Tommi Takaselle ja Timi Vallioniemelle opiskeluapurahaa
8.12.2016 klo 20:12

Timi Vallioniemi. (Kuvat; Lassi Palo)
Timi Vallioniemi. (Kuvat: Lassi Palo)

Skeet-ampujat Tommi Takanen ja Timi Vallioniemi saivat tänään Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiön (URA) opiskeluapurahan lukuvuodelle 2016-17.

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiö (URA) jakoi tänään Haaga-Helian ammattikorkeakoulun tiloissa Pasilassa pidetyssä tilaisuudessa 97 urheilijalle opiskeluapurahan lukuvuodelle 2016-17. Apurahan sai kaksi urheiluampujaa: skeet-ampujat Tommi Takanen ja Timi Vallioniemi. Apurahan suuruus on 2000 euroa.

– Opiskelevalle ampumaurheilijalle kaikki rahallinen tuki on tärkeää, joten olen todella kiitollinen tästä. Hienoa, että tällainen tukijärjestelmä on olemassa, sanoi Takanen, joka opiskelee Lappeenrannassa tuotantotalouden diplomi-insinööriksi.

– Paperit pitäisi olla kourassa vuoden 2018 aikana.

Rakennustekniikkaa Metropolian ammattikorkeakoulussa ensimmäistä vuottaan opiskeleva Vallioniemi on samaa mieltä Takasen kanssa:

– Iso merkitys apurahalla tietenkin on. Se auttaa rahoittamaan suurimmilta osin esimerkiksi kahden viikon harjoitteluleirin ulkomaille.

Tommi Takanen.

Apurahaa haki ennätyksellisen suuri määrä urheilijoita eli 479. Kasvua edellisvuoteen oli yli 20 %. Opiskeluapurahan saajat edustavat kesä- ja talviolympialajeja, ei-olympialajeja ja vammaisurheilua – yhteensä neljääkymmentä eri lajia.

URA-apurahan sai 54 miestä ja 43 naista. Yli 60 prosenttia apurahan saajista opiskelee yliopistossa, reilu viidennes ammattikorkeakoulussa ja 15 prosenttia ammatillisessa oppilaitoksessa. Kaksi kolmesta apurahan saajasta kuuluu urheiluakatemiaan. Neljätoista apurahaurheilijaa opiskelee ja valmentautuu ulkomailla.

Apurahaurheilijoiden joukossa on olympia-, paralympia- ja MM-kisaedustajia, aikuisten ja nuorten arvokisamitalisteja sekä tulevaisuuden menestyjiä. 2000 euron suuruisen apurahan vastaanottivat urheiluampujien lisäksi muun muassa suomalaisen futsalin pioneeri Panu Autio, beach volley -pelaaja Anniina Parkkinen ja pikaluistelija Tuomas Rahnasto.

URA-apurahan sai myös moni menestynyt, uransa jo päättänyt urheilija, kuten nelinkertainen olympiakävijä Anu Nieminen, skicrossin Jouni Pellinen ja kansainvälisen tason urheilu-uransa loppumisesta juuri ilmoittanut uimari Hanna-Maria Seppälä.

Vuonna 1972 presidentti Kekkosen toimesta perustetun säätiön tarkoituksena on edistää urheilijoiden ammatinvalinnan ja ammattiin valmistautumisen hyväksi tehtävää työtä sekä tukea aktiiviuransa lopettaneiden urheilijoiden kouluttautumista. URA-säätiö on jakanut opiskeluapurahoja yhteensä jo yli neljän miljoonan euron edestä.

Apurahojen jakotilaisuudessa puhunut elinkeinoministeri Olli Rehn totesi puheenvuorossaan, että opiskelun ja huippu-urheilun yhdistäminen vaatii suunnitelmallisuutta ja tiukkaa itsekuria, mutta on vaivannäön arvoista.

– Urheilu kehittää suunnitelmallisuutta, yhteistyötaitoja ja paineensietokykyä, jotka ovat tärkeitä taitoja niin opinnoissa kuin työelämässäkin, Rehn sanoi.

URA-säätiön puheenjohtaja Tuuli Merikoski kertoi tilaisuudessa, että Urheilijoiden ammattienedistämissäätiö perustettiin aikana, jolloin Suomessa ei ollut minkäänlaista opintotukijärjestelmää.

– Säätiön jakamat apurahat olivat urheilijoille erittäin tervetullut taloudellinen tuki. Tänä päivänä meillä on opintotukijärjestelmä, joka leikkauksista huolimatta on maailman ja Euroopan näkökulmasta hyvällä tasolla, mutta säätiön apurahan merkitys urheilijoiden taloudessa ei ole siltikään vähentynyt. Apurahan turvin urheilijan ei kenties tarvitse mennä urheilun ja opintojen ohella töihin tai hän voi säästää opintotukikuukausia käytettäväksi myöhemmin.

– Apuraha on myös psykologisesti tärkeä tunnustus. Toisaalta se velvoittaa ja myönteisellä tavalla kannustaa opiskelemaan, sillä vastaanottaja sitoutuu tietyn opintomäärän suorittamiseen lukuvuoden aikana. URA-säätiö on mielestäni yksi suomalaisen urheiluelämän parhaista innovaatioista, ja tässä toimintamalissa urheilija on taatusti keskiössä, Merikoski kiteytti.

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiön opiskeluapurahat 2016-17

Ampumaurheilu

2000 euroa:
Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura): Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Etelä-Karjalan urheiluakatemia
Timi Vallioniemi (Ala-Hämeen Ampujat): Metropolia ammattikorkeakoulu

Kaikki apurahan saaneet: ura-apurahansaajat-2016-17.