Ympäristö- ja olosuhdepäällikkö aloittaa toukokuussa
28.4.2018 klo 16:53
Lassi Palo

Toiminnanjohtaja Anne Lantee ja liittovaltuuston puheenjohtaja Asko Terkola liittovaltuuston kokouksessa lauantaina Vantaalla. Kokous vietiin läpi 3 tunnissa ja 8 minuutissa. (Kuva: Lassi Palo)

Lotta Jaakkola aloittaa Ampumaurheiluliiton ympäristö- ja olosuhdepäällikkönä runsaan kahden viikon kuluttua, kerrottiin lauantaina Vantaalla pidetyssä liittovaltuuston kokouksessa.

Suomen Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston kokous pidettiin lauantaina Vantaalla. Viime vuoden marraskuussa toiminnanjohtajana aloittanut Anne Lantee kävi toimintakertomuksen 2017 läpi pääpainopisteiden kautta. Ne olivat liittovaltuuston linjausten mukaisesti olosuhteiden varmistaminen, vaikuttamisen ja viestinnän tehostaminen, liiton sisäisen toiminnan kehittäminen, seurojen tarpeisiin vastaaminen ja huippu-urheilun tulosten parantaminen.

Viime vuoden aikana alettiin valmistella päätoimisen ympäristö- ja olosuhdepäällikön rekrytointia tuomaan olosuhdetyöhön aiempaa selvästi enemmän resursseja. Lantee kertoi kokousväelle, että Lotta Jaakkola aloittaa 15. toukokuuta ympäristö- ja olosuhdepäällikkönä.

Olosuhteiden turvaamiseen liittyy myös vaikuttamistyön tiivistäminen. Vaikuttajatapaamiskonseptia kokeiltiin elokuussa Helsingin Santahaminassa, kun ministeri Sampo Terho tutustui ampumaurheiluun.

Lantee totesi tyytyväisenä myös sen, että Suomelle myönnettiin viime vuonna neljän lajin kansainväliset arvokilpailut järjestettäväksi lähitulevaisuudessa: tänä vuonna MM-siluetti ja EM-kasa-ammunta, haulikkolajien maailmancup 2019 ja ilma-aseiden EM-kilpailut 2021.

– Viime vuotta värittivät myös liiton toimiston henkilömuutokset, kun pitkään liitossa työskennelleet Risto Aarrekivi ja Pirjo Manninen jäivät eläkkeelle. Toimiston muutto oli myös iso asia vuoden lopulla. Toimisto muutti uusiin toimitiloihin tammikuun lopussa, Lantee kertasi.

– Nyt mennään sitten uudella kokoonpanolla uusissa tiloissa, hän jatkoi.

Vuoden lopuilla tapahtunut Suomisportiin siirtyminen oli Lanteen mukaan merkittävä järjestelmäuudistus, ja keväällä toteutetun seurakyselyn avulla selvitettiin seurojen tilannetta ja tulevaisuudensuunnitelmia sekä ajatuksia liiton palveluista, jotta liitto pystyy jatkossa tukemaan seuroja entistä paremmin.

Viime vuoden huippu-urheilumenestystä Lantee piti ”huikeana”, sillä suomalaiset ampumaurheilijat saavuttivat kaikkiaan noin sata arvokisamitalia.

– Mitaleihin yllettiin niin olympialajeissa kuin muissakin ampumaurheilulajeissa. Erityisen ilahduttavaa on, että myös nuoret menestyivät laajalla rintamalla.

Suomen Ampumaurheiluliitto täyttää sata vuotta ensi vuonna. Juhlavuoden valmistelut käynnistyivät todenteolla viime vuoden aikana, kun ohjelmarunko valmistui ja Kalle Virtapohja jatkoi liiton historiateoksen kirjoittamista. Se julkistetaan 31.8.2019.

Juhlavuoden urheilullinen päätapahtuma on elokuussa Lahdessa järjestettävä haulikkolajien maailmancup. Sen huomioarvoa lisää se, että siellä on jaossa olympiamaapaikkoja Tokioon 2020.

Liiton uusi logo ja visuaalinen ilme uudistettiin viime vuonna. Ne suunnitteli Juha Kytömaa.

Valtuusto hyväksyi kokouksessaan vuoden 2017 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallitukselle ja muille tilivelvollisille. Liiton kulut olivat noin 2,2 miljoonaa euroa ja tulos 45 322 euroa ylijäämäinen.

Liittovaltuusto vahvisti kokouksessaan vuoden 2019 talousarvion perustana olevat maksut. Jäsenmaksuihin ei tule muutoksia, ja aikuisten ja nuorten lisenssien hinnat pysyvät myös ennallaan, kuten myös harrastelisenssin, ylituomarikortin ja I-luokan tuomarikortin hinnat. Muovikortilliset lisenssit maksavat 5 euroa. Kilpailulupaan (ennätyskelpoinen tai vastaava ei-ISSF-lajin kilpailu) tuli korotus, sillä lisäpäivät maksavat ensi vuonna 20 euroa, kun maksu on tänä vuonna 10 euroa. Säännöissä mainitsematon jäsenmaksuluokka (2. jäsen) poistettiin.

Liittovaltuuston kokouksessa hyväksyttiin myös hallituksen esitys Kilpailutoiminnan yleissääntöihin ja ohjeisiin sillä muutoksella, että henkilökohtaisessa kilpailussa sarjalla on SM-arvo (7.2.3 Sarjan SM-arvo), jos siihen osallistuu yksikin kilpailija, joka saa kilpailussa hyväksytyn tuloksen.

Nykyisen ehdollepanotoimikunnan toimikausi päättyi tähän kokoukseen. Kokouksessa valittiin uusi ehdollepanotoimikunta kolmevuotiskaudeksi, joka päättyy vuoden 2021 valtuuston kevätkokoukseen. Ehdollepanotoimikunta valmistelee ehdokasasettelua tuleviin henkilövalintoihin liittokokouksessa ja liittovaltuuston kokouksissa. Toimikuntaan valittiin entisistä jäsenistä Asko Terkola (puheenjohtaja), Matti Korhonen ja Mikael Friman sekä uutena Ritva Karri.

Liittohallituksen asettama sääntömuutostyöryhmä on aloittanut työskentelynsä keväällä ja käynyt toistaiseksi läpi liiton toimintasäännöt. Ryhmä toi valtuuston tietoon toistaiseksi havaittuja kehittämiskohteita toimintasääntöjen osalta.

Uudistamisen tavoitteena on varmistaa, että säännöt vastaavat toimintatapoja ja päinvastoin, tarkentaa sääntöjä tulkintaepäselvyyksien välttämiseksi, muokata sääntöjä nykyiseen toimintaympäristöön sopivaksi ja kirjata asiat siten, etteivät toimintaympäristön muutokset jatkossa heti vaikuta sääntöjen muutostarpeeseen. Liiton nettisivuilla on lomake, jonka kautta kuka tahansa voi esittää perusteltuja sääntömuutosehdotuksia työryhmälle toukokuun loppuun mennessä.

Aikataulun mukaan luonnos uusista säännöistä esitetään hallitukselle syyskuussa, ja säännöistä päätettäisiin liiton kokouksessa 24. marraskuuta.