Satu Mäkelä-Nummela ja Henri Häkkinen ehdolla Urheilugaalan yleisöäänestyksessä
6.12.2008 klo 12:00

Satu Mäkelä-Nummelan olympiavoiton varmistuminen ja Henri Häkkisen olympiapronssin ratkaisu ovat ehdolla Suomen Urheilugaalan yleisöäänestyksessä Sykähdyttävimmäksi urheiluhetkeksi. Yleisöäänestyksen tulos julkistetaan Suomen Urheilugaalassa Hartwall Areenassa Helsingissä 12.1.2009.

Suomen Urheilugaala järjestää yleisöäänestyksen ”Sykähdyttävimmästä urheiluhetkestä”. Palkintolautakunta on valinnut ehdolle 11 sykähdyttävää urheiluhetkeä, joista yksi on Joensuun Ampujia edustavan Henri Häkkisen ”ilmakiväärin olympiapronssi – viimeinen laukaus” ja toinen Orimattilan Seudun Urheiluampujien Satu Mäkelä-Nummelan ”olympiakulta trapissa – ratkaisevan kiekon särkyminen”. Palkintolautakunnassa ovat edustettuina Suomen Liikunta ja Urheilu, Suomen Olympiakomitea, Nuori Suomi, Suomen Antidopingtoimikunta ADT, Suomen Paralympiakomitea, Suomen Urheilumuseo sekä Urheilutoimittajain liittto.

Yleisöäänestykseen voi osallistua Suomen Urheilugaalan nettisivujen kautta osoitteessa www.suomenurheilugaala.fi/Urheiluhetki.html. Varsinainen äänestys on Ilta-Sanomien sivuilla.

Toisen kerran järjestettävässä Urheilugaalassa on yhteensä 12 palkintoluokkaa. Yleisö pääsee osallistumaan vain Sykähdyttävimmän urheiluhetken valintaan. Muut palkintoluokat ovat Läpimurto, Esikuva, Urheiluvaikuttaja, Taustavoima, Puhtaasti Paras – Vuoden Antidopingteko, Urheiluseura, Urheilukulttuuriteko, Markkinointiteko, Urheilutapahtuma, Urheilujournalismi ja Elämänurapalkinto.

Suomen Urheilugaala on yleisötapahtuma. Gaalan lippuja myy Lippupalvelu, jonka nettisivut ovat osoitteessa www.lippupalvelu.fi.

Sykähdyttävin urheiluhetki

Urheiluvuoden se hetki, joka eniten kohotti urheilumieltä, liikutti yhteisiä tunteitamme ja varmimmin jää urheiluyleisön muistiin kertomaan kuluneesta urheiluvuodesta. Ehdokkaiden lukumäärä saattaa vaihdella vuosittain.

1. Valtteri Filppula jääkiekon Stanley Cupin voitto Detroitin joukkueessa (4.6.)
2. Henri Häkkinen ilmakivääriammunnan olympiapronssi – viimeinen laukaus (11.8.)
3. Satu Mäkelä-Nummela olympiakulta trapissa – ratkaisevan kiekon särkyminen (11.8.)
4. Sanna Sten ja Minna Nieminen olympiahopeataistelu soudun pariairokaksikossa (17.8.)
5. Suomen miesten keihästrio Olympiakisoissa kolmen suomalaisen keihäänheittäjän yltäminen viiden parhaan joukkoon olympiafinaalissa: 3:s Tero Pitkämäki, 4:s Tero Järvenpää, 5:s Teemu Wirkkala (23.8.)
6. Minea Blomqvist voiton ratkaissut viimeinen putti sekä sen jälkeinen liikuttava puhe golfin naisten Euroopan kiertueen Suomen osakilpailussa Finnair Mastersissa (31.8.)
7. Suomen miesten jalkapallon A-maajoukkue Suomen kolme johtomaalia 3-3 -tasapeliin päättyneessä jalkapallon MM-karsintaottelussa Saksaa vastaan täpötäydellä Olympiastadionilla (10.9.)
8. Markku Niinimäki viimeisen heiton maailmanennätys paralympiakultaa tuoneessa keihäsfinaalissa (12.9.)
9. Leo-Pekka Tähti paralympiakullan uusiminen 100 metrin ratakelauksessa (16.9.
10. Miesten alle 21-vuotiaiden jalkapallomaajoukkue: nousu jatkokarsintaottelussa tappioasemasta rangaistuspotkukilpailun kautta voittoon Itävallasta (14.10.)
11. Suomalaismenestys hiihdon maailman cupin avauksen päätöspäivänä kotikisoissa Rukalla kaksi kaksoisvoittoa ja yksi kolmas sija muutaman tunnin sisällä: Aino-Kaisa Saarinen ja Virpo Kuitunen, 10 km hiihto, Anssi Koivuranta ja Janne Ryynänen, yhdistetty sekä Sami Jauhojärvi, 15 km hiihto (30.11.)

