Suomen EM-joukkueeseen nimettiin 11 ampumaurheilijaa
19.1.2016 klo 12:00

Kai Jahnsson edustaa Suomea ilmapistoolissa. Edellisen kerran hän oli ilma-aseiden EM-kisoissa 2013. Kuva: LassiPalo

Suomen Ampumaurheiluliitto on nimennyt yksitoista urheilijaa ilma-aseiden EM-kilpailuihin, jotka ovat helmikuussa Unkarin Györissä.

Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Unkarin Györissä 22.-28. helmikuuta. Ampumaurheiluliiton hallitus nimesi tiistaina Suomen joukkueeseen yksitoista urheilijaa. Kivääriin nimettiin viisi urheiluampujaa, pistooliin yksi ja liikkuvan maalin lajeihin viisi urheilijaa.

Györin EM-kilpailuihin tuo lisäväriä se, että siellä ovat arvokisamitalien lisäksi jaossa eurooppalaisten viimeiset olympiamaapaikat elokuussa Rio de Janeirossa pidettäviin olympialaisiin. Jaossa on kaikkiaan kaksitoista paikkaa eli miesten ja naisten ilmakiväärissä sekä miesten ja naisten ilmapistoolissa kolme kussakin lajissa.

Suomella on tähän mennessä kaksi olympiapaikkaa, jotka trap-ampujat Satu Mäkelä-Nummela ja Vesa Törnroos saavuttivat viime vuonna. Mäkelä-Nummela nimettiin lokakuussa ensimmäisten urheilijoiden joukossa Suomen olympiajoukkueeseen.

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Per-Ole Lindell linjaa, että kisojen päätavoite on hyvän EM-menestyksen lisäksi vähintään yksi olympiapaikka Rioon.

Liikkuvassa maalissa, joka ei ole olympialaji, on tuttuun tapaan mitaliodotuksia. Se on ollut viimeksi kuluneiden vuosien ajan suomalaisten menestyslaji.

Liikkuvan maalin miesten joukkueeseen nimettiin varalla ollut Kymppi 64:n Sami Heikkilä, koska saman seuran Tomi-Pekka Heikkilä on estynyt lähtemästä EM-kisoihin.

Ilma-aseiden EM-kilpailut
22.-28.2. Györ, Unkari

Suomen joukkue

Ilmakivääri (5)