Onnistumisen iloa Kultahippufinaaleissa!
6.4.2024 klo 16:45

KaA:n Niklas Uusihonko (vas.), Peetu Rantanen, Eeli Uusi-Rajasalo ja Milja Rantanen sekä Santeri Kenola (takana) Kisakallion Kultahippufinaaleissa. (Kuvat: Lassi Palo)

Ilma-aseiden Kultahippufinaalit alkoivat lauantaina iloisissa fiiliksissä Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. ”Kivaa”, sanoi KaA:n Niklas Uusihonko, 7.

Ampumaurheiluliiton vuoden suurimmassa lasten ja nuorten tapahtumassa eli ilma-aseiden Kultahippufinaaleissa on mukana 146 nuorta ampumaurheilijaa. He edustavat kaikkiaan 35 seuraa. Joukkuekisaan osallistuu 24 kivääri- ja 11 pistoolijoukkuetta.

Kultahippufinaalien rata rakennettiin Susi Training Centeriin.

Finaalitapahtuma järjestettiin Kisakalliossa myös viime vuonna. Tuolloin osanottajia oli 135 ja joukkueita 23. Ampumarata on rakennettu näyttävään Susi Training Centeriin, jossa on järjestetty aiemmin muun muassa ilma-aseiden SM-kilpailut ja EM-näyttökilpailuja.

Avauspäivän eli lauantain henkilökohtaisissa kilpailuissa nähtiin edellisten vuosien tavoin heti tiukkaa keskittymistä ja onnistumisen riemua. Sunnuntaina ovat vuorossa joukkuekilpailut.

Kultahippufinaalit järjestävät Kyrkslätt Skytteförening (KSF) ja Simpeleen Hahlo. Kilpailun johtajana toimii Hahlon puheenjohtaja Mari Backman-Hyrkäs, jonka mukaan järjestelyt ovat sujuneet hyvin. Kisajärjestäjät tekivät paljon töitä jo etukäteen ja kehittivät tapahtumaa viime vuodesta:

– Meillä on täällä nyt katsomot, lisänäyttöjä ja YouTube-kanava, hän mainitsi esimerkkeinä.

– Lapset ja nuoret ovat ihania ja reippaita, ja osanottajia ja talkooväkeä on enemmän kuin viime vuonna. Kaiken kaikkiaan siis hyvä tilanne, Backman-Hyrkäs sanoi.

Yksi Kultahippufinaalien osanottajista on Kankaanpään Ampumaurheilijoiden Niklas Uusihonko, 7. Hän on harrastanut ampumaurheilua noin puolentoista vuoden ajan. Uusihonko harrastaa ampumaurheilun lisäksi jalkapalloa ja pesäpalloa.

Kultahippufinaalit on hänen mielestään kiva tapahtuma:

– Täällä on kivaa! Ammun kivääriä ja pistoolia. Tein äsken ilmakiväärissä hyvän tuloksen. En muista tulostani.

KaA:n ohjaajana toimiva Santeri Kenola kehui suojattiaan:

– Niklaksen tulos oli hyvä, tasan 199.

Kenola, 17, palkittiin viime vuonna Ampumaurheiluliiton Vuoden kultahippuohjaajana. KaA:lla on Kisakalliossa nyt mukana neljätoista lasta ja nuorta. Heistä kaksitoista on poikia.

– KaA:n lapsista ja nuorista puolet ampuu molempia lajeja. Olemme täällä taas hyvällä meiningillä. Olemme viettäneet viimeksi kuluneiden viikkojen aikana paljon aikaa yhdessä. Esimerkiksi viime viikolla harjoittelimme neljä kertaa, Kenola kertoi.

Ville Häyrinen ja AIno Nenonen palkintojenjakajina.

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Ville Häyrinen toivotti avauspuheenvuorossaan kaikille hyvää fiilistä, iloisia ilmeitä ja yhdessä tekemisen riemua.

– Nautitaan paitsi omista myös kaverin onnistumisista!

Häyrinen muistutti, että monet nykyiset maajoukkueampujat ovat nousseet huipulle kilpailtuaan ensin Kultahipuissa:

– Esimerkiksi palkintojenjakajina nyt toimivat Emmi Hyrkäs ja Aino Nenonen. Kultahiput ovat olleet nyt 30 vuoden ajan se reitti, jota pitkin huipulle on usein noustu. Toivotan kaikille osumisen iloa, ja palautan mieliin kuusissa olympialaisissa kilpailleen Juha Hirven sanat: keskeltä saa eniten pisteitä!

Nenonen, 19, kilpaili viimeisen kerran Kultahipuissa Salossa vuonna 2017. Ensimmäiset finaalit olivat Maaningalla vuonna 2013.

– Ne olivat mukavia kisoja, joissa oli paljon porukkaa ja hyvä fiilis. Kultahiput olivat aina kauden päätapahtumani.

Valtakunnallisia ilma-aseiden Kultahippufinaaleja on järjestetty vuodesta 1994 lähtien. Ensimmäiset finaalit järjestettiin Pieksämäellä. Finaalit jouduttiin perumaan koronapandemian takia vuosina 2020 ja 2021.

Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 14-vuotiaiden seuratoimintaa. Toiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittua.

Ase urheiluvälineenä edellyttää kaikilta harrastajilta vastuuntuntoa ja huolellisuutta, ja radalla on toimittava turvallisesti.

Kultahippufinaalien sarjat ovat (IT istumatuki, VT vastapainotuki, HT hihnatuki):
Ilmakivääri: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 12 HT, 14 VT ja 14 HT
Ilmapistooli: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 14 VT

Kultahippufinaalien tulokset löytyvät kisajärjestäjien verkkosivuilta.
Lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa.