Marko Talvitie toinen ampumaurheilun maailmancupissa Kiinassa
1.4.2006 klo 12:00

Marko Talvitie teki lähes täydellisen yllätyksen ampumalla toiseksi miesten olympiapistoolilla ampumaurheilun maailmancupin kilpailussa tuloksella 780,0 (581 + 199,0) Kiinan Guangzhoussa lauantaina. Saksan Ralf Schumann voitti tuloksella 785,1 (587 +198,1) ja ansaitsi maapaikan 2008 olympialaisiin Pekingiin. ”Olisihan se ollut jo liikaa, jos olisin saanut ensimmäisellä yrittämällä olympiapaikan”, Lehtimäen Ampujia edustava 29-vuotias Marko Talvitie arvioi todella tyytyväisenä uransa tähän mennessä parasta saavutusta.

Lehtimäen Ampujia edustava Marko Talvitie ampui peruskilpailussa uuden Suomen ennätyksen 581. ”Sekä ensimmäisellä puoliskolla (30 laukausta) että toisella puoliskolla tuli sössittyä. Ne olivat ihan omia virheitä”, Marko arvioi kilpailun jälkeen.

Kuuden ampujan finaaliin Talvitie lähti takaa-ajana sijalta viisi. Kärki (Ralf Schumann) oli kuuden pisteen päässä, kakkossija kolmen pisteen päässä ja kolmossija kahden pisteen päässä. Uransa ensimmäisessä arvokilpailun finaalissa Marko oli koko porukan tarkin tuloksella 199,0. Schumann hävisi 0,9 pistettä ja muut enemmän. Kilpailun kärkitulos oli todella hyvä, kun Ralf Schumann jäi peruskilpailussa uusien sääntöjen mukaisesta ME-tuloksesta 589 vain kaksi pistettä ja finaalin ME-tuloksesta 786,2 vain 1,1 pistettä.

Uusi ase sopii käteen

Miesten olympiapistoolin säännöt muuttuivat kaksi vuotta sitten. Nykyisillä säännöillä ammutaan nyt toista kautta. ”Nykyiset ja vanhat tulokset eivät ole vertailukelpoiset. Sijoitukset kyllä ovat”, lehtimäkeläinen Talvitie totesi.

Uusien sääntöjen lisäksi Talvitie on tutustunut nopeasti ja tehokkaasti myös uuteen aseeseen, joka on saksalainen Tesro. ”Viime kesänä sain kokeilla Tesron prototyyppiä ja tiesin heti, että tämä on minun aseeni. Saimme aseet helmikuussa käyttöömme”, hän kertoi. Markon toinen sija maailmancupissa on samalla Tesron paras saavutus.

Uudella aseellaan Marko on harjoitellut vähintäänkin ahkerasti. ”Olen ampunut sellaiset 7500 – 8000 laukausta. Kaikki eivät pääse samaan koko kauden aikana.”

Parasta pistoolia aikoihin

”Tämä on ehdottomasti pistooliampujien paras saavutus pitkiin aikoihin”, riemuitsi olympiapistoolin valmentaja Kari Lakka muistellen pistooliampujan olleen edellisen kerran finaalissa 90-luvulla. ”Meidän tavoitteemme oli saada ampuja kauden aikana finaaliin. Tällaista toivoimme, mutta olihan se yllätys, että Marko onnistui näin hyvin heti ensimmäisessä kilpailussa.”

Jyväskylän yliopistossa kemian opintojaan päättelevän ja Vihtavuoren ruutitehtaalla työskentelevän Marko Talvitien tähän asti paras saavutus oli 9:s sija tuloksella 575 maailmancupin kilpailussa Münchenissä Saksassa viime vuonna. ”Vuonna 2003 olin opiskelijoiden MM-kilpailuissa viides”, Talvitie kertoi.

Kari Lakka vakuutti, ettei ainakaan häntä harmita ollenkaan, vaikka maapaikka 2008 olympialaisiin Pekingiin jäi yhden sijan päähän. ”Vielä on kaksi vuotta aikaa paikkoja hakea”, Lakka muistutti. Tänä vuonna miesten olympiapistoolin maapaikan voi saada vielä kolmesta maailmancupin kilpailusta ja MM-kilpailuista. ”Kyllä tämä nyt näytti suuntaa, ettei Pekingiin pääseminen ole mahdoton tavoite”, Marko Talvitie kommentoi. Miesten olympiapistoolissa olympiapaikan saa 17 ampujaa.

Suomalaisen pistooliampujan hieno suoritus huomioitiin myös kilpailupaikalla, kun sveitsiläiset lupasivat leikata Lakalta hiukset päästä, jos Talvitie voittaa. ”Mielelläni olisin hiuksistani luopunut”, Lakka totesi.

Kivääri- ja pistoolilajien maailmancupin kilpailut Kiinan Guangzhoussa päättyivät tänään lauantaina miesten olympiapistoolin 60 laukauksen kilpailuun. Kauden muut maailmancupin kilpailut ovat huhti-toukokuun vaihteessa Brasilian Resendessä, toukokuun lopulla Münchenissä Saksassa ja touko-kesäkuun vaihteessa Milanossa Italiassa. Haulikkolajien maailmancupin kilpailut alkavat ensi tiistaina 2. huhtikuuta Qingyan Cityssä Kiinassa.

Ampumaurheilun maailmancup, Kiina, Guangzhou. Miesten olympiapistooli, 60 laukausta + 20 laukauksen finaali: 1) Ralf Schumann Saksa 785,1 (587 + 198,1), 2) Marko Talvitie Suomi 780,0 (581 + 199,0), 3) Yuong Hoon Lee Korea 779,8 (584 + 195,8), 4) Yoon Sam Hwang Korea 778,1 (583 + 195,1), 5) Jorge Llmanes Espanja 777,1 (581 + 196,1), 6) Oleksandr Petriv Ukraina 774,7 (583 + 191,7), …37) Petri Ferderley Suomi 553.

mv