100 päivää Tokioon live-lähetys vei olympiatunnelmiin
14.4.2021 klo 15:28

Satu Mäkelä-Nummela kertoi kuulumisiaan Espanjasta OK:n Mika Norosen haastattelussa. (Kuvakaappaus live-lähetyksestä)

Tokion kesäolympialaiset lähestyvät – ja on aika suunnata kisatunnelmiin! Suomen Olympiakomitea kertoi keskiviikkona olympia- ja paralympiajoukkueiden valmistautumisesta ja matkasta kohti Tokion kesäkisoja. Yksi haastatelluista urheilijoista oli trap-ampuja Satu Mäkelä-Nummela.

Kun seurasi keskiviikkona 100 päivää Tokioon suoraa lähetystä, pääsi aistimaan tulevien olympialaisten tunnelmaa ja samalla kuuli Suomen olympia- ja paralympiajoukkueiden valmistautumisesta ja matkasta kohti Tokion kesäkisoja.

Kesäolympialaiset piti järjestää Japanin Tokiossa viime vuoden elo-heinäkuussa, mutta ne päätettiin siirtää pidettäväksi vuonna 2021. Siirron syynä oli maailmanlaajuinen koronavirusepidemia. Olympialaisten uusi ajankohta on 23.7.-8.8. Myös paralympialaiset siirrettiin vuodella eteenpäin, ja ne järjestetään 24.8.-5.9.

Tokioon lähtevistä urheilijoista mukana suorassa lähetyksessä olivat trapin olympiavoittaja Satu Mäkelä-Nummela, uimari Matti Mattsson, estejuoksija Topi Raitanen valmentajansa Janne Ukonmaanahon kanssa, pararatsastaja Pia-Pauliina Reitti sekä viisinkertainen ratakelauksen paralympiavoittaja Leo-Pekka Tähti.

Mäkelä-Nummela nimettiin Suomen olympiajoukkueeseen jo joulukuussa 2019. Orimattilan Seudun Urheiluampujia (OSU) edustava Mäkelä-Nummela kertoi kuulumisistaan Espanjasta, missä hän on parhaillaan harjoitusleirillä Jarapalon radalla.

– Olen lähtenyt jo tammikuussa liikkeelle ja ollut koronasta huolimatta levollisin mielin. Täällä on maskipakko, ja olen vältellyt ihmisjoukkoja ja radalla on ollut melko vähän väkeä. Tositoimissa ollaan, neljänsiin olympialaisiinsa valmistautuva Mäkelä-Nummela kertoi Jarapalosta.

Hänen seuraava tavoitteensa on Italian Lonatossa 7.-17. toukokuuta järjestettävä maailmancup. Sitten ovat vuorossa Kroatian Osijekissa järjestettävät EM-kilpailut, jotka pidetään 20.5.-6.6.

– Sitten on vielä mahdollisesti yksi maailmancup kesäkuussa (Azerbaidzhan) ennen Tokion portteja, Mäkelä-Nummela kertoi.

Lari Pesonen (Ilomantsin Erämiehet) on ampunut Suomelle maapaikan miesten skeetissä. Kivääriampuja Jarkko Mylly (Haapajärven Ampumaseura) nimettiin Suomen paralympiajoukkueeseen tammikuussa. Kaikkiaan Tokioon on nimetty 20 urheilijaa – kaksitoista olympialaisiin ja kahdeksan paralympialaisiin.

Kroatian Osijekissa touko-kesäkuussa järjestettävissä EM-kilpailuissa on vielä jaossa kaikkiaan kuusitoista maapaikkaa Tokion olympialaisiin – mukaan lukien ne kuusi paikkaa, jotka piti jakaa ilma-aseiden EM-kilpailuissa Lohjalla kevättalvellla. Lohjan EM-kisat jouduttiin perumaan koronaviruksen takia.

Olympiakomitean puheenjohtaja Jan Vapaavuori pitää kisojen järjestämiseen liittyviä näkymiä ”kohtuullisina”:

– Näyttää siltä, että olympialaiset ja paralympialaiset voidaan järjestää. Näin ovat kisajärjestäjät vahvasti viestineet. Koronaan ja terveysturvallisuuteen liittyen kisoja ei kuitenkaan voida järjestää samalla tavalla kuin aiemmin. Uskon, että kisat järjestetään – ja mikäs sen hienompaa!

Vapaavuoren mukaan Tokion kisojen järjestämisellä voi olla erittäin suuri symbolinen merkitys maailmanlaajuisestikin:

– Ne osoittavat, että olemme menossa kohti normaalimpia aikoja, Vapaavuori sanoi.

Tokion kesäolympialaisiin suuntaava Suomen olympiajoukkue koostuu noin 50 urheilijasta. Parajoukkueeseen valittaneen 20-25 urheilijaa. Huippu-urheiluyksikön johtaja ja olympiajoukkueen johtaja Mika Lehtimäki, paralympiajoukkueen johtaja Kimmo Mustonen ja Olympiakomitean ylilääkäri Maarit Valtonen kertoivat Suomen joukkueen näkymistä Tokioon.

Heidän mukaansa Tokiossa nähdään urheilullisesti täysipainoiset kisat.

– Poikkeavuus koskee urheilunäyttämön ulkopuolta, Lehtimäki viittasi koronatilanteeseen.

Valtosen mukaan koronatilanne on edelleen ”haasteellinen”, ja siihen suhtaudutaan sen vaatimalla tavalla.

– Olemme oppineet viimeksi kuluneen vuoden aikana valtavasti, ja näitä kokemuksia hyödynnetään olympiajoukkueen toiminnassa. Lähden luottavaisin mieliin matkaan – sen verran tätä on jo harjoiteltu, Valtonen totesi.

– Tokioon rakennetaan tiivis ”kupla” ja joukkueen sisäinen toimintamalli jokaisen lajin kanssa, joka matkaan lähtee.

Mitaleista ja pistesijoista puhuttaessa Lehtimäki linjasi, että Suomi pyrkii edellisiä kisoja (Rio de Janeiro 2016) parempaan suoritukseen. Paralympiajoukkue tavoittelee Tokiosta seitsemää mitalia.

100 päivää Tokioon livessä lanseerattiin olympiajoukkueen uudet Icepeak-asut.