Liikuntavammaisten haulikkolajit Ampumaurheiluliiton kilpailuohjelmassa 1.1.2009 alkaen
28.4.2009 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton liittovaltuusto on hyväksynyt liikuntavammaisten haulikkolajit kilpailuohjelmaansa alkaen 1.1.2009. Tämä tarkoittaa sitä, että ainakin kaikkien haulikkolajien Suomen mestaruus- ja aluemestaruuskilpailuissa tulee olla liikuntavammaisten sarjat. Kilpailuvaliokunta ja haulikkojaosto toivovat, että myös muissa kilpailuissa järjestettäisiin liikuntavammaisten sarjoja.

Haulikkolajien liikuntavammaisten sarjat ammutaan ikäkausisarjojen Suomen mestaruuskilpailulujen yhteydessä. Vuodelle 2009 myönnettyjen ikäkausi-SM:ien järjestäjien tulee heti selvittää, onko heidän radoilla liikunnallisesti mahdollista ampua näiden sarjojen SM:iä. Mikäli tämä ei ole mahdollista, tulee tästä ilmoittaa heti liiton toimistoon kilpailusihteeri Kirsi Kankaanmäelle: kirsi.kankaanmaki@ampumaurheiluliitto.fi tai (09) 34812482.

Alla lyhykäisyydessä liikuntavammaisten sarjoja koskevat tiedot

Kilpailut: Aina aluemestaruus- ja Suomen mestaruuskilpailuhin saakka

Missä: Pääsääntöisesti kunkin lajin ikäkausikilpailujen (esimerkiksi SM-kisa) yhteydessä tai erillisenä kilpailuna, jossa voi olla useampi laji samana viikoloppuna.

Lajit: Kaikki SAL:n haulikolajit

Luokat: Yksi luokka (Y), ei joukkuekilpailua

Sarjat: Seisten, istuen ja avoin. Avoin = seisten tai istuen. Seisten = seisoen ilman tukia yksi käsi käytössä ampumasuorituksessa. Istuen = tuolilla, jakkaralla tai pyörätuolissa. Nämä kolme sarjaa voidaan arpoa samoihin eriin.

Kiekkomäärät: Skeet, trap, kansallinen trap ja automaattitrap: 75 kiekkoa+finaali, kaksoistrap: 120 kiekkoa+finaali. Sporting ja Compak-sporting: ensimmäisen päivän kiekkomäärä

Luokitus: Luokituksessa käytetään toistaiseksi vamman haitta-astetta luokittelun perusteena. Avoin = yleisvamma (fyysinen) 20 prosenttia käsissä, jaloissa tai molemmissa. Seisten = yksi käsi käytössä ampumatilanteessa. Viitteellinen haitta-asteprosenttia noin 50. Istuen = henkilö ei pysty ampumaan turvallisesti seisten eikä liikkumaan ilman pyörätuolia montaa metriä. Viitteellinen haitta-asteprosentti noin 60. (Haitta-aste viitteellinen koska eri vakuutusyhtiöt ja lääkärit käytävät eri lukuja = subjektiivinen suure).

Jokaisella ampujalla on henkilökohtainen luokituskortti. Jos kortti puuttuu, ampuja saa osallistua ainoastaan avoimeen sarjaan. Tällöinkin hänellä tulee olla luotettava selvitys (lääkärintodistus) vammansa haittaasteesta. Avoimeen sarjaan saa osallistua myös ampuja joka muuten saisi osallistua istuen tai seisten sarjaan.
Ilmoittautuessaan kilpailuun ampuja ilmoittaa missä sarjassa hän aikoo kilpailla. Kilpailupaikalla järjestäjät tarkastavat ampujan luokituksen hänen luokituskortistansa esimerkiksi lisenssitarkastuksen yhteydessä ja varmistuvat siitä, että hänellä on oikeus osallistua haluamaansa sarjaan.

Ennätykset: SE ja AE

Lisäykset lajisääntöihin

Kansallinen trap ja automaattitrap ammutaan viisi kiekkoa ampumapaikkaa kohden ennen siirtymistä seuraavalle paikalle. Kaksoistrapissa ammutaan neljä kiekkoparia ampumapaikkaa kohden ennen siirtymistä seuraavalle paikalle. Trapissa ammutaan normaalisti kiekko per ampumapaikka.

Skeetissä poikkeava ampumaohjelma:
paikat 1-3: normaalisti,
paikka 4: A ja B, A ja B, B ja A (yksittäiskiekkoina yhdellä patruunalla)
paikka 5-6: normaalisti
paikka 7: BA ja BA
paikkaa 8: ei ammuta

Sporting: Mikäli maasto-olosuhteiden takia jollekin ampuma-asemalle ei pääse pyörätuolissa istuva tai muuten liikuntarajoitteinen ampuja, voidaan tämä asema korvata toisella.

Compak: Ammutaan normaalissa järjestyksessä.

Kaikissa lajeissa: 45 sekuntia aikaa ladata ja kutsua seuraava kiekkoa.

Avustajan käyttö lataamisessa ja siirtymisessä luvallista. Valmentaminen ei ole sallittua.

Sivutuomarityöskentely: Ampujaa ei velvoiteta toimimaan taulumiehenä. Kirjuri ja lippumies käy. Niinikään ratatuomarina käyttämistä ei suositella.

Muuta: Kilpailijoilta vaaditaan normaali ikänsä mukainen kilpailulisenssi.. Tuomarikorttia ei vaadita toistaiseksi.

Lajit, sarjat ja kiekkomäärät

Laji/sarja

Avoin

Seisten

Istuen

Skeet

Trap

Kansallinen trap

Automaattitrap

Kaksoistrap

120+fin

Sporting

1. pvän kiekot

Compak-sporting

1. pvän kiekot

Jos kysyttävää niin ottakaa yhteyttä SAL:n kilpailusihteeriin Kirsi Kankaanmäki kirsi.kankaanmaki@ampumaurheiluliitto.fi tai 09-34812482.