Kultahippufinaaleissa parasta: ”Että osuu keskelle!”
8.4.2017 klo 18:59

Riemukkaita tunnelmia Kultahippufinaalien palkintojenjaossa. (Kuvat: Lassi Palo)

Kuusivuotias Sisu Manninen sanoi napakasti sen, mikä ampumaurheilun Kultahippufinaaleissa on parasta: ”Että osuu keskelle!”

Sisu Manninen äitinsä Anun kanssa Tanhuvaarassa.

Hämeenlinnan Ampumaseuran Sisu Manninen, 6, osallistuu ampumaurheilun Kultahippufinaaleihin ensimmäistä kertaa.

– On ollut kivaa, hän tiivisti tunnelmansa, kun ilmakiväärikisa oli päättynyt.

Sisu Manninen on yksi niistä kolmesta sadasta lapsesta ja nuoresta, jotka kilpailevat viikonloppuna Kultahippufinaaleissa Tanhuvaaran urheiluopistolla Savonlinnassa. Järjestyksessään 24. ilma-aseiden Kultahippufinaaleissa ammutaan ilmakiväärillä ja -pistoolilla. Lauantaina ammuttiin henkilökohtaiset kilpailut, ja sunnuntaina ovat vuorossa kaatuviin tauluihin ammuttavat joukkuekilpailut.

Sisu Mannisen äiti Anu Manninen, 35, on harrastanut aiemmin aktiivisesti kivääriammuntaa ja edustanut Suomea maaotteluissa. Pojan harrastus alkoi, kun hän näki äidin lukuisat palkinnot.

– Äiti on hyvä ampuja, ja minäkin haluan palkintoja, Sisu sanoi.

Anu Manninen tuli ampumaurheiluun kymmenvuotiaana ja kuuluu nyt Ampumaurheiluliiton nuorisovaliokuntaan. Ensimmäiset Kultahippufinaalit järjestettiin vuonna 1994 Pieksämäellä, ja Anu Manninen oli siellä kilpailemassa.

– Hauska sattuma on, että Sisu aloitti ampumaurheilun, kun minulla tuli viime syksynä lajin parissa 25 vuotta täyteen, Anu hymyili.

Otso-Aadolf Ahokankaan (KokMAS) tyylikästä ammuntaa.

Kilpailun johtaja Sami Sipponen katseli rauhallisesti ympärilleen ja totesi, että ”hyvältä näyttää”.

– Kaikki sujuu jouhevasti. Henki on positiivinen, eikä minkäänlaista kitkaa ole ollut. Menemme hyvällä tavalla eteenpäin ja olemme samaa ”perhettä” emmekä eri leireissä, hän tiivisti.

Sipponen näkee Kultahippufinaalit tärkeänä kilpailuna, joka kokoaa lajin harrastajat yhteen, jolloin näillä on mahdollisuus nähdä erilaisia toimintatapoja ja tutustua toisiinsa.

– Monet ovat odottaneet tapahtumaa jo syksystä lähtien. Aloittaville ampujille tämä on ensimmäinen virstanpylväs. Sen merkitys on iso lajin näkyvyyden ja jatkuvuuden kannalta.

Ampumaurheiluliiton hallituksen jäsen Marja Maunula kiinnitti huomiota paitsi ”rauhalliseen tekemisen meininkiin” myös siihen, miten näkyvästi seurojen nimet ja logot ovat esillä lasten ja nuorten sekä heidän vanhempiensa ja huoltajiensa vaatetuksessa.

– Se tuo yhteisöllisyyttä ja on joukkuehenkeä parhaimmillaan, Maunula sanoi.

Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi painotti avauspuheenvuorossaan vanhempien roolia lasten ja nuorten harrastustoiminnassa.

– Urheiluun ja kilpailuun kuuluvat onnistumiset ja epäonnistumiset. Vanhempien tehtävänä on luoda sellainen oikeanlainen ilmapiiri, jossa onnistumisista pystytään iloitsemaan ja epäonnistumisten jälkeen rohkaistaan yrittämään uudestaan. On mentävä lasten ehdoilla.

Ampumaurheiluliiton vuoden suurimmassa lasten ja nuorten tapahtumassa eli ilma-aseiden Kultahippufinaaleissa on mukana 300 nuorta urheiluampujaa, jotka edustavat 43 seuraa. Ilmoittautuneet lapset ja nuoret ampuvat kaikkiaan 371 kilpailusuoritusta. Finaaliin on päässyt karsintakilpailujen kautta.

Kultahippufinaalit järjestetään nyt toisena vuonna peräkkäin Tanhuvaarassa. Järjestelyvastuussa ovat viime vuoden tavoin Mikkelin Ampujat (MA), Pieksämäen Seudun Ampujat (PiekSA) ja Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura (SMAS).

Ensi vuoden Kultahippufinaalit ovat Salossa 21.-22. huhtikuuta. Kisat isännöi Salon Seudun Ampujat.

Mitä on Kultahipputoiminta?

Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 14-vuotiaiden seuratoimintaa. Toiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittua.

Kultahippufinaalien sarjat ovat (IT istumatuki, VT vastapainotuki, HT hihnatuki):
Ilmakivääri: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 12 HT, 14 VT ja 14 HT
Ilmapistooli: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 14 VT
Yhdistelmäkilpailu kivääri- ja pistoolisarjoissa: 10 IT, 12 VT ja 14 VT

Lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa.

Tulokset ja lisää tietoa: http://kultahippufinaalit.fi/