Vierumäki Areena taipuu moneen
1.4.2008 klo 12:00

Suomen Urheiluopiston Vierumäki Areena vihittiin käyttöön tiistaina 1.4.2008. Areena on nykyaikainen monitoimiareena: ammunnan lisäksi siellä voidaan järjestää useiden eri sisäliikuntalajien toimintaa samanaikaisesti. Maailmanlaajuisestikin ainutlaatuisen ampumaurheilun suurtapahtuma-areenan Vierumäki Areenasta tekee se, että majoitus ja muut oheispalvelut sijaitsevat samalla kampusalueella. Areenan toimivuus testattiin jo maaliskuussa ilma-aseammunnan SM-kisoissa.

– Olemme tulleet ampumaurheilussa kivikaudelta nykyaikaan, tokaisi olympia-ampuja Juha Hirvi ensimmäisissä Vierumäki Areenan kisoissa.

Vierumäki Areena onkin iso kehitysaskel suomalaiselle ampumaurheilulle. Vierumäki Areenalla on ensimmäistä kertaa Suomessa mahdollisuus ampua elektronisiin taululaitteisiin 60 osanottajan peruskilpailuradalla, mikä mahdollistaa kansainvälisten arvokilpailujen järjestämisen.

– Majoituspalvelujen läheisyys tekee Vierumäki Areenasta myös parhaan kisapaikan maailmassa, sillä kaikkialla muualla urheilijoiden ja toimitsijoiden aikaa menee joskus pitkiinkin kuljetuksiin hotelleilta kisapaikoille. Kuljetukset ovat iso kustannuserä kisajärjestäjille, Hirvi jatkaa.

Vierumäki Areenassa on 60 paikan ilma- ja ruutiaseradan (matkat 10,25 ja 50 m) lisäksi erillinen 10 paikan ilma-asehuone. Ammunnan lisäksi areena toimii sisäurheilun monitoimiareenana. Erilaisten pallopelikenttien lisäksi liikuntatiloja täydentävät peili-tanssisali ja lokakuussa 2008 avattava golfin sisäharjoittelupaikka. Areenan 7500 neliön bruttoalan sisällä on myös luento- ja toimistotiloja sekä kahvila.

– Päijät-Hämeen Liiton ja Etelä-Suomen lääninhallituksen yhteensä 3 miljoonan euron rahoitus varmisti sen, että kokonaiskustannuksiltaan 8,5
miljoonan areena voitiin rakentaa, kertoo Suomen Urheiluopiston Kannatusosakeyhtiön puheenjohtaja Kalervo Kummola.

– Nyt pystymme vastaamaan hallitusohjelmassakin mainittuun haasteeseen, jonka mukaan Suomeen pyritään saamaan merkittävästi lisää kansainvälisiä suurtapahtumia. Vierumäellä toimii tapahtumayksikkö, jota johtava Arto Ahola vastaa myös Olympiakomitean kautta eri lajien arvokisojen haku- ja järjestämisprosessien kehittämisestä.

Vierumäki Areenan vihki Päijät-Hämeen maakuntajohtaja Esa Halme.

Tämä on Suomen Urheiluopiston tiedote. Lisätietoja Vierumäki Areenasta www.vierumaki.fi