Seuratoiminnan kehittämistukea myönnettiin 464 000 euroa
8.12.2008 klo 12:00

Lasten ja nuorten urheiluseuratoiminnan kehittämistukea myönnettiin tänä vuonna 373 hankkeelle yhteensä 464 000 euroa. Nuori Suomi julkistaa tukea saaneet 15.12. Hakemuksia saapui runsaat 860 ja seurat hakivat kehittämistukea yhteensä 2,8 miljoonaa euroa. Ensi vuoden kehittämistuen hakuaika on aikaistunut. Hakemukset tulee jättää 15.3.2009 mennessä. Uusia tukimuotoja lasten ja nuorten hankemuotojen lisäksi on tuki aikuisliikuntaan ja starttituki päätoimisten palkkaukseen.

Urheiluseurat hakivat vuoden 2008 lasten ja nuorten kehittämistukea yhteensä 2,8 miljoonaa euroa. Hakemuksia saapui 863. Eniten haettiin tukea 6–12-vuotiaiden lasten lajikohtaisten harjoitusryhmien lisäämiseen ja nuorten harrastustoimintaan. Jalkapallosta, yleisurheilusta ja voimistelusta tuli eniten hakemuksia.

– Hakemuksia saapui odotettu määrä. On upeaa, että urheiluseurat ovat halukkaita kehittämään toimintaansa. On haastavaa lisätä harjoitusryhmiä ja parantaa toimintansa laatua, kun useimmiten toimintaa toteutetaan vapaaehtoisvoimin, toteaa Nuoren Suomen yhteyspäällikkö Eija Alaja.

Joulukuun 8. päivä alkaen jaetaan maakunnallisissa jakotilaisuuksissa 373 urheiluseurahankkeelle seuratoiminnan kehittämistukea yhteensä 464 000 euroa. Tuet ovat opetusministeriön liikuntayksikön myöntämiä ja kokonaisuudessaan Veikkauksen tuottoa. Nuori Suomi jakaa tukirahat yhdessä urheilun lajiliittojen ja liikunnan aluejärjestöjen kanssa. Tukea saaneet hankkeet julkaistaan 15.12.2008 osoitteessa www.nuorisuomi.fi.

Vuoden 2008 kehittämistuen tavoitteena on kehittää seurojen toiminnan laatua ja lisätä uusia harrastusmahdollisuuksia. Tänä vuonna oli haettavissa tukea viiteen eri hankemuotoon. Urheiluseura pystyi hakemaan tukea saadakseen Nuori Suomi Sinetin, Sinettiseurojen ohjaajien ja valmentajien osaamisen ja innostamisen lisäämiseen, 6–12-vuotiaiden Löydä Liikunta -kerhojen perustamiseen, 6–12-vuotiaiden lajikohtaisten harjoitusryhmien lisäämiseen ja 13–19-vuotiaiden nuorten harrastetoiminnan käynnistämiseen tai laajentamisen.

Vuoden 2009 urheiluseuratoiminnan kehittämistuki on uudistunut. Lasten ja nuorten toiminnallisten tukien lisäksi seurat voivat hakea tukea aikuisten liikunnan toteuttamiseen sekä starttitukea päätoimisten palkkaukseen. Tarkemmat hakukriteerit löytyvät osoitteesta www.seuratuki.fi. Hakuaika päättyy jo 15.3.2009.

Urheiluseuratoiminnan paikallistuen jakotilaisuudet 2008

Alue päivä + kello paikka Vastuuhenkilö
Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilu 11.12. klo 14 Lappeenranta, Liikuntatoimen monitoimitila Sakari Pusenius
Etelä-Savon Liikunta 10.12. klo 18 Etelä-Savon Liikunta ry, Ristiinantie 1, Mikkeli Anna Parta