Marjo Yli-Kiikka pienoiskiväärin asentokilpailun 23:s Changwonissa
13.4.2015 klo 12:00

Marjo Yli-Kiikka kisaamassa maanantaina Changwonissa. Kuva: Juha Hirvi

Kivääri- ja pistoolilajien maailmancupin neljäntenä kilpailupäivänä nähtiin kolme suomalaisnaista kilpailemassa. Etelä-Korean Changwonissa järjestettävän cupin pienoiskiväärin asentokilpailussa Marjo Yli-Kiikka oli 23:s ja Katarina Långström 43:s. Mira Suhonen sijoittui ilmapistoolissa 53:nneksi.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden ensimmäinen kivääri- ja pistoolilajien maailmancup jatkui maanantaina neljättä päivää Etelä-Korean Changwonissa. Viimeinen kilpailupäivä on keskiviikko. Cupiin osallistuu 571 urheilijaa 68 maasta, ja jaossa on yhteensä 24 olympiamaapaikkaa Rio de Janeiron olympialaisiin 2016.

Maanantain suomalaislajit olivat naisten 50m pienoiskiväärin 3×20 ls kilpailu ja naisten ilmapistooli.

Marjo Yli-Kiikka (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura) sijoittui pienoiskiväärin asentokilpailussa 23:nneksi tuloksellaan 575. Hän tähtäsi polvelta 191, makuulta 197 ja pystystä 187 pistettä. Kyrkslätt Skytteföreningenin Katarina Långström oli 43:s tuloksellaan 569 (polvi 188, makuu 196, pysty 185).

Yli-Kiikan kilpailu sujui paremmin kuin sunnuntain karsinta (563).

– Ihan ok-tunne oli lähes koko kisan ajan. Olin ensimmäistä kertaa ulkoradalla tänä vuonna, ja siihen nähden tulos oli kai ihan kohtuullinen. Hyviä hetkiä löytyi joka sarjasta, hän sanoi.

Myös Långström viittasi sunnuntain karsintaan, jossa hän teki 556 pistettä:

– Vielä tänäänkin tuli virheitä, mutta se oli normaalimpaa tekemistä kuin eilen.

Finaaliraja oli 581. Ruotsin Lotten Johansson tähtäsi peruskilpailun parhaan tuloksen 585. Hän sijoittui lopulta kahdeksanneksi. Voiton vei Kroatian Snjezana Pejcic, joka teki finaalin ME-tuloksen 463,0 pistettä. Pejcic voitti myös Changwonin ilmakiväärin ja oli jo aiemmin varmistanut paikkansa Rio de Janeiron olympialaisiin ensi vuonna. Jaossa olleet kaksi olympiapaikkaa menivät Saksan Selina Gschwandtnerille ja Kiinan Zhao Huixinille.

Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentajan Juha Hirven mukaan Yli-Kiikalla ja Långströmillä tekeminen oli parempaa tänään kuin eilen.

– Marjo sai hyvän radan laidasta ja pääsi hiukan keskirataa parempiin olosuhteisiin. Vähän hidasta oli ja lopussa meinasi tulla kiire, mutta ok-sijoitus. ”Katalla” oli hankala alku, mutta muuten hyvä. Pari huonoa suoritusta oli, mutta hänen suorituksensa paranee kaiken aikaa.

Kuortaneen Kuntoa edustavan Mira Suhosen tulos 376 oikeutti naisten ilmapistoolissa 53. sijaan. Hänen sarjansa olivat 97+91+93+95. Suhonen sanoi, ettei ”vain saanut pidettyä pakettia kasassa”. Finaaliraja oli 385.

Venäjän Natalia Paderina ja Taiwanin Yi Yi Tzu Tu tekivät peruskilpailun parhaan tuloksen 388. Kisan kolme parasta olivat Venäjän Ljubov Jashkevitsh, Kiinan Zhang Mengxue ja Etelä-Korean Jung Hye Kwak, jotka saivat myös Rioon jaossa olleet olympiapaikat.

ISSF:n kivääri- ja pistoolilajien maailmancup
8.-16.4. Changwon, Etelä-Korea

Tuloksia ma 13.4.

Naisten 50m pienoiskivääri 3×20 ls + finaali: 1) Snjezana Pejcic Kroatia 463,0/finaalin ME (584), 2) Petra Zublasing Italia 459,0 (581), 3) Selina Gschwandtner Saksa 444,7 (584), 4) Zhao Huixin Kiina 435,5 (582), 5) Chen Dongqi Kiina 420,7 (581), 6) Mira Jeong Etelä-Korea 412,2 (582), 7) Tatjana Jushkova Venäjä 401,8 (581), 8) Lotten Johansson Ruotsi 401,1 (585), … 23) Marjo Yli-Kiikka 575, … 43) Katarina Långström 569.

Naisten 10m ilmapistooli 40 ls + finaali: 1) Ljubov Jashkevitsh Venäjä 198,3 (386), 2) Zhang Mengxue Kiina 197,7 (387), 3) Jung Hye Kwak Etelä-Korea 175,0 (385), 4) Anna Korakaki Kreikka 156,9 (385), 5) Pim On Klaisuban Thaimaa 136,5 (385), 6) Lynda Kiejko Kanada 116,5 (385), 7) Yi Yi Tzu Tu Taiwan 95,7 (388), 8) Natalia Paderina Venäjä 77,2 (388), … 53) Mira Suhonen 376.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.