”Osuttiin sitä ennenkin – Puhtaita osumia hyvässä seurassa jo 90 vuotta”-näyttely Metsästysmuseossa Riihimäellä
1.6.2009 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Mikko Nordquist avasi Ampumaurheiluliiton 90-vuotisnäyttelyn ”Osuttiin sitä ennenkin – Puhtaita osumia hyvässä seurassa jo 90 vuotta” Metsästysmuseossa Riihimäellä 28. toukokuuta.

”Osuttiin sitä ennenkin – Puhtaita osumia hyvässä seurassa jo 90 vuotta”-näyttelyn on toteuttanut Suomen Metsästysmuseo ja sen käsikirjoituksen on tehnyt Anne Tuomi. Näyttelyn perustana ovat vanhat valokuvat, jotka Metsästysmuseo on digitoinut Kantapuuhun (www.kantapuu.fi). Näyttelyn ovat tuottaneet Suomen Ampumaurheiluliitto ja Suomen Metsästysmuseo.

90-vuotisnäyttelyt otsikot kuvaavat hyvin – kuten otsikoiden kuuluukin – Suomen Ampumaurheiluliiton historian vuosikymmeniä: Suomen Ampujainliiton synty, 1920-luku: Mitalitilit auki – seitsemän olympiamitalia, 1930-luku: Suomalaisen ampumaurheilun läpimurto, 1940-luku: Menestystä vielä sotavuosien jälkeenkin, 1950-luku: Helsingin olympialaiset ja liiton jäsenmäärän kasvu, 1960-luku: Ampujainliitto vahvistuu, 1970-luku: Uuteen nousuun, 1980-luku: Boikottiolympialaiset, 1990-luku: Naisampujat nousevat huipulle ja 2000-luku: Olympiamitalijuhlia.

Ampumaurheiluliiton historian lisäksi 90-vuotisnäyttely esittelee yhteensä 19 MM- ja olympiamitalistia haulikkoampuja Konrad ”Konni” Huberista haulikkoampuja Satu Mäkelä-Nummelaan. Huber (1892-1960) voitti olympiahopeaa lentoonammunnassa ja olympiapronssia sen joukkuekilpailussa Pariisin olympialaisissa 1924. Huber paukutti MM-kultaa SE-tuloksella 294/300 Helsingissä 1937 ja on ensimmäinen suomalainen haulikkolajien maailmanmestari. Satu Mäkelä-Nummela (1970-) on puolestaan ensimmäinen suomalainen haulikkolajien olympiavoittaja. Lisäksi Mäkelä-Nummelan olympiavoitto on suomalaisten naisampujien ensimmäinen olympiamitali.

Lisäksi näyttely nostaa esille Einari Oksan (1891-1952), Sven-Oscar ”S.O.” Lindgrenin (1905-1968), Pauli Aapeli Janhosen (1914-2007), Olavi Elon (1913-1979), Kullervo Kaarlo Veikko Leskisen (1908-1989), Johan Albert Ravilan (1887-1980), Toivo Mänttärin (1904-1992), Vilho Ilmari Ylösen (1918-2000), Mikko Johannes Jussi Nordquistin (1917-1989), Pentti Tapio Aleksi Linnosvuon (1933-), Väinö Markkasen (1929-), Rauno Biesin (1961-), Juha Hirven (1960-), Marko Kemppaisen (1976-) ja Henri Häkkisen (1980-).

Oksa laukoi kiväärilajeissa yhteensä 38 MM-mitalia. Lindgren ampui 9 MM-kultaa ja on ensimmäinen kolmella eri kiväärillä MM-kultaa voittanut suomalainen. Janhonen on maailman ainoa ampumaurheilija, joka on voittanut kolmessa kiväärilajissa asentokilpailun MM-kultaa. Janhosen meriittinä on 8 MM-kultaa, 8 MM-hopeaa ja 7 MM-pronssia. Kolme ME-tulosta ampuneen Elon mitalisaalis kiväärilajeissa on 7 MM-kultaa, 13 MM-hopeaa ja 6 MM-pronssia. Leskinen on eniten ammunnan maailmanmestaruuksia voittanut suomalainen; hän ampui kivääreillä 19 MM-kultaa, 21 MM-hopeaa ja 12 MM-pronssia. Ampujainliiton puheenjohtajanakin toiminut Ravila on laukonut kivääreillä 5 MM-kultaa, 2 MM-hopeaa ja 2 MM-pronssia. Nyrkkeilijänä urheilu-uransa aloittanut Mänttäri tähtäsi kiväärilajeissa yhteensä 19 MM-mitalia, joista 6 on kultaa. Ammunnassa, ampumahiihdossa ja sotilaspartiohiihdossa kilpaillut Ylönen on ainoa suomalaisurheilija, joka on voittanut mitalin sekä kesä- että talviolympialaisissa: hän ampui olympiahopeaa pienoiskiväärillä Helsingissä 1952 ja olympiapronssia vapaakiväärillä 1956 Melbournessa sekä voitti olympiahopeaa sotilaspartiohiihdossa 1948 St. Moritzissa. Ensimmäisenä ampujana Vuoden urheilijaksi 1958 valittu Ylönen voitti kiväärilajeissa yhteensä 19 MM-mitalia. Pienoiskiväärin makuuasennosta täydet 600 pistettä ampunut Nordquist on kaksinkertainen MM-kultamitalisti. Linnosvuo on olympiapistoolin olympiavoittaja Tokiosta 1964 ja olympiahopeamitalisti Roomasta 1960 sekä vapaapistoolin olympiavoittaja Melbournesta 1956. Markkanen on vapaapistoolin olympiavoittaja Roomasta 1964. Bies on olympiapistoolin olympiapronssimitalisti Los Angelesista 1984. Toisena suomalaisena kuusissa kesäolympialaisissa kilpaillut Hirvi on pienoiskiväärin täysottelun olympiahopeamitalisti Sydneystä 2000. Kemppainen on skeetin olympiahopeamitalisti Ateenasta 2004. Ilmakiväärillä olympiapronssia Pekingissä 2008 ampunut Häkkinen on ensimmäinen suomalainen ilma-aseiden olympiamitalisti.

Lisätietoa Metsästysmuseosta löydät täältä: http://www.metsastysmuseo.fi/.