Ampumaurheiluliitolla poikkeuksellinen kokousviikonloppu
28.11.2020 klo 16:50

Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Lantee ja valtuuston varapuheenjohtaja Markus Ahtiainen pitivät langat käsissään, kun liittovaltuusto kokoontui lauantaina etäyhteyksin.. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton kokousviikonloppu oli poikkeuksellinen.

Ampumaurheiluliiton hallitus kokoontui perjantaina iltapäivällä pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmän tiedotustilaisuuden jälkeen päättämään SAL:n sääntömääräisen kokouksen kohtalosta uusien koronarajoitusten valossa. Hallitus perui lauantaiksi suunnitellun liittokokouksen.

Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen jatkaa va. puheenjohtajana seuraavaan liittokokoukseen asti. SAL:n liittokokouksen uusi ajankohta on maaliskuun 13. päivä 2021. Se pidetään Vantaalla.

Liittovaltuuston kokous sen sijaan pidettiin alkuperäisten suunnitelmien mukaan lauantaina etäyhteyksin. Kokouspaikalla Vantaalla olivat vain toiminnanjohtaja Anne Lantee ja kokouksen puheenjohtajana toiminut valtuuston varapuheenjohtaja Markus Ahtiainen sekä liiton viestintäpäällikkö. Liittovaltuuston kokouksen läpiviemiseen riittikin ehkä historian pienin kokoustila!

Etäyhteyksin kokoontunut liittovaltuusto valitsi Antti Hannulan jatkamaan liiton varapuheenjohtajana myös kauden 2021-22. Liittovaltuuston kokouksen tekemän päätöksen mukaan hallituksen erovuoroisista jäsenistä Timo Haataja ja Johanna Björkroth jatkavat hallituksessa myös tulevat kaksi vuotta.

Kahdentoista vuoden ajan hallituksessa ollut Curt Sjöblom ei enää asettunut ehdolle. Hallituksen uusi jäsen on Satu Luoto, joka edustaa Etelä-Saimaan Ampujia. Hän aloittaa tehtävässään tammikuussa.

– Quije (Sjöblom) teki hallituksen jäsenenä aivan mielettömän työn Ampumaurheiluliiton hyväksi. Liitto onkin päättänyt myöntää hänelle SAL:n Kultaisen viirin, puheenjohtaja Vesa Nissinen kertoi.

Vuosi 2021 on Ampumaurheiluliiton 102. toimintavuosi. Liittovaltuuston nyt hyväksymä toimintasuunnitelma pohjautuu liittovaltuuston kevätkokouksessa hyväksyttyyn uuteen strategiaan vuosille 2021-2024. Strategiassa keskeisimmät painopisteet ovat elinvoimainen ja kasvava seura sekä mahdollistavat olosuhteet.

Strategian mukaan tavoitteena on, että seuratoiminnan laatu paranee, seuran toimintaan on helppo tulla mukaan ja seura toimii uudistumiskykyisesti ja tavoitteellisesti. Vuonna 2021 keskitytään erityisesti lisäämään kohtaamisia, vuorovaikutusta ja koulutusta seurojen kanssa sekä motivoimaan seuroja kehittämään omaa toimintaansa aiempaa pitkäjänteisemmin.

Tavoitteena on myös se, että seuroilla on käytössään riittävät ja ympäristövastuulliset rataolosuhteet, joilla harrastajat viihtyvät, että ampumaurheilun arvostus harrastuksena ja huippu-urheiluna kasvaa ja että monipuoliset harrastamisen tavat ja mahdollisuudet innostavat kasvamaan ja kehittymään.

Tavoitteena on myös varmistaa, että liitto pystyy hyödyntämään ilma-aseiden EM-kotikisojen näkyvyyden ja olympianäkyvyyden uusien harrastajien saamisessa seuroihin niin seurojen riittävän kapasiteetin kuin viestinnän tavoittavuuden myötä. Onnistuminen näissä painopisteissä edellyttää tiivistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä liiton ja seurojen välillä, menestyvää huippu-urheilua, tehokasta ja monipuolista viestintää sekä nykyteknologian ja digitalisaation hyödyntämistä.

Huippu-urheilussa ensi vuoden päätavoitteet ovat: kaksi maapaikkaa lisää Tokion para- ja olympiakisoihin, mitali Tokion olympialaisissa ja paralympialaisissa, menestyminen myös kauden muissa arvokilpailuissa (3 mitalisijaa ilma-aseiden EM-kilpailuissa, 2 mitalisijaa haulikkolajien EM-kilpailuissa, 1 mitalisija Universiadeissa) ja edellytysten luominen huippujen kehittymiselle Pariisin 2024 olympiakisoihin.

Uusi valmennuksen johtaja Henna Torpo aloittaa tehtävässään 1. tammikuuta. Ensi vuonna tehtävissään aloittaa kolme uutta päävalmentajaa – pistoolissa John Leighton-Dyson (iso-Britannia), skeetissä Pietro Genga (Italia) ja kiväärissä Szabolcs Herzegh (Unkari).

Ensi vuoden talousarvion loppusumma on 3 874 067 euroa ja se päätyy 16 982 euron alijäämään. Huomioitavaa on, että kulu- ja tulorakenteeseen vaikuttavat suuresti liiton hallinnoima ympäristölupahanke viiden järjestön yhteistyönä ja vuonna 2021 Suomessa järjestettävät kolme arvokilpailua.

Talousarvio perustuu liittovaltuuston keväällä hyväksymiin maksuihin. Seuran jäsenmaksu liitolle on 26 euroa per aikuisjäsen, aikuisten lisenssi 40 euroa, harrastelisenssi 25 euroa, yli 80-vuotiaiden lisenssi 19 euroa ja nuorten lisenssi 13 euroa. Maksut ovat samat kuin tänäkin vuonna.

Myös muut maksut pysyvät samoina kuin tänä vuonna: muovikortilliset lisenssit +5 e, kilpailulupa ennätyskelpoinen tai vastaava ei-ISSF-lajin kilpailu 100 e/1. päivä, lisäpäivät 20 e/päivä, ylituomarikortti 25 e ja I-lk tuomarikortti 15 e.

Ampumaurheiluliitto järjestää vuoden 2021 aikana kolme kansainvälistä arvokilpailua. Ensimmäisenä vuorossa ovat para-ammunnan EM-kilpailut, jotka järjestetään 16.-23.2. Kisakallion urheiluopistossa Lohjalla. Mukana ovat liikuntavammaisten lisäksi näkövammaiset.

Niiden jälkeen järjestetään ilma-aseiden EM-kilpailut niin ikään Kisakalliossa (26.2.-8.3.). Pistoolissa ja kiväärissä on jaossa myös olympiapaikkoja Tokion olympialaisiin.

PM-kilpailut järjestetään 17.-20. kesäkuuta pääpaikkana Kouvolan Tyrri. Kisat piti alun perin järjestää jo kesäkuussa 2020, mutta kevättalvella maailmalle levinnyt koronapandemia pakotti siirtämään kisat vuodella eteenpäin. Haulikkolajit järjestetään Orimattilassa ja liikkuvan maalin pienoiskivääriammunnat Sipoossa.