ampuivat Kalle Leskinen, Mauri Röppänen, Ralf Westerlund. Voittoon oikeuttava tulos 1729 kirjattiin myös silloin maailman ennätykseksi. Näin pokaali oli saanut arvoisensa paluu lipun.

Avajaisten jälkeen pääkonsuli Kauko Jämsén puolisoineen isännöi vastaanottoa, johon Mannerheim-suvun tervehdyksen toi marsalkan vanhimman veljen pojanpoika kreivi Carl Gustaf Mannerheim.

Näyttely tulee Helsinkiin Kansallismuseoon heinäkuussa (5.7.-9.10.2005), josta se matkaa Mikkelin taidemuseoon (27.10.2005-29.1.2006) ja Turun Linnaan (23.2-14.5.2006)

Teksti ja kuvat: Risto Aarrekivi