Kolmelle ampumaurheilijalle opiskeluapurahaa

Micaela Qvarnström. Kuvat: Lassi Palo
Tomi-Pekka Heikkilä.
Lauri Tiainen.

Urheilijoiden ammattienedistämissäätiö (URA) on myöntänyt kolmelle ampumaurheilijalle opiskeluapurahan lukuvuodelle 2012-13. URA:n apurahan saivat Tomi-Pekka Heikkilä, Micaela Qvarnström ja Lauri Tiainen.

Urheilijoiden ammattienedistämissäätiö jakoi Helsingissä keskiviikkona järjestetyssä tilaisuudessa opiskeluapurahoja nyt jo 41. kerran. Kaikkiaan 69 urheilijaa sai apurahan. Opiskeluapurahan suuruus on 2000 euroa. Nyt jaettu opiskeluapurahojen kokonaissumma nousi 138 000 euroon, joka on 2500 euroa enemmän kuin vuosi sitten.

Opiskeluapurahaa haki 317 urheilijaa 44 lajiliitosta. Kolme neljäsosaa hakijoista oli yksilölajeista ja 91 prosenttia aktiiviurheilijoita. Opiskeluapurahan saajat edustavat 27 lajiliittoa. Heistä 65 prosenttia opiskelee korkeakoulussa/yliopistossa ja 31 prosenttia ammattikorkeakoulussa. Saajista 86 prosenttia on aktiiviurheilijoita. Rahaa saivat muun muassa Lontoon olympialaisissa kilpailleet Matias Koski (uinti), Tapio Nirkko (purjehdus) ja Annika Urvikko (voimistelu).

Kangasalan Kymppi 64-seuraa edustava Heikkilä, 22, opiskelee metsätalousinsinööriksi Mikkelin ammattikorkeakoulussa Nikkarilan kampuksella Pieksämäellä. Liikkuvan maalin erikoismies sai viime vuonna 1600 euron apurahan.

– Apuraha tulee tarpeeseen. Tuleva kausi tuo taas tullessaan paljon kuluja, joten kaikki rahallinen apu on tärkeää opiskelijalle. Pidän apurahaa suuressa arvossa, hän sanoi ja pahoitteli, ettei päässyt paikan päälle, koska ”kouluhommat painavat päälle”.

Raseborgs Skyttar -seuraa edustava Qvarnström, 20, opiskelee agronomiksi Tammisaaressa sijaitsevassa Yrkeshögskolan Noviassa. Hän voitti liikkuvassa maalissa tyttöjen normaalijuoksujen Euroopan mestaruuden helmikuussa Vierumäellä järjestetyissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa. Hän on myös maailmanmestari sekajuoksuissa, kun hän voitti kultaa Tukholmassa kesäkuun alussa.

– Oli todella mukavaa kun sain tietää apurahasta. Tiesin, että minulla on siihen hyvät mahdollisuudet, koska tämän vuoden saavutukseni ovat hyvät. Apuraha auttaa taloudellisesti lajeissani.

Lauri Tiainen, 20, sivusi elokuussa Orimattilassa Y20-sarjan skeetin Suomen ennätystä, kun hän rikkoi peruskilpailussa 121 kiekkoa. Hänen tuloksensa oli lopulta 142. Tiaisen varusmiespalvelus Lahden Urheilukoulussa päättyi syyskuun lopussa, ja sen jälkeen hän alkoi opiskella talotekniikkaa Mikkelin ammattikorkeakoulussa.

Valmentaja Peeter Päkk vihjaisi Tiaiselle mahdollisuudesta hakea opiskeluapurahaa.

– Tuntui mukavalta, kun se minulle myönnettiin, Tiainen sanoi.

– Tällainen raha on luonnollisesti hyvä apu opiskelevalle nuorelle. Samalla koen sen olevan myös tunnustus urheilullisesta kehittymisestäni ja kannustus jatkaa harjoittelua. Apuraha tukee samanaikaisesti sekä urheilua että opiskelua. Täysipainoisen opiskelun ja urheilun yhdistäminen on vaativa yhdistelmä niin aikataulujen kuin taloudenkin kannalta, Tiainen miettii.

Tiainen sanoo, että tuki osaltaan helpottaa tuota yhtälöä, koska muuten urheilevien opiskelijoiden tuet ovat samat kuin muillakin opiskelijoilla. Menoja kuitenkin on enemmän.

– Mukavasta tuesta huolimatta kesälle täytyy hakea töitä ja jatkaa samalla harjoittelua. Kun uusi lukukausi sitten aikanaan starttaa, toivottavasti jotain on jäänyt säästöön talven varalle ja kehittyminen urheilijana on jatkunut.

Tiainen sanoo, että tuki tulee siis tarpeeseen. Hän on tyytyväinen myös siksi, että hänen urheilullista menestystään on arvostettu ja hän saa olla yksi niistä kolmesta ampumaurheilijasta, joille kyseinen tuki on myönnetty.

– Harmikseni en pystynyt osallistumaan Helsingissä järjestettyyn apurahojen jakotilaisuuteen tenttiviikon vuoksi.

Urheilijoiden ammattienedistämissäätiö perustettiin presidentti Urho Kekkosen toimesta vuonna 1972. Säätiön tarkoituksena on edistää urheilijoiden ammattienvalinnan ja ammattiin valmistautumisen hyväksi tehtävää työtä sekä pyrkiä turvaamaan aktiiviuransa lopettaneiden urheilijoiden koulutustausta.