Palkintolautakunnan valitsemat ehdokkaat kymmenessä eri kategoriassa

Läpimurto
Nousu suomalaisen huippu-urheilun terävimpään kärkeen.
1. Ajo Motorsport –talli. Ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan suomalaistallin Ajo Motorsportin 125-kuutioisten maailmanmestaruus.
2. Henri Häkkinen. Etukäteen ei Suomen ammuntajoukkueen mitalitoivoja, olympiakullassa kiinni vielä ennen viimeistä laukausta.
3. Paralympialaisten tandempyöräilijät Jarmo Ollanketo ja Marko Törmänen Siirtyivät hiihtoladuilta pyöräilyyn ja tuloksena hopeaa Pekingin paralympialaisten maantieajosta.

Esikuva
Urheilija, joka kelpaa urheilulliseksi esikuvaksi koko Suomen kansalle ja erityisesti nuorille
1. Minea Blomqvist. Aina positiivinen ja välitön huippu-urheilija, joka on raivannut yksinäisenä suomalaisena tiensä jo nuorena golf-ammattilaisena valtalajin kansainväliselle huipulle, jakaa pyytettömästi aikaansa nuorille lajin harrastajille ja vaalii suomalaisuutta eri puolilla maailmaa kilpaillessaan, valittiin 2004 Euroopan kiertueen tulokkaaksi, pitää hallussaan golfin arvokisojen yhden kierroksen maailmanennätystulosta 62 (-10) myös miehet mukaan lukien.
2. Sari Multala. Jo kahdeksannen kerran Vuoden purjehtijaksi valittu yhdeksänkertainen arvokisamitalisti ja tuore Olympiakomitean urheilijavaliokunnan jäsen edustaa lajiaan esimerkillisesti ja säilytti myönteisen asenteensa siinäkin tilanteessa, kun hän jäi kohua herättäneessä valinnassa laser-radial -luokan Euroopan mestarina ja vahvana mitaliehdokkaana ulos Pekingin olympiajoukkueesta.
3. Hanna-Maria Seppälä. Valovoimainen uimari, joka välittää urheilun myönteisiä arvoja niin huippu-urheilijana kuin puhtaan urheilun puolestapuhujana, raikas suomalainen nelinkertainen arvokisavoittaja, jakanut aikaansa myös hyväntekeväisyyskampanjoille kuten Suomi Ui Unicefille, Hengitysliitto Helin kummiurheilija, vie määrätietoisesti fysioterapeutin opintojaan eteenpäin vaativan ja aikaavievän lajin rinnalla.
4. Leo-Pekka Tähti. Toimii esimerkillisenä suomalaisena huippu-urheilijalähettiläänä, joka on osallistunut mm. useisiin vammaisten lasten ja nuorten tapahtumiin jakaen tietotaitoaan juniorikelaajille, 100 metrin ratakelauksen maailmanennätysmies ja kolminkertainen paralympiavoittaja uutena aluevaltauksenaan ammattilaissopimus Espanjan kovatasoisessa pyörätuolikoripalloliigassa.

Urheiluvaikuttaja
Henkilö, jonka esiintyminen, johtaminen, mielipiteet ja/tai päätökset ovat vaikuttaneet merkittävästi suomalaisen urheilun kehitykseen.
1. Tuomo Jantunen. Sauvakävelyn uranuurtaja ja kansainvälinen vaikuttaja, Suomen Ladun pitkäaikainen toiminnanjohtaja, terveysliikunnan vahva puolestapuhuja.
2. Simo Lampinen. Jyväskylän Suurajoina aiemmin tunnetun Suomen rallin MM-osakilpailuna säilymisen merkittävä puolestapuhuja FIA:n rallivaliokunnan jäsenenä, tatahtuman sielu sen monivuotisena kilpailujohtajana.
3. John Liljelund. Johtaa yhtä maailman nopeimmin kasvavista lajeista Suomessa sijaitsevan Kansainvälisen Salibandyliiton pääsihteerinä tehtävänään mm. salibandyn nostaminen mukaan olympiakisoihin.

