ISSF hylkäsi Suomen esitykset markkinoinnista
30.7.2006 klo 12:00

Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton, ISSF, yleiskokous hylkäsi Suomen esitykset markkinoinnin ja ympäristöasioiden tehostamisesta ja niihin paneutuvien komiteoiden perustamisesta.

Suomen Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi esitteli Suomen ehdotuksen yleiskokoukselle. Esitys sai kehuja kokoussalin käytävillä, mutta kokoussalissa ISSF:n puheenjohtaja Olegario Vazguez Rana ja liiton pääsihteeri Horst G. Scheiber käytännössä tyrmäsivät sen niin, ettei ehdotuksesta edes äänestetty.

– Markkinoinnin ja ympäristöasioiden kehittämisestä pidettiin tärkeänä ja hyödyllisenä, mutta puheenjohtajan ja pääsihteerin puheenvuorojen jälkeen kansa oli mykistynyt, Risto Aarrekivi kuvailee.

– He tyrmäsivät esitykset sanomalla, että me teemme jo näitä asioita, kun esimerkiksi liiton puheenjohtaja on Kansainvälisen olympiakomitean, KOK:n, markkinointikomitean jäsen.

Suomen Ampumaurheiluliiton ajatuksena oli, ettei ISSF-TV riitä ampumaurheilulle.

– Me tarvitsemme sopimuksia arvokilpailujen televisioinnista. Vain siten saamme lajin suuren yleisön nähtäville. Nettitv on vain lajifriikkien käytössä eikä suuri yleisö löydä sitä. Lajin on päästävä televisioon suuremman julkisuuden saamiseksi.

Risto Aarrekivi kertoi esimerkkinä, että USA:n olympiakomitea miettii oman tv-kanavan avaamista, jotta se saisi esille sellaisia lajeja, jotka eivät nyt saa näkyvyyttä. Heidän ajatuksenaan on suorien lähetysten tekeminen

– Näin he suunnittelevat keräävänsä enemmän sponsoridollareita, joilla he tukisivat pieniä lajeja.

Puheenjohtaja ja pääsihteeri jatkavat

ISSFn yleiskokous valitsi yksimielisesti järjestöä vuodesta 1980 puheenjohtajana johtaneen meksikolaisen Olegario Vazquez Ranan neljän vuoden jatkokaudelle. Myös liiton saksalainen pääsihteeri Horst G. Schreiber jatkaa seuraavat neljä vuotta tehtävässään. Heillä ei ollut vastaehdokkaita. Myös hallitus jatkaa entisessä kokoonpanossa.

ISSF:n valtuustoon oli ehdolla venäläinen Vladimir Lisin, joka on Forbesin listalla maailman 41. rikkain. Hän jäi kolmen äänen päähän valtuustopaikasta.

Haulikon MM-2009 Mariboriin

ISSF:n yleiskokous äänesti haulikkolajien vuoden 2009 MM-kilpailujen isännäksi Slovenian Mariborin. Sen kanssa kilpailivat USA:n Kerrville ja Serbia-Montenegron Belgrad sekä Italia.

– Italia veti esityksensä pois, kun MM-kilpailulle oli niin monta hakijaa. Slovenia voitti äänestyksen selvästi; Risto Aarrekivi kertoo.

– He lupasi voittajalle palkinnoksi A-sarjan Mersun. Hieman epäselväksi jäi saavatko kaikki miesten ja naisten sarjojen voittajat Mersun.

Kuusisto, Järvinen ja Aarrekivi jatkavat komiteoissa

ISSF:n yleiskokous valitsi Pekka Kuusiston jatkamaan liikkuva maali –komitean puheenjohtajana. Puheenjohtajuuden ansiosta hän on myös ISSF:n valtuuston jäsen.

Suomen maajoukkueen lääkäri Hannu Järvisen yleiskokous valitsi jatkamaan lääketieteellisen komitean jäsenenä ja Risto Aarrekiven sääntökomitean jäsenenä. Lisäksi Juha Hirvi on vielä ehdolla jatkamaan urheilijakomiteassa, jonka puheenjohtaja hän oli MM-kilpailuihin asti. Urheilijoiden äänestyksen tuloksia ei ole vielä kerrottu. Urheilijakomitean puheenjohtaja on ISSF:n hallituksen jäsen.

Alpo Vehanen oli ehdolla pistoolikomiteaan ja Curt Sjöblom haulikkokomiteaan. Vehanen ei saanut jatkokautta eikä Sjöblomia valittu uutena.

mv