Liina Viinamäki Kultahippufinaaleista: ”Kivaa on ollut!”
9.4.2017 klo 16:26

LappjA:n Veera Mäkelä (vas.) ja Liina Viinamäki Kultahippujen kisafiiliksissä. (Kuvat: Lassi Palo)

”Kivaa on ollut! Kivointa ovat olleet ystävät ja ampuminen.” Näin tiivisti Lappajärven Ampujien Liina Viinamäki, 10, ampumaurheilun Kultahippufinaalit, jotka pidettiin viikonloppuna Savonlinnassa Tanhuvaaran Urheiluopistolla.

Simpeleen Hahlon Aino Nenonen ja onnistumisen riemua.

Tanhuvaaran urheiluopiston liikuntahallin katto nousi sunnuntaina viime vuoden tavoin muutaman sentin ylöspäin, kun riemukkaat joukkuekilpailut päättivät ilma-aseiden Kultahippufinaalit. Nuoret ampumaurheilijat iloitsivat hyvistä osumistaan ja kannustivat toisiaan, ja halli tärisi ja raikui.

– Kivaa on ollut, hymyili kymmenvuotias Liina Viinamäki, joka edustaa Lappajärven Ampujia.

Liinalla on menossa kolmas vuosi ampumaurheilun parissa. Tämä oli toinen kerta, kun hän oli mukana Kultahippufinaaleissa. Viime vuosi jäi häneltä väliin.

Ampumaurheiluliiton vuoden suurimmassa lasten ja nuorten tapahtumassa eli ilma-aseiden Kultahippufinaaleissa oli Viinamäen lisäksi mukana 300 nuorta urheiluampujaa, jotka edustivat 43 seuraa. Savonlinnassa Tanhuvaaran urheiluopistossa järjestetyissä finaaleissa ammuttiin kaikkiaan 371 kilpailusuoritusta. Kisat olivat järjestyksessään 24:nnet.

Lauantaina kilpailtiin henkilökohtaiset kilpailut, ja sunnuntaina olivat vuorossa joukkuekilpailut. Ne ammutaan kaatuviin tauluihin. Kultahipuissakin vaaditaan tarkkuutta, sillä esimerkiksi joukkuekilpailujen 10m ilmakiväärissä pitää osua maalitauluihin, jotka ovat halkaisijaltaan kuuden, viiden ja neljän millimetrin kokoisia.

Kultahippufinaalien toinen kilpailupäivä poikkeaa perinteisestä ampumaurheilukilpailusta siinäkin, että kilpailusuoritusten lisäksi tärkeässä osassa ovat joukkuetovereiden ja taustajoukkojen äänekäs kannustus sekä katsomossa liehuvat liput. Nuorten ampumaurheilijoiden värikkäät kasvomaalaukset nostattavat myös tunnelmaa.

– Kivointa ovat olleet ystävät ja ampuminen. Minulla on ollut hauskaa Veeran (Mäkelä) kanssa. Ampuminen on ollut joskus hankalaa, mutta useimmiten kivaa, Liina Viinamäki kertoi, kun kisat hänen osaltaan päättyivät.

Liinan isällä Jukka Viinamäellä on ampumaurheilutaustaa, ja yksi perheen lapsista on osallistunut aiemmin Kultahippufinaaleihin.

– Liinan kynnys aloittaa ampumaurheilu oli matala. Hän harrastaa myös yleisurheilua, isä kertoi.

Liina aikoo osallistua myös vuoden kuluttua järjestettäviin Kultahippufinaaleihin:

– Joo, lähden Saloon, hän hymyili.

Kultahippufinaalit järjestettiin nyt kahtena vuonna peräkkäin Tanhuvaarassa. Järjestelyvastuussa olivat viime vuoden tavoin Mikkelin Ampujat (MA), Pieksämäen Seudun Ampujat (PiekSA) ja Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura (SMAS).

Pekka Heiskanen (PiekSA, vas.) ja Jaana Parviainen (SMAS) luovuttivat järjestelyoikeudet SaSA:n Ilkka Ratamolle ja Janne Terkolalle.

Vuosien 2018-19 Kultahippufinaalit ovat Salossa. Kisat isännöi Salon Seudun Ampujat. Ensi vuoden kisapäivät ovat 21.-22. huhtikuuta.

– Uutta on se, että Salon finaalit ammutaan elektronisiin taululaitteisiin. Myös joukkuekilpailut, kisajärjestelyissä mukana oleva Ilkka Ratamo kertoi.

Mitä on Kultahipputoiminta?

Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 14-vuotiaiden seuratoimintaa. Toiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittua.

Lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa.

Tulokset ja lisää tietoa: http://kultahippufinaalit.fi/