Olympiaryhmän psyykkinen valmennus alkoi
12.1.2018 klo 15:48
Lassi Palo

Juho Kurki (vas.) ja Cristian Friman kiväärin pienryhmäkeskustelussa. (Kuvat: Lassi Palo)

Ampumaurheilun olympiaryhmä aloitti perjantaina Kisakallion urheiluopistossa Tokion olympialaisiin tähtäävän psyykkisen valmennuksen.

Päivi Frantsi (vas.) ja Satu Kaski vetämässä avaustilaisuutta.

Ampumaurheiluliitto päätti viime syksynä käynnistää uudestaan olympiaryhmän toiminnan, joka tarkoittaa sitä, että olympiatuen saaneet urheilijat kokoontuvat muutaman kerran vuodessa yhteisille valmennus- ja koulutuspäiville. Tavoitteena ovat Tokiossa vuonna 2020 järjestettävät olympialaiset.

Yksi tämän vuoden pääteemoista on psyykkinen valmennus. Se oli myös ensimmäisen päivän pääteema, kun olympiaryhmäryhmä lajivalmentajineen kokoontui Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa.

Ampumaurheiluliiton psyykkisen valmennuksen johtoryhmään kuuluvat psykologit Satu Kaski Helsingistä ja Päivi Frantsi Vierumäeltä ja Niilo Konttinen Kihulta sekä Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Per-Ole Lindell ja Olympiakomitean tarkkuuslajien lajiryhmävastaava Kimmo Yli-Jaskari.

Tavoitteena on, että Kaski, Frantsi ja Konttinen työskentelevät urheilijoiden psyykkisinä valmentajina. Johtoryhmä tietää, että joillakin urheilijoilla on jo omia psyykkisiä valmentajia. Siksi se ei vaadi, että urheilijoiden pitäisi vaihtaa valmentajaa.

– Päinvastoin, yritämme vahvistaa myös teidän omaa toimintaanne. Pyrimme myös näin vastaamaan yhteen tärkeimmistä kehittämistoiveistanne, johtoryhmä viestitti urheilijoille Kisakalliossa.

Lindellin mukaan kyseessä on ainutlaatuisen laaja projekti, joka tähtää huippumenestykseen Tokion olympialaisissa ja arvokilpailuissa, jotka järjestetään ennen olympialaisia. Myös Frantsi sanoi, ettei muista olleensa ”missään lajissa mukana tällaisella panostuksella”.

– Tämä tulee olemaan varmasti hieno matka, hän sanoi.

Kankaanpään Ampumaurheilijoita edustava kivääriampuja Juho Kurki piti erinomaisena sitä, että tällainen projekti on nyt aloitettu.

– Kokemuksia tulee jaettua ryhmässä varmasti enemmän, ja meillä on nyt kolme alan ammattilaista mukana. Pidän tätä tarpeellisena. Kun meidän toiveitamme kysyttiin viime syksynä, psyykkinen valmennus oli listallani aika korkealla, helmikuussa järjestettäviin ilma-aseiden EM-kisoihin tähtäävä Kurki sanoi.

Tokio-projektin psyykkisen valmennuksen ensimmäisessä tapaamisessa urheilijat ja valmentajat toimivat välillä koko ryhmän kanssa ja väillä jakautuen lajiryhmiin (kivääri, skeet ja trap). Seuraava yhteinen tapaaminen on kirjattu keväälle, kun kilpailukausi on käynnissä. Vuoden viimeinen tapaaminen on ensi syksynä.

Psyykkisen valmennuksen yksilöllisiä tavoitteita ovat tavoitteellinen henkisten taitojen kehittäminen, kilpailutilanteen hallinta, itseluottamuksen ja suoritusvarmuuden vahvistaminen, oman osaamisen saaminen ulos tiukoissakin paikoissa sekä henkisen hyvinvoinnin ja valmentajan työn tukeminen.

Valmentaja ja urheilija -parille asetettu tavoite on, että psyykkinen valmennus olisi osa kokonaisvalmentautumista. Valmennuskulttuurin halutaan kehittyvän onnistumista tukevaan suuntaan.

Yhteisissä tapaamisissa asioita käydään läpi yleisellä tasolla, ja lajiryhmissä keskitytään kunkin valmennusryhmän ja lajin olennaisiin asioihin. Henkilökohtaisissa tapaamisissa rakennetaan oma niin kutsuttu onnistumisen kartta tavoitteelliseen työskentelemiseen ja edetään sen mukaan. Kaiken toiminnan avainsanoja ovat avoimuus, luottamuksellisuus ja yhdessä tekemisen meininki – eli ”yhdessä olemme enemmän”.

”Asenne on aseenne”, Kimmo Yli-Jaskari sanoi urheilijoille.

Yli-Jaskari näytti kuvakoostetta Juha Hirven, Marko Kemppaisen, Satu Mäkelä-Nummelan ja Henri Häkkisen olympiamenestyksestä. Yli-Jaskari painotti Kisakalliossa paikalla olleille urheilijoille sitä, ettei yhdelläkään heistä ole mitään estettä sille, etteikö heistäkin voisi joskus ottaa samanlaisia kuvia.

– Teillä kaikilla on mahdollisuus tulla maailman parhaiksi. Tilaisuus pitää vain käyttää hyväksi. Asenne on aseenne! Pitäkää se mielessänne, Yli-Jaskari totesi.

Olympiavalmennettavien psyykkisen valmennuksen ohjelman osanottajat Kisakalliossa 12.1.:

Urheilijat
Skeet: Marjut Heinonen, Oskari Kössi, Timo Laitinen, Tommi Takanen, Timi Vallioniemi, Eetu Kallioinen
Kivääri: Juho Kurki, Cristian Friman
Trap: Marika Salmi, Vili Kopra, Eemil Pirttisalo, Mopsi Veromaa