Taustavoima
Poikkeuksellinen panos taustatyön tekijänä suomalaisen urheilun hyväksi.
1. Bernard Harris. NBA:ssakin pelannut suomalaistunut koripallolegenda, joka on hienon peliuran jälkeen tehnyt koko sydämmellään monipuolista valmennus- ja kasvatustyötä nuorten parissa lukuisissa hankkeissa mm. päihdevalistuksessa.
2. Kunnossa kaiken ikää –projekti. Valtakunnallinen ministeriöiden rahoittama toimintaohjelma, jonka tavoitteena on innostaa yli 40-vuotiaita säännöllisen liikunnan pariin ja lu
oda eri puolille Suomea helposti lähestyttäviä liikuntapalveluja.
3. Hanna Teerijoki. Madaltanut pioneerinä merkittävästi kynnystä golfin harjoitteluun ja pelaamiseen, hänen alkeiskursseillaan on käynyt 2000-luvulla tuhansia pääkaupunkiseutulaisia tutustumassa golfin saloihin Paloheinän jokamieskentällä, ainoa eurooppalaisurheilija, joka on edustanut maataan kuudessa eri urheilumuodossa (jalkapallo, jääpallo, jääkiekko, maahockey, kaukalopallo ja golf).

Puhtaasti paras -antidopingteko
Merkittävin panos suomalaisen antidopingtyön hyväksi.
1. Tanja Kari. Edistänyt antidopingtyötä ja naisvammaisurheilua maailman laajuisesti toimimalla mm. Kansainvälisen Paralympiakomitean urheilijakomitean jäsenenä 2002-2006 ja vammaishiihdon hallituksen jäsenenä 2004-2008, Suomen kautta aikojen menestynein naisvammaisurheilija vaikuttaa edelleen aktiivisesti antidopingtyön kehittämiseen Maailman Antidopingtoimiston WADA:n urheilijakomitean jäsenenä, toiminut Suomen Salibandyliitossa nuorisopäällikkönä kehittäen liiton antidopingohjelmaa.
2. Harri Syväsalmi. Tärkeä rooli Maailman Antidopingtoimisto WADA:n perustamisessa sen ensimmäisenä pääjohtajana, osallistui keskeisesti UNESCO:n antidopingsopimuksen valmisteluun, hänen aloitteestaan WADA ja ADT tekivät aktiivista antidopingtyötä koulutuksen ja viestinnän keinoin yleisurheilun MM-kilpailuissa Helsingissä vuonna 2005.
3. Tapio Korjus ja Puhtaasti paras –ohjelma. Vie esimerkillään eteenpäin puhtaan urheilun viestiä apunaan Puhtaasti paras -ohjelman tähtikaarti, johon kuuluvat judoka Jani Kallunki, tennispelaaja Jarkko Nieminen, uimari Hanna-Maria Seppälä, naisten jalkapallomaajoukkue ja miesten salibandymaajoukkue, jotka puhuvat puhtaan urheilun puolesta pelikentillä ja suorituspaikoilla, Kuortaneen urheiluopiston valmennuskeskuksen johtaja, jatkaa valtion liikuntaneuvoston puheenjohtajana, keihäänheton olympiavoittaja 1988.

Urheiluseura
1. Gamlakarleby Bollklubb – GBK. Vuonna 1924 perustettu jalkapallon kaksikielinen sinettiseura, joka järjestää vuosittain Suomen toiseksi suurimman junioriturnauksen Kokkola Cupin, noin 1000 jäsenestä on junioreita vajaat 600, pyrkii nostamaan urheilullista tasoaan yhtenäistämällä koko seuran valmennuslinjaa, jossa panostetaan erityisesti yksilövalmennukseen, pitkäjänteisyyteen ja uskottavuuteen yhdistettynä uuden etsimiseen, edustusjoukkue pelaa Kakkosessa.
2. Juniori-Kalpa. Nuoren Suomen Sinettiseura vuodesta 1998 alkaen, nousi viime vuonna jääkiekkoseurojen laatuarvioinnissa Suomen ykköseksi, kilpa- ja harrastekiekkoilussa mukana 700 junioria, luistelu- ja kiekkokouluissa 170 lasta, toiminta laajentunut myös aikuisten liikuntaan, kasvatteja mm. Kimmo Timonen, Olli Jokinen ja Sami Kapanen, tekee erinomaista ja laaja-alaista työtä ennen kaikkea lasten ja nuorten urheilussa ja liikunnassa, mutta on laajentanut toimintaa myös aikuisten liikuntaan.
3.Oulun Pyrintö. Vuonna 1904 perustettu Oulun Pyrintö on yleisseura, jonka yli 3 500 jäsentä toimivat yleisurheilun, voimistelun, painin ja painonnoston parissa huippu-urheilussa, kilpaurheilussa ja harrasteliikunnassa, seuran riveissä ovat urheilleet mm. painin olympiamitalistit Yrjö Saarela ja Leo Honkala, voimistelun EM-mitalisti Mauno Nissinen sekä painonnostossa kaksinkertainen maailmanmestari Karoliina Lundahl.

