Ilma-aseiden EM-näytöt: Karri Turunen päivän yllätysnimi
9.1.2021 klo 18:01

Suomalaiset ampumaurheilijat pääsivät lauantaina pitkästä aikaa kisavauhtiin, kun koronaviruksen aiheuttamien rajoitusten vuoksi EM-näyttöjä annettiin useilla paikkakunnilla. Karri Turunen palasi tositoimiin melkein neljän vuoden tauon jälkeen ja teki miesten ilmapistoolissa kovan tuloksen 580.

Ampumaurheiluliitto järjestää tänä viikonloppuna (9.-10.1.) hajautetun 10m ilmakiväärin ja -pistoolin EM-näyttötapahtuman. Koronaviruksen aiheuttamien rajoitusten vuoksi EM-näyttöjä annetaan kaikkiaan neljällätoista paikkakunnalla. Suurimmat näyttöpaikkakunnat ovat Turku (18 ampumaurheilijaa), Lappeenranta (15) ja Jalasjärvi (10).

Tämä viikonloppu on ainoa EM-näyttökillpailumahdollisuus, koska näyttökisoja on jouduttu koronavirusepidemian takia perumaan niin viime kuin tänäkin vuonna. Hajautettuun EM-näyttöön ilmoittautui 89 urheilijaa, joista kivääriampujia on 49 ja pistooliampujia 40. Sarjoittain urheilijat jakautuvat seuraavasti: miehiä 31, poikia 15, naisia 25 ja tyttöjä 18.

Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Lohjalla Kisakallion urheiluopistossa 26.2.-8.3., jos koronavirusepidemia ei aiheuta muutoksia suunnitelmiin. Kisakalliossa kilpaillaan miesten ja naisten sekä poikien ja tyttöjen sarjoissa (ilmakivääri, ilmapistooli ja liikkuva maali).

Nurmeksen Ampumaseuraa (NAS) edustava Karri Turunen teki Turussa miesten ilmapistoolissa hyvän tuloksen 580. Se jäi vain kaksi pistettä Turusen vuonna 2016 tekemästä ennätyksestä. Turunen, 26, kilpaili edellisen kerran melkein neljä vuotta sitten.

– Yllätyin tuloksesta itsekin. Kävin marraskuussa kokeilemassa miltä ammunta tuntuu. Se tuntui mukavalta, ja ammuin sitten vähän enemmän. Taito on näköjään edelleen tallella. Samanlaisia tuloksia olen ampunut nyt harjoituksissakin, hän sanoi.

Turunen kuului Suomen maajoukkueeseen ennen taukoaan:

– Ammunnasta katosi nautinto eikä se enää maistunut hyvältä, ja siksi laitoin ”pillit pussiin”. En uskalla nyt sanoa tulevaisuudensuunnitelmistani mitään sen enempää. Tämä on tunnustelua ja fiilistelyä miten tästä edetään.

Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura) teki Turussa miesten ilmakiväärissä hyvän tuloksen 628,1. Viivi Kemppi (Myllykosken Ampujat) tähtäsi N20-sarjan ilmakiväärissä Myllykoskella 625,3 pistettä.

EM-näyttökilpailun koordinoinut Ampumaurheiluliiton varapuheenjohtaja Mikko Taussi sanoi, että hajautettu kilpailu onnistui lauantaina hyvin:

– Ennalta arvioidut kotiedut eivät näy juurikaan tuloksissa, ja tulosjakauma on lähes tavanomainen verrattuna perinteisiin näyttökilpailuihin, Taussi sanoi kisapäivän päätyttyä.

Kisakallion EM-kilpailuissa on jaossa kaikkiaan kuusi olympiamaapaikkaa Tokion olympialaisiin: kaksi sekä miesten että naisten ilmakiväärissä ja yksi paikka sekä miesten että naisten ilmapistoolissa.

Kroatian Osijekissa 23.5.-6.6. pidettävissä 25/50/300m lajien sekä haulikkolajien EM-kilpailuissa on jaossa kaikkiaan kymmenen maapaikkaa Tokioon. Osijekissa jaetaan kivääri- ja pistoolilajeissa sekä trapissa kussakin yksi paikka ja skeetissä kaksi paikkaa (miehet ja naiset).

Ilmakiväärin ja -pistoolin EM-näyttötapahtuma
9.-10.1. useita paikkakuntia