Työpajassa jatkettiin strategian pohjatyötä
3.9.2016 klo 12:00

Jarmo Pyyhtiä poutasään tunnelmissa. Kuvat: Lassi Palo
Tapio Hänninen ja Routa-skenaario.
Juha Hirvi kirjoitushommissa.
Curt Sjöblom ja vuoden 2024 skenaariot: "Toiminta saadaan paremmin ankkuroitua, kun on laajempi porukka päättämässä."

Ampumaurheiluliiton pidemmän aikavälin suunnitelmia pohdittiin lauantaina Vantaalla. Viikonlopun työpaja on jatkoa jo keväällä aloitetulle strategiatyöskentelylle. Teemana on ”Tässä ja nyt SAL – missä sinä tahdot sen olevan tulevaisuudessa”.

Ampumaurheiluliitto järjesti huhtikuussa – liittovaltuuston kevätkokouksen aattona – työseminaarin, jota kutsuttiin strategian pohjatyöksi. Lauantaina alkanut ja huomenna sunnuntaina päättyvä työpaja on jatkoa kevään pohdinnoille. Kuten liiton puheenjohtaja Pia Nybäck huhtikuussa sanoi, kyse on liiton toimintasääntöjen mukaisesta prosessista, joka liittyy pidemmän aikavälin suunnitelmiin.

– Ne lyödään syksyn liittokokouksessa kiinni, ja nyt niitä on hyvä pohtia isommalla porukalla. Mikä on oikea suunta liitolle? Luomme suuntaviivat kahdelle seuraavalle vuodelle eli nyt katse eteenpäin ja miettimään, miten ampumaurheilua kehitetään, Nybäck evästi osanottajia huhtikuussa.

Viikonlopun työpajan tavoitteena on kuvata kehittämismalli kahden olympiadin päähän eli vuoteen 2024. Työpajan tavoiteasettelussa käytettiin muun muassa sellaisia ilmaisuja kuin ”löytää oikea suunta suomalaiselle ampumaurheilulle” sekä ”määritellä peruspilarit ja päälinjaukset, joista pidetään kiinni”.

– Jos nähdään suunta, voi asettaa myös välitavoitteita. Liitto haluaa eväitä tulevaisuuden rakentamiseksi. On pohdittava asioita, jotka on tehtävä, jotta meidän ei kävisi huonosti, summasi tilaisuuden vetänyt Vesa Nissinen, joka on SAL:n hallituksen jäsen.

Liittovaltuuston kokous ja liittokokous pidetään joulukuun 3. päivänä. Ampumaurheiluliitto täyttää sata vuotta 2019.

Kuten huhtikuussakin, teemana on ”avoimin mielin ja silmin tulevaisuutta ajatellen”. Osanottajat pohtivat, mitkä ovat ne isot trendit, joilla on tulevaisuudessa vaikutusta urheiluammunnan harrastamiseen niin myönteisesti kuin kielteisestikin, sekä mitä ampumaurheiluperheessä tapahtuu, mitkä ovat nousevia ja laskevia trendejä. Lisäksi mietittiin, mitkä ovat ne liiton perustehtävät, joita sen tulee nyt ja tulevaisuudessakin tehdä.

Työpajaan osallistuneet parikymmentä lajiaktiivia miettivät Nissisen kehotuksesta muun muassa kahta skenaariota, jotka olivat nimeltään Pouta ja Routa – eli miltä maailma näyttää kahdeksan vuoden kuluttua niin hyvässä kuin pahassakin. Valoisa ajatustapa oli tietysti helpompi kuin negatiivinen ajatusmalli. Roudassa esteet ovat nykyisestä vain lisääntyneet, vaatimukset tiukentuneet, teknologiassa on jääty jälkeen ja harrastajamäärät ovat laskeneet.

– Yritimme olla olematta positiivisia, liittovaltuuston puheenjohtaja Asko Terkola naurahti oman ryhmänsä tietoisen synkkien pohdintojen jälkeen.

Poutasään vallitessa aselaeissa ja ympäristöasioissa mennään nykyisellään, ratojen määrä on kasvanut, teknologiaa on hyödynnetty ja imagossa on selvää myönteistä kehitystä. Menestys on johtanut siihen, että poutasäällä ampumaurheilu on johtava laji toisin kuin roudassa, jossa menestys on hiipunut.

Poudassa ampumaurheilun osaaminen on huippua, urheiluampujilla on oma keskuksensa ja urheilijat ovat parhaassa paikassa ja parhaassa valmennuksessa. Julkinen rahoitus myös paranee.

SAL:n työpaja päättyy sunnuntaina.