Suomella kaksi paikkaa 2008 olympialaisiin
5.3.2007 klo 12:00

Pekingin olympialaisten 390 edustuspaikasta on jaettu lähes puolet, 185. Olympiamaapaikat jakaantuvat 41 eri maalle. Suomelle edustuspaikan ovat ampuneet Juha Hirvi pienoiskiväärin täysotteluun eli 3 x 40 laukauksen kilpailuun, ja Satu Mäkelä-Nummela trapiin.

Juha ampui paikan aivan ensimmäisten joukossa voittamalla maailmancupin toukokuussa 2005 USA:n Fort Benningissä. Satu otti paikan voittamalla maailmancupin kesäkuussa 2006 Saksan Suhlissa. Ampumaurheiluliitto on asettanut tavoitteekseen seitsemän olympiaedustajaa, yksi jokaiseen lajiryhmään eli kivääri-, pistooli- ja haulikkolajeihin.

Yksittäinen urheilija voi ampua maalleen vain yhden maapaikan yhteen lajiin. Urheilija voi kilpailla olympialaisissa useassa lajissa, jos on saavuttanut lajissa vaadittavan tulosrajan.

15 olympialajin 390 edustuspaikasta jaetaan 357 ampumalla. Kansainvälinen Ampumaurheiluliitto, ISSF, on jo myöntänyt Kiinalle kisajärjestäjämaana 9 paikkaa. Lisäksi ISSF jakaa 14 villikorttipaikkaa ja kutsuu olympialaisiin 10 kolmansien maiden edustajaa.

Yksittäinen maa voi saada enintään 28 paikkaa, kun yhteen lajiin voi ansaita edustuspaikan enintään kaksi ampujaa yhdestä maasta. Poikkeuksena ovat naisten haulikkolajit, trap ja skeet, joihin voi paikan saada vain yksi edustaja yhdestä maasta.

Kiinalla on olympialaisissa ainakin 24 ampujaa, kun sen urheilijat ovat ampuneet 15 edustuspaikkaa ja ISSF on myöntänyt kisajärjestäjälle 9 paikkaa. Kiinalaisnaiset ovat ampuneet kiintiönsä täyteen. Kiinalaismiehet tavoittelevat vielä yhtä paikkaa trapiin ja kaksoistrapiin sekä kahta paikkaa pienoiskiväärin makuun 60 laukauksen kilpailuun.

Venäjän urheilijat ovat ampuneet jo 18 paikkaa, usalaiset 17, saksalaiset 14 sekä ukrainalaiset ja italialaiset 10 paikkaa. Suomen lisäksi Pohjoismaista ovat paikkoja ampuneet vain norjalaiset. Norjalla on yhteensä kolme paikkaa, kaksi miesten pienoiskiväärin täysotteluun ja yksi miesten skeetiin.

Vuoden 2007 aikana olympiamaapaikkoja on jaossa maanosien mestaruuskilpailuissa 116, maailmancupeissa 60 ja haulikon MM-kilpailussa 5. EM-kilpailussa olympiamaapaikan saa palkinnoksi 41 ampujaa.

Lajeittain paikkoja on ampumalla jaossa seuraavasti:

– 18 paikkaa miesten skeetiin
– 17 paikkaa miesten trapiin
– 12 paikkaa miesten pienoiskiväärin täysotteluun ja makuukilpailuun, ilmakivääriin, vapaapistooliin, ilmapistooliin sekä naisten pienoiskiväärin täysotteluun, ilmakivääriin, urheilupistooliin ja ilmapistooliin
– 10 paikkaa miesten olympiapistooliin ja kaksoistrapiin
– 9 paikkaa naisten trapiin ja skeetiin