Salon kisat: Suoranta ampui SE:n, Jarvalle ja Sihvoselle kiväärin voitot
6.7.2014 klo 12:00

46. Salon kisat jatkuivat sunnuntaina Halikossa Hevonpään ampumaradalla. Kivääri- ja riistamaaliampujat antoivat näyttöjä syyskuussa Espanjan Granadassa ammuttaviin MM-kilpailuihin.

Parhaasta tuloksesta vastasi Kymppi-64:n Jani Suoranta, joka paransi omissa nimissään ollutta 100 metrin hirven kertalaukausten Y20-sarjan Suomen ennätystä kahdella pisteellä ammuttuaan tuloksen 393. Aiemman SE:n 391 hän ampui Salon kisoissa vuosi sitten. Tulos ylittää pisteellä jopa Y-sarjan SE:n 392, jonka on ampunut kokenut Krister Holmberg myöskin Salon kisoissa kolme vuotta aiemmin. Saman lajin Y-sarjan tänä vuonna voitti Pohjois-Hämeen Ampujien Vesa Saviahde tuloksella 387.

Kymppi-64:n kolmikko Jani Suoranta sekä veljekset Tomi-Pekka ja Sami Heikkilä ovat viime vuosina panostaneet urheiluun määrätietoisesti perustamalla Team Runnarit, jonka kautta he toimintaansa pyörittävät. Myös Salon kisoissa näkyi, että se on kannattanut: riistamaalilajien seitsemästä Y- ja Y20-sarjan kilpailusta viiden voitot ottivat Team Runnareiden jäsenet.

50 metrin pienoiskiväärin liikkuvan maalin normaalijuoksujen kilpailun Y-sarjan voitti Tomi-Pekka Heikkilä tuloksella 588. Y20-sarjassa Jani Suoranta ampui parhaan tuloksen 590. Sekajuoksuissa Y-sarjan paras oli Sami Heikkilä tuloksella 389. Y20-sarjassa Suoranta hävisi pisteellä Satakunnan Ampujien Heikki Lähdekorvelle, joka voitti tuloksella 387. 100 metrin hirven parilaukausten Y-sarjan voitti jälleen Jani Suoranta tuloksella 384.

– Olen todella tyytyväinen lauantain suorituksiin. Alusta loppuun oli ensin normaalijuoksuilla ja sitten kertalaukauksilla homma hallussa ja tein mitä tahdoin. Näkyy tuloksissa. Tekee myös iloiseksi, että raskaan treenin hyödyt alkavat selvästi jo tuntumaan, kun ei tarvitse uhrata ajatustakaan esimerkiksi jalkojen tai keskivartalon hallinnalle vaan ne ovat koko sarjan ajan hyvässä hapessa, Jani suoranta kommentoi.

Myös muut Team Runnareiden jäsenet olivat tyytyväisiä viikonlopun antiin.

– Lauantaina oli hyvää perustekemistä. Huipputulos jäi pienestä kiinni. Sunnuntaina oli hiukan vaikeuksia hitaiden juoksujen kanssa, mutta nopeat juoksut toimivat hienosti, veljeksistä vanhempi Tomi-Pekka Heikkilä totesi.

– Sunnuntain kisan jälkeen tuntui, että tein pitkästä aikaa jotain oikein. 389 on sekajuoksuissa ihan ok tulos ja voitosta tuli hyvä mieli, Sami Heikkilä sanoi.

50 metrin pienoiskiväärillä olivat sunnuntaina vuorossa asentokilpailut. Y-sarjan 3×40 laukauksen kilpailun voitti lauantain makuukilpailujen tapaan Poliisien Ampumaseuran Aleksi Jarva, joka ampui finaalissa tuloksen 447,5. Peruskilpailussa Haminan Ampumaseuran Aleksi Leppä oli Jarvaa viisi pistettä parempi tuloksella 1147. Naisten 3×20 laukauksen kilpailussa voiton vei Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseuran Annika Sihvonen finaalituloksellaan 447,7. Hän oli myös peruskilpailun paras hyvällä tuloksella 576.

Kaikki tulokset löytyvät Salon Seudun Ampujien sivuilta.