Matti Nummela palkattu Nuorten Olympiavalmentajaksi
12.6.2006 klo 12:00

Ampumaurheiluliitto ja Suomen Olympiakomitea ovat yhteistyössä palkanneet trap-valmentaja Matti Nummelan Nuorten Olympiavalmentajaksi. Kuva: Matti Erkkilä.

Ampumaurheiluliitto ja Suomen Olympiakomitea ovat yhteistyössä palkanneet trap-valmentaja Matti Nummelan Nuorten Olympiavalmentajaksi. Nummela valmentajaa kahdeksan trap-ampujan ryhmää. Olympiakomitea julkisti yhteensä 11:n Nuorten Olympiavalmentajan sopimukset maanantaina. Kesälajien valmentajien, esimerkiksi Matti Nummelan, pesti jatkuu 2008 loppuun. Talvilajien valmentajien sopimukset päättyvät 2010 lopussa.

– Tavoitteena on tehostaa yhteistyössä lajiliittojen kanssa nuorten lahjakkaiden urheilijoiden valmentautumista. Olympiakomitea maksaa lajiliitoille sovitun summan vuosittain ammattivalmentajien palkkaamiseksi nuorten huippu-urheilijoiden valmennukseen, kertoo Olympiakomitean valmennuspäällikkö Asko Härkönen.

– Matti Nummelan lisäksi sopimuksen ovat allekirjoittaneet sulkapallovalmentaja Veli-Markus Melleri, purjehdusvalmentajat Kasimir Johanson ja Jan Thorström, painivalmentaja Juha Lappalainen, keihäsvalmentaja Hannu Kangas, 10-otteluvalmentaja Jarkko Finni, alppihiihtovalmentajat Mika Pelli ja Mika Marila sekä lentopallovalmentajat Juha Lantto ja Marko Siivonen. Valmistelussa on vielä yhdeksän palkkaussopimusta vuodelle 2006.

Kahdeksan ampujan ryhmä

Matti Nummela valmentaa kahdeksan ampujan ryhmää. Heistä aikuisikäisiä ovat Petri Nummela, Tommi Andelin, Noora Antikainen ja Satu Mäkelä-Nummela ja nuoria Antti Helin, Jesse Kinnunen, Veli-Matti Matikainen ja Juho Hannonen.

– Matin työajasta 80 prosenttia kuluu päivittäiseen valmennukseen urheilijoiden kanssa. Käytännön valmennustyö keskittyy Orimattilan, Lahden ja osittain Sipoon radoille, kertoo Ampumaurheiluliiton päävalmentaja Kare Norvapalo.

– Muita tehtäviä ovat nuorten lahjakkuuksien löytäminen ja rekrytoiminen sekä kouluttajana toimiminen valmentajakoulutuksessa.

Nummela on aiemmin toiminut trapin oto-valmentajana vastaten kilpailu- ja leirivalmennuksesta. Nyt hän pääsee työskentelemään urheilijoiden kanssa myös leirien välisenä aikana. Pesti päätoimisena valmentajana kestää 2008 loppuun.

– Aikuisurheilijoilla tavoitteet ovat 2008 olympialaisissa Pekingissä ja nuorilla 2012 olympialaisissa Lontoossa. Kaikkien osalta valmennustyön tulokset pitäisi näkyä kaikkien lajien MM-kilpailuissa 2010, Norvapalo arvioi.

Keskittäminen tärkeää

Matti Nummela toteaa valmennuksen keskittämisen Lahteen, Orimattilaan ja Sipooseen olevan ainoan mahdollisuuden onnistua päivittäisessä valmennuksessa. Tosin aikataulujen yhteensovittaminen on aina haastavaa.

– Ampujilla on välillä työ- tai opiskelukiireitä, jotka vaikeuttavat harjoittelua, hän summaa amatööreinä harjoittelevien suomalaisampujien arkitodellisuuden.

