Satu Mäkelä-Nummela 14:s trapin maailmancupissa, Marika Salmi 22:s
17.4.2013 klo 12:00

Satu Mäkelä-Nummela avasi maailmancup-kautensa 14. sijalla. (Kuvat viime vuoden EM-kilpailuista.)
Marika Salmi sijoittui Al Ainissa 22:nneksi.

Satu Mäkelä-Nummela on sijoittunut trapin maailmancupin kilpailussa 14:nneksi Arabiemiirikuntien liiton Al Ainissa keskiviikkona. Marika Salmi oli kisan 22:s.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) haulikkolajien maailmancup alkoi keskiviikkona Arabiemiirikuntien liiton Al Ainissa. Cupiin osallistuu 350 urheilijaa 50 maasta. Suomalaisista ensimmäisinä kilpailivat Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustavat Satu Mäkelä-Nummela ja Marika Salmi.

Mäkelä-Nummela sijoittui naisten trapissa 14:nneksi tuloksellaan 69 (22+24+23). Salmi rikkoi 66 kiekkoa ja oli kisan 22:s (21+22+23). Uusin säännöin kilpaillussa finaalissa Australia otti kaksoisvoiton Laetisha Scanlanin ja Catherine Skinnerin voimin. Finaaliraja oli 71. Kilpailussa oli 47 osanottajaa.

– Tulokseni oli keskinkertainen, eikä se riitä mihinkään. 69 ei riitä mihinkään, eikä 70 riitä mihinkään. Täytyy vain harjoitella lisää, Mäkelä-Nummela sanoi finaalia katsellessaan.

Al Ainissa oli Mäkelä-Nummelan mukaan ”sikalämmin” ja tuulista.

– Kiekon lento tuntui kovalta, mutta ei se vaikuttanut. Olosuhteet olivat kaikille samat, hän sanoi.

Salmi oli suuri suomalaisyllättäjä vuosi sitten huhtikuussa Lontoossa järjestetyssä maailmancupissa. Hän ampui oman ennätyksensä ja nappasi elämänsä ensimmäisessä maailmancupissa viidennen sijan. Salmi sairasteli alkuvuodesta, eikä hän ole voinut harjoitella niin paljon kuin hän oli suunnitellut. Hän sanoikin lähteneensä Al Ainiin ”rohkeasti kokeilemaan ja suht´ rauhallisin mielin”.

– En ole tyytyväinen tulokseeni, mutta aiemmin kertomani huomioiden (sairastelu) tulokseni oli ihan keskinkertainen, Salmi mietti kilpailun jälkeen ja sanoi, että hänen tekemisestään puuttui varmuus.

– Radat ovat hienot, ja olosuhteet olivat lämpimät, 40 asteen ”huitteilla”, hän sanoi.

Miesten trapissa ammuttiin ensimmäinen kilpailupäivä eli 50/125 kiekkoa. Suomalaisista mukana ovat Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Veli-Matti Matikainen (Sibbo Skyttegille), Mika Myllylä (Kymppi-64) sekä mqs-ampujat Joni Granqvist (Iisalmen Ampujat) ja Henrik Wejberg (Hyvinkään Metsästysampujat). Myllylä lähtee toiseen kilpailupäivään parhaana suomalaisena sijalta 43 rikottuaan 46 kiekkoa (23+23). Laakso on sijalla 45. Hänen tuloksensa oli myös 46 (23+23). Matikainen jatkaa kilpailuaan 59. sijalta. Hän rikkoi 44 kiekkoa (22+22). Granqvistin ensimmäisen päivän tulos oli 44 ja Wejbergin 40.

Tänä vuonna on järjestetty kaksi ISSF:n maailmancupia. Meksikon Acapulcossa järjestettiin maaliskuussa haulikkolajien maailmancup, ja huhtikuun alussa kilpailtiin kivääri- ja pistoolilajien maailmancup Etelä-Korean Changwongissa. Kilpailuissa ei ollut mukana suomalaisia.

Al Ainissa kilpailee yhteensä yksitoista suomalaista haulikkoampujaa. Naisten skeet on vuorossa ensi viikon maanantaina. Siinä on mukana Marjut Heinonen (Oulun Seudun Haulikkoampujat). Miesten skeet alkaa samana päivänä ja päättyy cupin päätöspäivänä eli tiistaina 23. huhtikuuta. Mukana on kolme suomalaista: Krister Kärki (Sibbo Skyttegille), Lauri Leskinen (Sibbo Skyttegille), Heikki Meriluoto (Oulun Seudun Haulikkoampujat).

Toukokuussa on kaksi kivääri- ja pistoolilajien maailmancupia. Ne järjestetään Yhdysvaltain Georgian osavaltiossa sijaitsevassa Fort Benningissä (4.-13.5.) ja Saksan Münchenissä (23.-30.5.). Fort Benningissä kilpailee viisi suomalaista, jotka ovat kaikki kivääriampujia (Jaakko Björkbacka, Henri Häkkinen, Juho Kurki, Katarina Långström ja Marjo Yli-Kiikka).

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
Al Ain, Arabiemiirikuntien liitto 15.-24.4.

Tuloksia ke 17.4.

Naisten trap 75 kiekkoa + finaali:
Peruskilpailu: 1) Charlotte Kerwood Iso-Britannia 74, 2) Laetisha Scanlan Australia 73, 3) Jessica Rossi Italia 72, 4) Jana Beckmann Saksa 71, 5) Catherine Skinner Australia 71, 6) Carole Cormenier Ranska 71, … 14) Satu Mäkelä-Nummela Suomi 69, … 22) Marika Salmi Suomi 66.
Semifinaali: 1) Scanlan 15, 2) Skinner 14, 3) Beckmann 11, 4) Rossi 11, 5) Kerwood 10, 6) Cormenier Ranska 10.
Pronssimitaliottelu: Jessica Rossi Italia – Jana Beckmann Saksa 14-12
Kultamitaliottelu: Laetisha Scanlan Australia – Catherine Skinner Australia 14-10

Miesten trapin tilanne 50/125 kiekkoa: 1) Marian Kovacocy Slovakia, Giovanni Pellielo Italia, Mansher Singh Intia 50, … 43) Mika Myllylä Suomi 46, … 45) Jukka Laakso Suomi 46, … 59) Veli-Matti Matikainen Suomi 44, … Mqs-ampujat: Joni Granqvist Suomi 44, Henrik Wejberg Suomi 40.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.