Sporting-lajien kilpailujen järjestäjien ja SAL:n edustajien tapaaminen Oulun Hiukkavaaran ampumaradan paviljongilla 16.7.2015
22.7.2015 klo 12:00

PM sporting -kisojen yhteydessä pidettiin torstaina 16.7. sporting-lajien kilpailujen järjestäjien ja SAL:n edustajien välinen tapaaminen.

Eri ampumaseuroista oli paikalla useita edustajia.

Tilaisuuden vetäjinä toimivat Juha Kytömaa ja Tomas Piippola SAL:n haulikkojaostosta.

Aiheena olivat vuoden 2016 kilpailukalenteri, valmennus, ranking, maajoukkueiden valintaperusteet ja lajin yleiset asiat.

Kilpailukalenteri

– Ensi vuoden SM-kilpailujen järjestäjiä ei vielä varmoina ilmoittautunut.

– Muistutettiin jälleen, että kaikki sporting-lajien kilpailut anotaan haulikkojaostolta eikä aluejaostolta.

– Todettiin, että vuoden 2016 sporting-lajien SM-, ranking- ja muiden kilpailuhakemusten tulee olla anotut SAL haulikkojaostolta 30.9.2015 mennessä.

Valmennus

– Sporting-valmennuksessa on kuluvana vuonna 4 nuorta urheilijaa A-valmennusryhmässä ja 4 haastajaryhmässä. Valmennustoiminta todettiin lähteneen hyvin ja tuloksellisesti käyntiin. Toimintaa jatketaan ja kehitetään edelleen. Valmentajana jatkaa Anti Järvelaid.

– Juniorivalmennettavien hieno kehitys ja menestys mitalein  Compakin MM kisoissa huomioitiin aplodein.

Ranking

– Vuonna 2015 käytössä oleva ranking-järjestelmää kehuttiin hyväksi ja toivottiin jatkettavan.

– Kokonaispisteisiin lasketaan v. 2016 yhteensä 4 ranking-kilpailua. Mukaan ”pakollisina” 2 kilpailua kolmesta SM-kisasta (compak, sporting ja english sporting) sekä 2 ampujan kannalta parasta tulosta muista kisoista.

– Todettiin jälleen, että arvokisat (PM, EM, MM) ovat myös ranking-kelpoisia kilpailuja.

– Laskentaperuste kaikissa sporting- ja compak-sporting kilpailuissa on edelleen osumaprosenttipohjainen. Kilpailuissa käytetään ratakompensaatiota ja ampujan osumaprosentti lasketaan verraten sarjassaan kilpailun parhaan tuloksen ampuneeseen ampujaan. Parhaan tuloksen ampujan osumaprosentti on aina 100 %. Jos kilpailussa on 200 kiekkoa ja paras tulos on 175, silloin kilpailijan, jonka rikottujen kiekkojen määrä on esimerkiksi 160, osumaprosentti lasketaan (160/175)*100=91,4 %.

Maajoukkuevalinnat

– Kannatettiin maajoukkueiden valinnassa käytettävän ensisijaisesti edellisen vuoden ranking-sijoitusten perusteella tapahtuvaa valintasysteemiä.

– Juha Kytömaa muistutti, että sporting-lajien maajoukkuevalinnat tekee jatkossakin SAL Haulikkojaoston ja Kilpailuvaliokunnan nimeämä valintaryhmä em kriteerein.

Muut asiat

Ampujien tukeminen

– Kannatetiin, että kaikki liiton käytettävissä oleva tuki jaetaan edelleen kokonaisuudessaan junioriampujille mukaan lukien mahdolliset stipendit.

Maajoukkueiden asusteet

– Keskusteltiin maajoukkueille tarvittavien asusteiden hankinnasta/saamisesta. Toivottiin liiton osalistuvan aktiivisesti asusteiden hankintaan. Myös mahdollisesta vaatesponsorin hankinnasta keskusteltiin.

Sporting-lajien edustajat SAL Haulikkojaostossa

– Keskusteltiin, että jatkossa Haulikkojaostoon valitut edustajat voisivat olla toinen pohjoisesta ja toinen etelästä, jotta eri seurojen ja ampujien edut tulisivat parhaiten huomioitua. Toistaiseksi jaostossa on kaksi sporting-lajien edustajaa, jotka ovat kumpikin Etelä-Suomesta. Todettiin kuitenkin, että nykyiset edustajat ovat ottaneet hyvin huomioon eri seurojen ja ampujien edut valtakunnallisesti.

Juha Kytömaa

20.7.2015