EM-Hamar: Ei vain kisaturisteja
21.3.2022 klo 15:31

Heikki Pääkkönen (vas.) ja Pekka Heiskanen Hamarin EM-kisojen finaaliradalla maanantaina. (Kuva: Lassi Palo)

Heikki Pääkkönen ja Pekka Heiskanen kutsuivat itseään kisaturisteiksi, kun he matkustivat ilma-aseiden EM-kilpailuihin Norjan Hamariin. He kuitenkin tarkkailivat ja havainnoivat kisoja asiantuntijan silmin.

Maaningalla asuva Heikki Pääkkönen ja pieksämäkeläinen Pekka Heiskanen päättivät pari viikkoa sitten lähteä Norjan Hamariin seuraamaan ilma-aseiden EM-kilpailuja. Päätöksentekoa helpotti se, että kisat järjestetään lähellä Suomea, joten matkustaminen on vaivatonta. Pääkkönen oli ollut EM-kisoissa paikan päällä kymmenen vuotta sitten, kun kisat järjestettiin Vierumäellä.

– Matkapäätökseeni vaikutti olennaisesti myös se, että olin silmäleikkauksessa vajaat kolme viikkoa sitten. Lääkäri kielsi fyysisen rasituksen, joksi laskettiin myös reiän kairaaminen jäähän, pilkkimistä harrastava Pääkkönen kertoi.

– Vaimoni lopulta piilotti kairani autonsa takakonttiin ja vei sen joka aamu mukanaan töihin. Koska en voinut treenata enkä pilkkiä, päätin lähteä tänne, Pääkkönen kertoi vakavalla naamalla Hamarissa maanantaina.

Kaksikko matkustaa takaisin Suomeen tiistai-iltana, joten he ehtivät tutustua kisajärjestelyihin ja seurata kisoja neljän päivän ajan. Pääkkönen ja Heiskanen ovat monessa mukana suomalaisessa ampumaurheilussa. He ovat molemmat liittovaltuutettuja – Pääkkönen Itä-Suomesta ja Heiskanen Kaakkois-Suomesta.

Pääkkönen kuuluu myös Ampumaurheiluliiton nuorisovaliokuntaan ja aluejaostoon ja Heiskanen Pieksämäen Seudun Ampujien (PiekSA) hallitukseen. Heiskanen on alueensa puheenjohtaja ja on myös mukana tyttärensä Essi Heiskasen valmennuksessa. Essi edustaa Suomea Hamarin EM-kilpailuissa tyttöjen ilmakiväärissä.

Pääkkönen ja Heiskanen ovat myös kokeneita kotimaisten kisojen järjestäjiä. Heidät nähdään usein myös TA:n roolissa. Pääkkösen ura ampumaurheilun parissa alkoi vuonna 1976, Heiskasen yksitoista vuotta sitten.

Mitä Hamarin EM-kisareissu heille sitten antoi?

– Nämä ovat ekat isot kisat, joissa olen paikan päällä. Kaikesta näkee, että kisat on tehty isolla rahalla. Kaikki toimii hyvin, Heiskanen aloitti.

– Tilat ovat hulppeat eikä ahdasta ole. Viikinki-hallissa on käytössä kaikkiaan 156 rataa – peruskisassa 96 rataa ja harjoittelua varten 60 rataa. Peruskisaradan takana voisi olla enemmän tilaa, mutta ymmärrän nykyisen ratkaisun katsomon takia, Pääkkönen jatkoi.

Pääkkönen ja Heiskanen ovat kiinnittäneet huomiota tuomarityöskentelyyn:

– Kukaan ei puutu esimerkiksi kivääriampujien kävelyyn. Nyt urheilijat kävelevät jopa finaaliradalle ja sieltä pois ihan ”tönkköjaloin”. Olemme myös nähneet, kuinka aseen piiput tulevat naapurin puolelle ja heiluvat toisen näkökentässä. Sinänsä pikkujuttuja, mutta niihinkin voisi puuttua, he sanovat.

Kaksikko kehuu Hamarin EM-kisajärjestelyjä kokonaisuudessaan: kuljetukset hotellilta radalle toimivat, etäisyydet ovat lyhyet ja kilpailut ovat pysyneet aikataulussa.

– Kaiken kaikkiaan kisat on järjestetty hyvällä fiiliksellä ja kisoissa on hyvä henki. Nykyvaatimusten mukaisesti myös terveysturvallisuuteen liittyvät asiat on hoidettu mallikkaasti. Esimerkiksi urheilijahotellin ravintolassa on jokaisella maalla omat nimetyt pöytänsä. Lisäksi sää on suosinut kävelyä kisahotellilta radalle. Kävelymatka ei ole pitkä, sillä se kestää vain noin kymmenen minuuttia.

Ainoa asia, jota Pääkkönen ja Heiskanen kritisoivat, ovat ilmakiväärin ja -pistoolin uudet finaalisäännöt. Heidän mukaansa ei ole hyvä, jos finaalitapahtuma kestää kauemmin kuin peruskilpailu.

– Säännöt eivät tietenkään ole kisajärjestäjien vastuulla. Uusien sääntöjen mukainen finaali on aika sekava ja kestää liian kauan. Aikaa on pystyttävä lyhentämään esimerkiksi niin, että semifinaalin kaksi ryhmää ampuisi samaan aikaan eikä erikseen, kuten nyt. Kaikki kahdeksan yhtä aikaa siis viivalle samoilla komennoilla. Sen jälkeen putoaisi neljä ampujaa pois eli kaksi kummastakin ryhmästä. Eka vaihe lyhenisi näin edes jonkin verran, Pääkkönen ja Heiskanen pohtivat.

– Kotimaisissa kilpailuissa uusien sääntöjen mukainen finaali ei toimi. Ne eivät olekaan voimassa esimerkiksi Turussa huhtikuun alussa järjestettävissä ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailuissa.

Eräiden tietojen mukaan uusia finaalisääntöjä ei kuitenkaan enää muuteta, vaan niillä mennään Pariisissa vuonna 2024 järjestettäviin olympialaisiin asti.