Sadan vuoden olympiadi julkaistiin 11.10.
11.10.2007 klo 12:00

Olympiakomitean rooli on laajentunut olympiajoukkueen valitsijasta suomalaisen huippu-urheilun asiantuntijaorganisaatioksi kertoo Sadan vuoden olympiadi –teos, joka julkaistiin Urheilumuseolla Helsingissä 11. lokakuuta. Teoksen tilaaja on tänä vuonna 100-vuotista historiaansa juhlistava Suomen Olympiakomitea, ja kirja kuuluu WSOY:n suurteossarjaan.

– Eräs merkittävä ja voisi sanoa perinteinen tapa kunnioittaa menneitä tapahtumia on laittaa ne historiakirjan kansien väliin. Tämä Suomen Olympiakomitean 100-vuotisjuhlavuoden toimenpide on valmis ja historiateos on saanut muotonsa Sadan vuoden olympiadi -nimen alle. Olemme hyvin tyytyväisiä lopputuotteeseen ja kiitokset siitä kuuluvat useille mukana olleille, erityisesti Urheilumuseolle ja Suomen johtaville urheiluhistorioitsijoille, jotka ovat antaneet panoksensa tämän suurteoksen sisältöön, kiittelee Olympiakomitean pääsihteeri Jouko Purontakanen.

Sadan vuoden olympiadi koostuu kuudesta pääluvusta, joiden kirjoittajat ovat Kenth Sjöblom, Ossi Viita, Jouko Kokkonen, Leena Laine, Juha Kanerva ja Hannu Itkonen. Toimitustyöstä vastuun ovat kantaneet tutkijat Ossi Viita ja Vesa Tikander Suomen Urheilumuseosäätiöstä.

– Kirjan lähtökohta on erilainen verrattuna perinteisiin urheilujärjestöjen historiateoksiin. Kirjoittajat ovat riippumattomia tutkijoita ja toimittajia Olympiakomitean ulkopuolelta. Tämä lisää teoksen uskottavuutta. Kyseessä on puolueeton ja objektiivinen tutkimus Olympiakomitean satavuotisesta historiasta, Ossi Viita arvioi.

Teos ei keskity toistamaan aikaisempien olympiaurheilusta julkaistujen kirjojen perusteemoja tai menestyssuoritusten listauksia, vaan lähtökohtana on ollut tehdä uutta ja syväluotaavaa tutkimusta. Menestyshistoria on jo kerrottu, nyt keskityttiin kuvaamaan Olympiakomitean muuttuvaa roolia urheilukentässämme ja sen yhteiskunnallisia yhteyksiä. Kirjasta selviää, että komitea on kokenut urheilujärjestöksi poikkeavan suuria muutoksia satavuotisen historiansa aikana. Olympiakisoihin lähetettävän joukkueen matkanjärjestäjästä on kasvanut ensin eräänlainen suomalaisen huippu-urheilun eduskunta, sitten menestyksen tavoitteluun keskittynyt aktiivinen toimija ja lopulta Suomen huippu-urheilun kehityksestä laaja-alaisesti vastuun kantava asiantuntijaorganisaatio.

– Toisaalta Olympiakomitean yksi perustavoitteista ei ole muuttunut mihinkään. Sen missiona on aina ollut saada parhaat suomalaiset urheilijat Olympiakisoihin, Vesa Tikander sanoo. Muuttuneen roolin myötä tämä tarkoittaa urheilijan kehitysprosessin tukemista pitkällä tähtäimellä lupaavasta nuorisourheilijasta aina kansainvälisellä huipulla kilpailevaan aikuiseen huippu-urheilijaan saakka.

Sadan vuoden olympiadi on kirja, josta jokainen voi löytää jotain uutta, oli lukija sitten alaa hyvin tunteva tutkija tai urheilusta yleisesti kiinnostunut yleisön edustaja. Tämä on suomalaisen olympiaurheilun jatko-oppimäärä, joka toimii myös erinomaisena hakuteoksena. Tätä tarkoitusta palvelevat laatikkotekstit, jotka kertovat perustiedot eri olympiakisoista. Kirjan tilasto-osuus käsittää Markku Siukosen kokoaman täydellisen luettelon suomalaisista olympiaurheilijoista ja heidän suorituksistaan.

Lisätietoja:

Suomen Olympiakomitea, viestintä- ja markkinointipäällikkö Jari Elo 040-500 9840

Suomen Urheilumuseosäätiö, tutkija Ossi Viita (09) 4342 2542

Kirjan perustiedot:

Sadan vuoden olympiadi. Suomalaisen olympialiikkeen historia. Julkaisija: Suomen Olympiakomitea ja WSOY. 408 sivua. ISBN 978-951-0-32429-5

Myynti: WEILIN+GÖÖS OY, Kappelitie 8, PL 123, 02201 ESPOO

Asiakaspalvelu: (09) 43 77 600, asiakaspalvelu@wg.fi, http://www.wg.fi/

100 vuotta Olympiahengessä – Suomen Olympiakomitea 1907-2007.

Yhteistyössä Urheilumuseon ja WSOY:n kanssa tuotettu Sadan vuoden olympiadi -historiateos on yksi Suomen Olympiakomitean 100-vuotisjuhlavuoden toimenpiteistä. Muita jo toteutettuja toimenpiteitä ovat MTV3-kanavalla esitettävä 50-osainen Olympiahengessä 100-vuotta -ohjelmasarja, postimerkkikeskuksen julkaisema juhlavuoden postimerkki ja Olympiapolku Suomen 100-vuotiseen olympiahistoriaan –tapahtumat kouluilla, joihin osallistui noin 35 000 oppilasta. Juhlavuosi huipentuu 2.12. Finlandia-talossa järjestettävään pääjuhlaan, jonka yhteydessä käynnistetään uusien Suomen Olympiakomitean ansioristien ja -mitalien myöntäminen.

Lisätietoja: http://www.olympiakomitea.fi/100v