Urheilukulttuuriteko
1. Seppo Palminen ja Buddha pelaa golfia. Ylistäviä arvosteluja saaneen, uusia näkemyksiä herättävän "Buddha pelaa golfia" -kirjan kirjoittaja ja Suomen Golflehden zen-kolumnisti, joka painottaa värikkäissä teksteissään sitä, että golfiin voi suhtautua huomattavasti lajin imagoa rennommin.
2. Ilkka Turkka ja Icehearts. Eläkkeellä olevan kirkkoherra Ilkka Turkan 1996 perustama urheiluseura Iceheartsin tavoitteena on ennaltaehkäistä syrjäytymistä ja lisätä tasa-arvoa, monikulttuurisuuden arvostusta sekä yleistä hyvinvointia, jääkiekolla alkanut toiminta on laajentunut myös jalkapalloon ja pesäpalloon, seuran 70 lasta eivät voisi harrastaa lajejaan ilman Iceheartsin tukea, Icehearts sai marraskuussa Unicefin Lapsen oikeuksien vaikuttaja -palkinnon.
3. Jukka Virtanen. Monipuolinen panos suomalaisessa urheilu- ja kulttuurityössä sekä vahva rooli raittius- ja urheiluseura Zoomin 45 vuoden vaiherikkaalla taipaleella, joka puettiin seuran juhlavuoden kunniaksi myös sanoiksi kirjassa "Zoom juhlii jälleen" yhdessä toimittaja-kirjailija Mika Wickströmin kanssa.

Markkinointiteko
1. Soneran Next Generation –projekti. Soneran Next Generation -hanke kokoaa yhteen 16 huippu-urheilijan ryhmän kahdeksasta eri yksilölajista eri puolilta Suomea kolmeksi seuraavaksi vuodeksi, perustuu verkostoihin, joissa tuki, kokemus ja tietotaito jaetaan urheilijoiden ja heidän taustajoukkojensa kesken niin hyvinä kuin huonoinakin hetkinä.
2. Toimitusjohtaja Matti Rantanen ja Vakuutusyhtiö Kaleva. Toimitusjohtajalla vahva rooli vuonna 1909 Vakuutusyhtiö Kalevan henkilökunnan lahjoittaman Suomen yleisurheilumestaruuskilpailujen kiertopalkinnon Kalevan Maljan perinteen jatkajana, nykymuodossaan 24 vuotta jatkunut yhteistyö Suomen Urheiluliiton pääyhteistyökumppanina sekä yleisurheilun SM-kilpailujen nimisponsorina (Kalevan Kisat).
3. Suomi mukana lentopallon Maailmanliigassa. Suomen Lentopalloliitto onnistui kolmen vuoden vahvojen järjestelynäyttöjen ja urheilullisen panoksen turvin neuvottelemaan kahden vuoden jatkon 2009 ja 2010 mukanaololle Maailmanliigassa, jossa 16 lajin johtavaa maata kilpailee voitosta ja miljoonan dollarin pääpalkinnosta.

Urheilutapahtuma
1. Alppihiihdon maailmancupin osakilpailu, Levi. Noussut maailmalla yhdeksi näkyvimmistä suomalaisista vuosittain järjestettävistä kansainvälisistä huippu-urheilutapahtumista.
2. Jukolan viesti. Maailman suurin suunnistustapahtuma, joka on uusinut ennakkoluulottomasti imagoaan viime vuosina.
3. Suomi-Ruotsi –yleisurheilumaaottelu. Pitkien yleisurheiluperinteiden vaalija, joka toinen vuosi Olympiastadionilla toistuva penkkiurheilevan kansan moni-ilmeinen suosikki, ainoa lajissaan maailmassa.

Urheilujournalismi
Juttu/artikkeli/ohjelma tai toimittaja/kirjoittaja/kuvaaja/kommentaattori/selostaja
1. Peter Selin, EuroSport-kanava. Kilpapyöräilyn asiantuntevat, monipuolisesti kiinnostavat ja viihdyttävät selostukset etenkin Ranskan ympäriajosta eli Le Tour de Francesta.
2. Pekka Holopainen, Ilta-Sanomat. Omaleimaiset, asiantuntevat, värikkäät ja kantaa ottavat kolumnit useista eri aihepiireistä.
3. Jukka Rönkä, Urheilulehti. Ratkaiseva panos päätoimittajana maailman toiseksi vanhimman urheilulehden elinvoimaisuuden palauttajana.

Lähde: Suomen Urheilugaalan nettisivut www.suomenurheilugaala.fi.