Kategoria: Mustaruuti

Janhunen rohmusi mitaleita ja kolme SE:tä mustaruudin SM-kilpailuissa Sipoossa

Viime viikonvaihteessa mustaruudin SM-kilpailuissa Sipoossa mitalirohmuksi osoittautui Vammalan Seudun Ampujien (VamSA) Jari Janhunen, 47. Saaliiksi tuli 3 kultaa (Colt O, Cominazzo R, Mariette R), 3 hopeaa (Remington O, Lorenzoni O, Donald Malson O) ja yksi pronssi (Pennsylvania O). Lisäksi vaimo Helene Janhunen, 49, nappasi hopeaa (Minié R). Kokemäelle matkasi siis Sipoosta peräti 8 mitalia kahden päivän helteisen uurastuksen tuloksena.

Jari Janhunen keräsi lisäksi haaviinsa kolme uutta Suomen ennätystä (Remington, Pennsylvania, Donald Malson) alkuperäisaseilla (O). Lisäksi hän voitti Penan Kentucky-kiertopalkinnon. Janhunen on harrastanut mustaruutia jo hyvän aikaa, sillä hänen ensimmäinen Suomen mestaruutensa on jo 30 vuoden takaa.

Vammalan Seudun Ampujien Jari Janhunen oli mustaruudin SM-kisojen yksi mitalirohmuista: 3
kulta-, 3 hopea- ja 1 pronssimitalia. Saavutusta kaunisti lisäksi 3 SE-tulosta. Puoliso, Helene
Janhunen, saavutti Minié-lajissa Y-sarjan hopeamitalin. Kuva: Matti Erkkilä.

Kilpailut järjestettiin SSG:n radalla Sipoossa tukalan helleaallon aikana. Arviot kuumuuden vaikutusta kilpailuun vaihtelivat. Ilmeisesti jotkut kilpailijat kestivät sitä paremmin, jotkut huonommin. Joka tapauksessa sade oli sama kaikille.

Ensimmäiset mustaruudin SM:t järjestettiin Orivedellä 1979. Sellaisia kilpailijoita, jotka ovat osallistuneet joka ikiseen kisaan siitä lähtien, on vain kolme: Pentti Kataja (SaSA), Veikko Ratsula (TSA) ja Matti Lehto (TSA). Kaikki kolme olivat mukana Sipoon kisoissakin.

Naisten lajin Valkyriessa tarvittaisi kolme osanottajaa, jotta palkintoja voitaisi jakaa. Näin montaa ei saatu kehiin, joten palkinnot jäivät tällä kertaa jakamatta. Tästä huolimatta naisampuja Helene Janhunen ei pelkää lajin näivettymistä.

Replikat yleisimpiä

Tuloksissa ”O” tarkoittaa original eli alkuperäisase, ”R” on replika eli alkuperäisaseiden kopio. Replikat olivat Sipoossa reippaasti yleisempiä kuin alkuperäisaseet. Monilla on periaate ampua alkuperäisillä, mutta tämä on myös rahakysymys. Alkuperäiset aseet rupeavat vanhentumaan ja harventumaan ripeästi ja tämä heijastuu kilpailuvälineen hintaan. Kun alkuperäisase rupeaa nousemaan arvoltaan rankasti, voi olla, ettei sillä enää raaski ampuakaan.

Onneksi on laadukkaita replikoita. Eräänä esimerkkinä mainittakoon saksalaisen Feinwerkbaun valmistama Rogers & Spencer-revolveri. Italialaiset Uberti ja Pedersoli valmistavat suhteellisen edukkaita replikoita.

SM 2021 tulokset

Teksti: Pekka Suuronen

Matti Lehto ampuu haulikolla. Savupilvi on näyttävä. Kuva: Matti
Erkkilä.

Ilmoittaudu 1-tason valmentajakoulutukseen 31.8. mennessä

Tarkkuuslajit (ammunta, curling, jousiammunta ja keilailu) järjestävät yhteistyössä I-tason valmentajakoulutuksen joka syksy. Koulutus sisältää yhteensä kolme lähijaksoa (pe-su), joista kaksi on yleisjaksoa ja kolmas toteutetaan lajikohtaisesti erillisenä. Koulutus sisältää lähijaksojen lisäksi oppimistehtäviä. Koulutuksessa painotetaan tiedon soveltamista käytännön valmennustyöhön. Koulutuksen aikana harjoitellaan valmentajan taitoja yhdessä muiden kurssilaisten kanssa.
Lähijaksot alkavat perjantaisin klo 17.00 ja päättyvät sunnuntaisin klo 15.00.

