”Kultahippufinaaleissa parasta on hyvä fiilis!”
21.4.2018 klo 18:14
Lassi Palo

Poliisien Ampumaseuran urheiluampujat Salohallissa: Aleksi Schön (vas.), Saana Lahtinen, Matias Kiuru, Aurora Räsänen ja Elin Inkinen. (Kuva: Lassi Palo)

Suomalaisen ampumaurheilun tulevaisuus kilpailee viikonloppuna Salossa. Yksi osanottajista on helsinkiläisen Poliisien Ampumaseuran Aleksi Schön, 10, jonka mukaan kisoissa parasta on hyvän fiiliksen lisäksi se, että ”pääsee ampumaan”.

Järjestyksessään 25. ilma-aseiden Kultahippufinaalit järjestetään viikonlopun aikana (21.-22.4.) Salon urheilupuistossa sijaitsevassa Salohallissa. Kilpailussa ammutaan ilmakiväärillä ja -pistoolilla. Kisajärjestelyistä vastaa Salon Seudun Ampujat (SaSA).

Salon Kultahippufinaaliin on ilmoittautunut noin 300 nuorta urheiluampujaa, jotka edustavat 44 seuraa. Ilmoittautuneet lapset ja nuoret ampuvat kaikkiaan 350 kilpailusuoritusta. Finaaliin on tultu aluekisojen kautta. Huoltajat ja tukijoukot mukaan luettuna paikalla on noin 600 kisavierasta.

Lauantaina kilpailtiin henkilökohtaiset kilpailut, ja sunnuntaina ovat vuorossa tunnelman kattoon asti nostattavat joukkuekilpailut.

Helsinkiläisen Poliisien Ampumaseuran (PAS) Matias Kiuru on edustanut Suomea kansainvälisissä arvokilpailuissa useita kertoja poikien sarjassa, ja nyt hän oli Salossa seuransa junioreiden kanssa.

– Osallistuin ilma-aseiden Kultahippufinaaleihin kolme kertaa, kaksi kertaa Turussa ja kerran Kuopiossa, joka oli minun viimeinen kertani. Päällimmäinen muisto kisoista on mielettömän hyvä fiilis, Kiuru hymyili.

Kuopion KH-finaali oli vuonna 2012.

– Onko siitä jo niin pitkä aika, tänä vuonna 20 vuotta täyttävä Kiuru hämmästyi.

– PAS voitti siellä 14VT-ilmakiväärin. Joukkueessa ampuivat minun lisäkseni Armi Häkkinen ja Jenna Kuisma, jotka myös nousivat sittemmin maajoukkuetason ampujiksi.

– Kultahippufinaaleissa on nyt eri meininki kuin minun aikanani. Tämä on totisempaa. On kuitenkin hienoa, että junnut osaavat ampua. Tärkeää olisi myös se, että he osaisivat myös nauttia tapahtumasta – tuloksella ja sijoituksella ei ole niin väliä, Kiuru sanoi.

Kun Kiuru oli kultahippuikäinen, myöntää hän pitäneensä silloisia maajoukkue- ja tehoryhmäampujia ”tosi kovina tyyppeinä”. Mitä lapset ajattelevat Kiurusta?

– Matias on hyvä esikuva, joka neuvoo ja opastaa, PAS:n Aleksi Schön, 10, sanoi.

Helsinkiläinen Schön on harrastanut ampumaurheilua kolmen vuoden ajan, ja nykyään hän käy ampumassa Maunulan radalla kaksi kertaa viikossa.

– Kivääriä, en pistoolia. Tämä on tosi kivaa ja kiva harrastus! Tätä kannattaa harrastaa, hän sanoi napakasti.

Schön osallistui nyt ensimmäisen kerran Kultahippufinaaleihin. Debyytti onnistui mainiosti:

– Minua vähän jännitti, mutta ei kauheasti. Ammuin oman ennätykseni 192,7 pistettä.

Kultahippufinaalit ammutaan ensimmäisen kerran elektronisiin taululaitteisiin, mitä Kiuru pitää ”tosi siistinä”.

– Se on askel oikeaan suuntaan. Se on nykyaikaa, ja ampumaurheilulle olisi hyvä, jos nuoret voisivat ampua elektronisiin taululaitteisiin pienestä pitäen.

Salon henkilökohtaisissa kilpailuissa tulokset ilmoitetaan ja lasketaan kiväärin osalta kymmenysten tarkkuudella ja pistoolin osalta kokonaisluvuilla. Joukkuekilpailussa jokainen jäsen ampuu viisi laukausta elektroniseen taululaitteeseen, jolloin joukkueelle tulee kilpailulaukauksia 15. Kilpailussa käytetään elektronista taululaitetta, jossa näyttölaite osoittaa osuman, mikäli luodin keskikohta on osuma-alueen sisällä.

Ampumaurheiluliiton hallituksen jäsen Marja Maunula toivotti kisavieraat tervetulleiksi Saloon ja Salohalliin, jossa ampumaurheilua nähtiin nyt ensimmäisen kerran.

– On ilo nähdä näin paljon väkeä finaaleissa, joissa kilpailevat nuoret lupauksemme. Kultahipputoiminnan yhteisöllisyyttä kuvaa hyvin suuri joukko taustajoukkoja – valmentajia, huoltajia ja vanhempia. Täällä on kaikki edellytykset iloon, mielihyvään ja onnistumisiin. Hienoa on myös se, että kisoja voi seurata reaaliajassa, Maunula sanoi tervehdyspuheessaan.

Mitä on Kultahipputoiminta?

Valtakunnallisia ilma-aseiden Kultahippufinaaleja on järjestetty vuodesta 1994 lähtien. Ensimmäiset finaalit järjestettiin Pieksämäellä.

Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 14-vuotiaiden seuratoimintaa. Toiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittua.

Kultahippufinaalien sarjat ovat (IT istumatuki, VT vastapainotuki, HT hihnatuki):
Ilmakivääri: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 12 HT, 14 VT ja 14 HT
Ilmapistooli: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 14 VT

SaSA järjestää Kultahippufinaalin myös ensi vuonna.

Kultahippufinaalien tulokset täällä.

Lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa ja Instagramissa.