– Lisäksi kansainvälisiin kilpailuihin osallistunut syö aina harjoitusmääriä.

Maailman parhaiden trap-ampujien laukaisumäärät ovat 20.000-40.000 vuodessa. Urallaan EM-kultaa voittanut ja Soulin olympialaisissa 1988 kahdeksanneksi sijoittunut Matti Nummela kertoo itse harjoitelleensa parhaimmillaan 17.000 laukausta vuodessa.

– Yksi haaste on talviharjoittelu, kun maailmancupit alkavat jo maaliskuussa. Talvella pitäisi pystyä leireilemään lämpimässä, mikä syö nopeasti valmennukseen käytettävissä olevat rahat.

Nummelan vetämän valmennusryhmän yhtenä tavoitteena on olympiaedustuspaikkojen hankkiminen 2008 olympialaisiin Pekingiin. Seuraava tilaisuus on jo huomenna tiistaina, kun kauden neljännet ja viimeiset maailmancupin trap-kilpailut alkavat Saksan Suhlissa. Naisten finaali on vuorossa keskiviikkona ja miesten finaali torstaina. Lisäksi miesten trapiin on jaossa kolme ja naisten trapiin kaksi paikkaa kaikkien lajien MM-kilpailuissa heinä-elokuun vaihteessa Zagrebissa Kroatiassa.

– Tänä vuonna pitäisi pää saada auki. Hyvin olemme töitä tehneet, mutta vielä ei ole tulosta tullut, toteaa Nummela, joka on itse ampunut kolmissa olympialaisissa.

Trap-ampujien paras saavutus kauden maailmancupeissa on tähän mennessä Janne Kirvesmäen viides sija.

Työrauha päivittäisvalmennukseen

Nuorten Olympiavalmentaja -palkkauksen tärkeimpänä tavoitteena on taata hyville ja ammattitaitoisille valmentajille pitkäjänteisen työn toimintaedellytykset. Palkan maksajina toimivat pääsääntöisesti lajiliitot, jotka tekevät valmentajan kanssa työsopimuksen ja vastaavat yksin tai jonkin yhteistyötahon kanssa noin 60-70-prosenttisesti palkkakuluista. Olympiakomitean osuus palkkauksista on 30-40 prosenttia. OK:n osuuden rahoittavat opetusministeriö lisäksi Olympiakomitean pääyhteistyökumppanit ja Fintoton Olympiaravit.

– Yksi nuorten lupaavien urheilijoiden valmennuksen kulmakiviä on urheilijoiden laadukas päivittäisvalmennus. Nyt saamme palkattua nuorille valmentajia, jotka voivat olla läsnä jokaisessa harjoituksessa ja voivat osallistua vastuullisesti nuorten urheilijoiden kasvattamiseen sekä auttaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan siviiliuraansa huippu-urheiluvalmentautumisen ehdoilla, toteaa Asko Härkönen valmentajapalkkauksen tavoitteita.

Olympiakomitean hallitus on asettanut tavoitteeksi tukea 60 Nuorten Olympiavalmentajan palkkaamista vuoteen 2009 mennessä. Syksyllä 2005 OK kävi lajiliittojen kanssa ensimmäisen neuvottelukierros, jonka aikana selvitettiin lajiliittojen nuorisovalmennuksen tilaa ja määriteltiin palkkausresurssin reunaehdot. 2006 alussa OK ja lajiliitot keskustelivat ensimmäisten sopimusten rahoituksesta, yksityiskohdista ja palkattavista valmentajista. Ensimmäiset sopimukset alkoivat kesäkuun alussa ja palkkasuhde jatkuu kesälajeissa vuoden 2008 loppuun ja talvilajeissa 2010 loppuun. Sopimuksia on tarkoitus jatkaa myös siitä eteenpäin.

Palkatut Nuorten Olympiavalmentajat

Marko Siivonen (-66)
– lentopallo (tytöt)
– Varalan valmennuskeskus / TaSeUra