Ilmoittautuminen vuoden 2021 I-tason koulutukseen on käynnissä!

Yhteinen lähijakso 17. -19.9.2021: Harjoittelun perusteet, Kuortane
• Fyysiset ominaisuudet ja harjoittelu
• Yksittäisen harjoituksen suunnittelu ja ohjaaminen
• Lasten ja nuorten kehittyminen ja harjoittelu
• Valmentajana kehittyminen

Yhteinen lähijakso 8. -10.10.2021: Valmennuksen periaatteet, Kisakallio
• Valmentajan ominaisuudet
• Taitovalmennus
• Oppiminen ja opettaminen
• Psyykkinen valmennus
• Paraurheilijoiden valmentaminen

1-tason kurssikirja

Lajitaitojen oppimisen perusteet (lajikohtaisesti)
• Em. yhteisten jaksojen lisäksi kullekin tarkkuuslajille
järjestetään yksi lajitaitojen oppimisen perusteisiin
liittyvä koulutusviikonloppu. Niiden ajankohdat ilmoitetaan
syksyllä 2021 koulutukseen ilmoittautuneille.

Koulutuksen hinta
Koulutuksen hinta on 250 euroa/jakso sisältäen koulutuksen ja majoituksen täysihoidolla (2 hh). Koulutus sisältää yhteensä kolme jaksoa. Lisähinnasta on mahdollista majoittautua yhden hengen huoneessa sekä ostaa iltapala.

Koulutuksessa käytetään kurssikirjaa Lasten ja Nuorten Hyvä Harjoittelu (32€+postituskulut).
Kurssikirja laskutetaan ensimmäisen laskun  hteydessä.

Ilmoittautuminen päättyy 31.8.2021.
Mukaan mahtuu kaikista tarkkuuslajeista enintään 15 valmentajaa/tarkkuuslaji ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli osallistujia tulee yli kiintiön, lajiliitot valitsevat osallistujat. Kaikkien lajien ilmoittautumiset suoritetaan kootusti internetissä täällä.

1 tason valmentajakoulutus 2021 pdf

Ampumaurheilun tiedustelut
Timo Rautio
Suomen Ampumaurheiluliitto
timo.rautio@ampumaurheiluliitto.fi
puh. 040 8202300

Kymppigolf pelataan Eerikkalassa Tervossa 2.8.2021

Ampumaurheilijoiden perinteinen jokakesäinen golfkilpailu, Kymppigolf, pelataan Eerikkala Golfissa Tervossa maanantaina 2.8.2021 klo 11.30 alkaen.

Puistomaisen kentän yhdeksän väylää kauniissa savolaisessa järvimaisemassa haastavat kokeneemmankin pelaajan. Siirtymät ovat lyhyet ja pelaaminen todella sujuvaa. 18-väyläisenä kentän par on 72, sekä pituus on n. 5400 metriä.

Kilpailumuotona on piste-bogey. Myös paras scratch-tulos palkitaan. Lisäksi on erikoiskilpailuja.

Kisainfo ja tulokahvit ovat klo 11.30 ja ensimmäinen lähtö klo 12.00.

Osallistumisoikeus: SAL:n seuran jäsenyys tai kutsuvieras sekä SGL:n golfseuran jäsenyys.

Ilmoittautuminen 22.7. mennessä: caddiemasterille Eerikkala Golf p. 0173872063 tai toimisto@eerikkalagolf.fi. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä myös ampumaseurasi, golfseurasi ja tasoituksesi (hcp).

Kaikkia ilmoittautuneita pyydetään tuomaan mukanaan pieni palkinto, joita jaetaan sen mukaan, kuin niitä riittää.

Hinta on 45 euroa. Hintaan sisältyy kisan lisäksi tulokahvit sekä lounas kisan jälkeen. Jos haluat hioa lyöntiä kuntoon, harjoituskierroksen edellisenä päivänä saa hintaan 30 euroa.

