Arttu Räisänen Kultahippufinaaleista: ”Kivaa!”
22.4.2018 klo 18:30

KeAmS:n Arttu Räisäsen komea tuuletus. (Kuvat: Lassi Palo)

Keiteleen Ampumaseuran Arttu Räisäsellä oli päivän komeimmat tuuletukset ilma-aseiden Kultahippufinaaleissa Salossa sunnuntaina. ”On ollut kivaa”, hän sanoi.

HSA:n tukijoukot tuulettavat, vasemmalla nuorisopäällikkö Kirsi Mäkinen.

Salossa sijaitsevassa Salohallissa nähtiin riemukkaat joukkuekilpailut, kun ilma-aseiden Kultahippufinaalit päättyivät sunnuntaina. Nuoret ampumaurheilijat sekä heidän vanhempansa ja huoltajansa iloitsivat hyvistä osumista ja tunnelmasta.

– Kaikki meni mahtavasti! Salohalli on hieno, ja kaikki toimi hienosti, Härmän Seudun Ampujien (HSA) nuorisopäällikkö Kirsi Mäkinen sanoi.

HSA:lla oli Salossa kaksikymmentä nuorta urheiluampujaa eli kolme enemmän kuin vuosi sitten.

– Nuorimmat olivat seitsemän vuotiaita ja vanhimmat 14-vuotiaita. Kaikki ampuivat kivääriä, ja pistoolissa meillä oli kaksi ampujaa. Meillä on omalla radalla myös elektroniset taululaitteet, joten tämä oli meille tuttua puuhaa, Mäkinen viittasi siihen, että Kultahippufinaaleissa ammuttiin nyt ensimmäisen kerran elektronisiin taululaitteisiin.

Salossa kilpailtiin lauantaina henkilökohtaiset kilpailut, ja sunnuntaina olivat vuorossa joukkuekilpailut. Henkilökohtaisissa kilpailuissa tulokset ilmoitettiin ja laskettiin kiväärin osalta kymmenysten tarkkuudella ja pistoolin osalta kokonaisluvuilla. Joukkuekilpailussa jokainen jäsen ampui viisi laukausta elektroniseen taululaitteeseen, jolloin joukkueelle tuli kilpailulaukauksia 15. Kilpailussa käytettiin elektronista taululaitetta, jossa näyttölaite osoitti osuman, mikäli luodin keskikohta on osuma-alueen sisällä.

Kuten edellisinäkin vuosina, Kultahippufinaalien toinen kilpailupäivä poikkeaa perinteisestä ampumaurheilukilpailusta siinäkin, että kilpailusuoritusten lisäksi tärkeässä osassa ovat joukkuetovereiden ja taustajoukkojen äänekäs kannustus. Nuorten ampumaurheilijoiden värikkäät kasvomaalaukset nostattavat myös tunnelmaa.

Keiteleen Ampumaseuran Arttu Räisäsellä, 8, on menossa kolmas vuosi ampumaurheilun parissa. Tämä oli kolmas kerta, kun hän oli mukana Kultahippufinaaleissa.

– On ollut kivaa, Arttu sanoi, kun kisat hänen osaltaan päättyivät.

Artun vanhemmat Antti ja Tanja ovat harrastaneet metsästystä, mutta ampumaurheilutaustaa heillä ei ole.

– Olen toiminut ohjaajana seurassa saman ajan kuin Arttu on harrastanut lajia. Keiteleellä on panostettu ampumaurheilutoimintaan hyvin, Tanja Räisänen kehui.

Osoituksena tästä KeAmS valittiin viime vuonna Ampumaurheiluliiton Vuoden kultahippuseuraksi.

KSF:n Artur Ekberg (vas.), Artturi Aarni ja Emma Malinen juhlivat voittoaan.

Ampumaurheiluliiton vuoden suurimmassa lasten ja nuorten tapahtumassa eli ilma-aseiden Kultahippufinaaleissa oli Arttu Räisäsen lisäksi mukana 300 nuorta urheiluampujaa, jotka edustivat 44 seuraa. Kisat olivat järjestyksessään 25:nnet.

Kultahippufinaalit järjestetään myös ensi vuonna Salossa. Ajankohta on 27.-28. huhtikuuta. Salon Seudun Ampujat (SaSA) vastaa tuolloinkin kisajärjestelyistä.

– Tänne on hyvä tulla uudestaan. Lauantain ensimmäisen erän kankeuden jälkeen homma pyöri hyvin loppuun saakka. Vaihdot sujuivat hyvin, ja lapset olivat innoissaan. Tekniikka toimi, halli on hieno ja tilaa on riittävästi, Kultahippufinaalien tekninen asiantuntija Tuomo Kamppinen summasi.

– Tämä oli pitkän urani ensimmäinen Kultahipputapahtumani. Oli hienoa nähdä, miten nuorisolla homma hoituu!

Mitä on Kultahipputoiminta?

Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 14-vuotiaiden seuratoimintaa. Toiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittua.

Kultahippufinaalien sarjat ovat (IT istumatuki, VT vastapainotuki, HT hihnatuki):
Ilmakivääri: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 12 HT, 14 VT ja 14 HT
Ilmapistooli: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 14 VT

Tulokset: https://www.sasa.fi/kultahippufinaali/tulokset/

Lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa.