Nuorten urheiluampujien onnistumisen riemua Kultahippufinaaleissa: ”Täällä on kivaa!”
15.4.2023 klo 15:31
Lassi Palo

Peetu Rantasen komea tuuletus Kisakallion Kultahippufinaaleissa. (Kuvat: Lassi Palo)

Ilma-aseiden Kultahippufinaalit alkoivat lauantaina iloisissa fiiliksissä Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. ”Kivaa”, sanoivat Peetu Rantanen, 9, ja Stella Terkola, 10.

Suomalaisen ampumaurheilun tulevaisuus kilpailee tänä viikonloppuna Lohjan Kisakalliossa järjestettävissä ilma-aseiden Kultahippufinaaleissa. Finaaleissa ammutaan ilmakiväärillä ja -pistoolilla.

Kultahippufinaalit ammutaan komeassa Susi Training Centerissä.

Avauspäivän eli lauantain henkilökohtaisissa kilpailuissa nähtiin heti tiukkaa keskittymistä, onnistumisen riemua sekä iloisia ilmeitä ja reipasta meininkiä. Sunnuntaina ovat vuorossa tunnelman kattoon asti nostattavat joukkuekilpailut.

Ampumaurheiluliiton vuoden suurimmassa lasten ja nuorten tapahtumassa on mukana 135 nuorta ampumaurheilijaa, jotka edustavat kaikkiaan 23 seuraa.

Ampumarata on rakennettu näyttävään Susi Training Centeriin, jossa on järjestetty aiemmin muun muassa ilma-aseiden SM-kilpailut ja EM-näyttökilpailu. Kultahippufinaalit järjestävät Kyrkslätt Skytteförening (KSF) ja Simpeleen Hahlo. Kilpailun johtajana toimii Lennart Långström KSF:stä. Hahlon puheenjohtajan Mari Backman-Hyrkkään mukaan Hahlo on kisajärjestelyissä mukana ”rakkaudesta lajiin”.

– Tulimme mielellämme mukaan, kun Lennart pyysi, hän sanoi.

Yksi Kultahippufinaalien osanottajista on Kankaanpään Ampumaurheilijoiden (KaA) Peetu Rantanen, jonka mukaan Kultahippufinaalit on kiva tapahtuma:

– Täällä on hauskaa, hän hymyili voitettuaan ilmakiväärin 10IT-sarjan.

Rantanen on harrastanut ampumaurheilua kahden vuoden ajan. Harrastus alkoi, kun hän meni vaarinsa kanssa ampumaradalle.

Stella Terkolan tyylinäyte.

Salon Seudun Ampujien (SaSA) Stella Terkola, 10, ampuu myös ilmakiväärillä. Hän osallistui neljä vuotta sitten kotikaupungissaan järjestettyihin Kultahippufinaaleihin, mutta jätti sitten ampumaharrastuksen. Terkola innostui lajista uudestaan aiemmin tänä keväänä.

– Stella on ampunut nyt kahden kuukauden ajan, Janne-isä kertoi.

Stella noudattaa harjoituksissa itse päättämäänsä sääntöä:

– Lähden kotiin, kun olen ampunut kaksi kertaa 10,9 pisteen tuloksen, hän hymyili.

Aiemmin tällä viikolla Terkola ampui yhdessä treenissä 180 laukausta, johon kului aikaa noin tunti.

– Stella ampuu nopeasti, isä totesi.

Olympiamitalisti Juha Hirvi tsemppasi nuoria ampujia Kultahippufinaaleissa.

Kisakallion kisafiiliksessä on mukana myös kiväärin olympiamitalisti ja moninkertainen olympiakävijä Juha Hirvi.

Ampumaurheiluliiton nuoriso- ja koulutuspäällikön Kustaa Ylitalon mukaan oli hienoa nähdä ja aistia perjantai-iltana myös kisajärjestäjien innostus ja jännitys viikonlopun kisoihin liittyen.

– Tällaisten kisojen järjestäminen on aina iso ponnistus järjestäjäseuroilta. Kisojen onnistunut läpivienti vaatii ison määrän vapaaehtoisia talkoolaisia ja lukemattoman määrän työtunteja. KSF ja Hahlo ovat tehneet erinomaista työtä mahdollistaakseen nuorille upeita kisakokemuksia.

Ylitalo aloitti työt Ampumaurheiluliitossa viime syksynä, joten nämä ovat hänen ensimmäiset Kultahippufinaalinsa nuoriso- ja koulutuspäällikkönä.

– Monelle nuorelle ampujalle Kultahippufinaalit ovat vuoden kohokohta. Myös itselleni nämä kisat ovat nykyisen pestini yksi jännittävimpiä mutta myös antoisimpia hetkiä. Kun katsoo nuorten ja heidän taustajoukkojensa innostusta, aistii kisajännityksen ja keskittymisen, näkee onnistumisia ja itsensä haastamista, niin siitä saa kyllä omaankin työhön lisää virtaa ja motivaatiota, hän sanoi.

Aino Nenonen ja Inka Havukainen jakavat palkintoja.

Valtakunnallisia ilma-aseiden Kultahippufinaaleja on järjestetty vuodesta 1994 lähtien. Ensimmäiset finaalit järjestettiin Pieksämäellä. Finaalit jouduttiin perumaan koronaepidemian takia vuosina 2020 ja 2021.

Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 15-vuotiaiden seuratoimintaa. Toiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittua.

Kultahippufinaalien sarjat ovat (IT istumatuki, VT vastapainotuki, HT hihnatuki):
Ilmakivääri: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 12 HT, 14 VT ja 14 HT
Ilmapistooli: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 14 VT

Kultahippufinaalien tulokset löytyvät kisajärjestäjien KSF:n nettisivuilta:
Kultahippufinaali 2023 | Kyrkslätt Skytteförening (idrott.fi)

// Kultahippufinaaleista lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa. //