Osoite: Eerikkala Golf, Kirkkotie 44, 72210 Tervo

Kymppigolfin osallistujille on majoitustarjous Lohimaassa, Lohitie 701, 72210 Tervo:

Uusin majoitus TAIMENVIRTA
1hh, 89€/vrk
2hh, 119€/vrk

Päärakennuksen LODGE-sviitit
1hh, 89€/vrk
2hh 109€/vrk

Viihtyisä hirsinen LOG-hotelli (hinta sis. saunan käytön)
1hh, 79€/vrk
2hh, 109€/vrk

Aamupala halukkaille 10€/hlö.
Majoitusvaraukset suoraan Lohimaan myynnistä tunnuksella ”KYMPPIGOLF”, email: myynti@lohimaa.fi, puh. 029 193 5070

Nyt on hyvä hetki suorittaa Puhtaasti paras -verkkokoulutus!

Puhtaasti paras on verkkokoulutus, jonka avulla niin urheilijat, urheilijan tukihenkilöt kuin kaikki muutkin urheilutoimijat voivat oppia ja varmistaa tietonsa antidopingasioista. Koulutuksen sisältö perustuu Maailman antidopingsäännöstöön, joka tuli voimaan 1.1.2021.

Puhtaasti paras -verkkokoulutuksen sisältö on jaettu kuuteen aihealueeseen, joissa on tietoa antidopingasioista Maailman antidopingsäännöstön ja Kansainvälisen koulutusstandardin sisältövaatimukset huomioiden. Verkkokoulutuksessa on myös videoita sekä harjoitus- ja pohdintatehtäviä. Koulutuksen suorittamiseen kuluu noin 35 minuuttia. Koulutusta ei tarvitse suorittaa kerralla, koska suoritukset tallentuvat ohjelmaan. Kurssin suorittamiseksi tulee loppukoe tehdä hyväksytysti. Hyväksytyn suorituksen päätteeksi saa diplomin, jonka avulla voi osoittaa suorittaneensa koulutuksen.

Verkkokoulutuksen voi tehdä myös mobiililaitteilla. Verkkokoulutuksen suorittamisen jälkeen aiheisiin pääsee palaamaan uudelleen vapaassa järjestyksessä.

Verkkokoulutus sisältää seuraavat aihealueet:

• Antidopingsäännöstöt
  • Dopingrikkomukset
  • Dopingin seuraukset
  • Kielletyt aineet ja menetelmät
  • Erivapaudet
  • Ravintolisät
  • Dopingvalvonta
  • Puhtaan urheilun periaatteet ja arvot.

Verkkokoulutuksen suoritus on voimassa kaksi vuotta. Vuoden 2021 alussa edellisen Puhtaasti paras -verkkokoulutuksen suoritukset nollaantuivat uuden säännöstön tullessa voimaan. Kaikkien tulee tehdä uusi päivitetty koulutus kokonaisuudessaan.  Puhtaasti paras -verkkokoulutuksen sivuille tästä.

Puhtaasti paras -verkkokoulutus on mahdollista tehdä myös ruotsiksi tai englanniksi.

Kirjaudu koulutukseen tästä   Puhtaasti paras -verkkokoulutuksen

Ajankohtaista koronavirustilanteesta

Suomen hallitus on määrännyt ensi maanantaina 8.3. alkavaksi kolmen viikon sulkutilan, joka koskee koskee Uuttamaata, Varsinais-Suomea, Satakuntaa, Kanta-Hämettä, Vaasaa, Ahvenanmaata ja Lappia.

Näillä alueilla hallitus kehottaa ottamaan heti käyttöön tason kaksi eli leviämisvaiheen tiukimmat rajoitukset. Muun muassa kokoontumiset on rajoitettu enintään 6 henkeen. Myös kiihtymisvaiheessa olevia alueita hallitus suosittelee ottamaan tiukempia rajoituksia käyttöön. Näitä alueita ovat: Itä-Savo, Etelä-Karjala, Pirkanmaa, Keski-Suomi, Päijät-Häme, Länsi-Pohja, Pohjois-Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa ja Kymenlaakso.

Sulkutilan ajaksi yli 12-vuotiaiden ryhmäharrastustoiminta keskeytetään. Sulkutila vaikuttaa myös seurojen mahdollisuuksiin järjestää esimerkiksi kevätkokouksia. Muistutamme kuitenkin seuroja tilapäisestä laista, jonka avulla seura voi järjestää kokouksensa myös etäyhteyksin. Etäosallistumismahdollisuuden hyödyntäminen on erittäin suositeltavaa.

Ampumaurheiluliitto keskeyttää kilpailutoiminnan sulkutilan ajaksi sulkua koskevilla alueilla. Etäkilpailujen järjestäminen on kuitenkin edelleen mahdollista. Sulkutilan jälkeen kilpailunjärjestäjien tulee selvittää oman alueensa kulloinkin voimassa olevat rajoitukset ja harkita niiden suomissa rajoissa, onko kilpailu mahdollista järjestää osallistujille ja vapaaehtoisille turvallisella tavalla vai tulisiko se perua.

