Jan Vapaavuori Olympiakomitean puheenjohtajaksi, Vesa Nissinen ei päässyt hallitukseen
21.11.2020 klo 17:22
Lassi Palo

Vesa Nissinen ei päässyt Suomen Olympiakomitean hallitukseen, kun järjestö valitsi lauantaina puheenjohtajan ja uuden hallituksen.

Suomen Olympiakomitean puheenjohtaja ja uusi hallitus valittiin lauantaina. Hallitusvaalia valmisteli kevätkokouksessa valittu, jäsenistöä edustava ehdollepanotoimikunta. Yksi hallitusehdokkaista oli Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen.

Ehdolla hallitukseen oli myös Pia Julin, joka oli Paralympiakomitean ehdokkaana. Julin (ent. Nybäck) on toiminut aiemmin Ampumaurheiluliiton puheenjohtajana. Nykyään hän on Paralympiakomitean hallituksen jäsen.

Nissinen ja Nybäck eivät päässeet hallitukseen eivätkä myöskään varajäseniksi.

Olympiakomitean uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Jan Vapaavuori, joka seuraa heti tehtävässään Timo Ritakalliota. Vapaavuori voitti toisella äänestyskierroksella Susanna Rahkamon äänin 79–54. Varapuheenjohtajiksi valittiin Rahkamo ja Sari Multala.

Uuteen hallitukseen valittiin Marco Casagrande, Markku Haapasalmi, Hanna Hartikainen, Tapio Korjus, Katja Mjøsund, Esa Niemi, urheilijaedustajat Mika Poutala ja Anni Vuohijoki, sekä Kansainvälisen Olympiakomitean (KOK) jäsenet Sari Essayah ja Emma Terho. Hallituksen varajäseniksi valittiin Erkka Westerlund ja Kaisa Vikkula.

Vapaavuori, 55, on Helsingin pormestari, joka on aiemmin toiminut muun muassa elinkeinoministerinä, asuntoministerinä ja Euroopan Investointipankin varapääjohtajana. Liikunnan ja urheilun parissa Vapaavuori on toiminut muun muassa valtion liikuntaneuvoston puheenjohtajana, Helsingin liikuntalautakunnan puheenjohtajana sekä Suomen Urheiluliiton kokonaan omistaman markkinointiyhtiö Track & Field Finland Oy:n toimitusjohtajana.

Vuoden 2021 toimintasuunnitelmassa painopisteitä ovat mm. seuratoiminnan kehittäminen Tähtiseuraohjelman kautta, huippu-urheilun ammattilaisuuden lisääminen ja digitalisaation edistäminen. Talousarvion loppusumma vuodelle 2021 on 10,78 miljoonaa euroa.

Olympiakomitean hallituksen muodostavat kesäolympialaisten jälkeisessä järjestön syyskokouksessa neljäksi vuodeksi valittava puheenjohtaja, kaksi varapuheenjohtajaa ja kahdeksan hallituksen jäsentä sekä kaksi varajäsentä.

Hallitukseen kuuluvista on aina kahden oltava aktiiviurheilijaa tai urheilijoita, joiden aktiiviuran päättymisestä on kulunut enintään kahdeksan vuotta. Urheilijavaliokunta tekee esityksen järjestön kokoukselle valittavista urheilijoiden edustajista. Hallitukseen kuuluu lisäksi äänioikeutettuna aina Kansainvälisen olympiakomitean (KOK) suomalainen jäsen tai jäsenet.

// Uutista päivitetty klo 18.07: varapuheenjohtajat ja hallituksen jäsenet sekä toimintasuunnitelman painopisteet. //