OKM on aiemmin julkaissut ohjeet lasten ja nuorten ryhmäharrastustoimintaan. Tämän ohjeen suositukset koskevat ensisijaisesti 12–18-vuotiaiden sisätiloissa tapahtuvaa ryhmäharrastustoimintaa. Valtioneuvoston periaatepäätöksen lähtökohtana on ollut, että alle 12-vuotiaiden ryhmäharrastustoimintaa ei rajoitettaisi. Toimenpidetasolla 2, jonne nyt osa maata on siirtymässä, on kuitenkin suositeltavaa, että alle 12-vuotiaidenkin sisätiloissa tapahtuvassa harrastustoiminnassa noudatettaisiin niitä turvallisen harrastamisen kriteerejä, jotka ohjeessa on määritelty.

Lisäksi Olympiakomitean sivuille on koottu päivittyviä suosituksia lajien toimintaan, joita ampumaurheiluseurojenkin kannattaa noudattaa toiminnassaan.

Hakuaikaa urheilijavaliokuntaan jatkettu

Urheilijavaliokunnan ehdokkaaksi ilmoittautuminen alkoi helmikuun alussa. Määräaikaan mennessä ehdokkaaksi ilmoittautui vain kolme henkilöä, joten ehdokkaaksi hakeutumisaikaa on jatkettu 15.3.2021 asti.

Varsinainen vaali järjestetään sähköisenä äänestyksenä tämän jälkeen, jos ehdokkaita on enemmän kuin täytettäviä paikkoja. Ehdokkaaksi voi ilmoittautua täyttämällä tämän uutisen lopusta löytyvän ilmoittautumislomakkeen.

Urheilijavaliokuntaan valitan 11 jäsentä, joista paikkoja lajiryhmille on seuraavasti:

• haulikko 2
  • kivääri 2
  • pistooli 2
  • liikkuva maali 1
  • practical 1
  • siluetti 1
  • mustaruuti 1
  • kasa-ammunta 1

Lajeista, joissa on kaksi paikkaa, tulee valittujen edustajien olla eri sukupuolta. Haulikossa lisäksi toisen edustajan tulee olla muusta kuin ISSF-lajista.

Urheilija voi olla ehdolla vain hänen omassa lajiryhmässään. Ehdolla oleva urheilija tulee olla maajoukkueurheilija (kuuluu SAL:n hallituksen nimeämiin valmennusryhmiin tai on osallistunut kahden viime vuoden aikana lajinsa kansainväliseen arvokilpailuun (PM, EM, MM ja OL)) tai urheilijavaliokunnan jäsen, jos kyseessä on uransa päättänyt urheilija (jäsen voi olla maksimissaan kaksi kautta valiokunnassa kansainvälisen kilpauransa lopettamisen jälkeen). Ehdokkaalla ei voi olla taustallaan yhtäkään dopingrikkomusta eikä hän saa olla lajijaostonsa jäsen tai maajoukkuevalmentaja.

Jäsenet valitaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan.

Urheilijavaliokunnan tehtävänä on kerätä tietoa ja mielipiteitä maajoukkueurheilijoilta heidän tarpeistaan ja ongelmistaan, valvoa maajoukkueurheilijoiden etua ja oikeuksia sekä tehdä niitä koskevia aloitteita ja esityksiä SAL:n eri elimille, ottaa kantaa urheiluun ja urheilijoiden valmentautumiseen liittyviin ajankohtaisiin asioihin, edistää antidopingtyötä, toimia yhdyssiteenä maajoukkueurheilijoiden ja SAL:n eri elimien välillä sekä toimia yhteistyössä ja vahvistaa kontakteja ISSF:n urheilijavaliokunnan, Suomen Olympiakomitean ja muiden lajiliittojen urheilijavaliokuntien kanssa.

Ilmoittaudu ehdolle tämän lomakkeen kautta viimeistään 15.3.2021 (hakuaikaa jatkettu).

Äänivaltaisia vaalissa ovat urheilijat, jotka kuuluvat SAL:n hallituksen nimeämiin maajoukkuevalmennusryhmiin sekä urheilijat, jotka kahden viime vuoden aikana ovat osallistuneet lajinsa kansainväliseen arvokilpailuun (PM, EM, MM ja OL).