Kategoria: Practical

Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa 2019

Maailman antidopingtoimisto WADA on julkistanut vuoden 2019 Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa -luettelon. Luettelossa määritetään, mitkä aineet ja menetelmät ovat kiellettyjä kilpailujen aikana ja kilpailujen ulkopuolella ja mitkä aineet ovat kiellettyjä missäkin urheilulajissa. (lisää…)

Suomalaisia practical-ampujia Thaimaan mestaruuskisoissa

Kaksi suomalaista practical-ampujaa osallistui viikonvaihteessa Thaimaan mestaruuskilpailuihin. He olivat Tony Pasanen ja Teemu Potkonen.

Tarkemmat tiedot löytyvät oheisista kuvista.

Thaimaan mestaruuskilpailut olivat eilen.

Seuratuen hakuaika alkaa 12.11.2018 – aloita valmistelut ajoissa!

Opetus- ja kulttuuriministeriön jakama seuratoiminnan kehittämistuki (seuratuki)  on tarkoitettu lasten ja nuorten liikuntaharrastuksen lisäämiseen sekä monipuolisen organisoidun liikunnan kehittämiseen urheilu- ja liikuntaseuratoiminnassa.

Seuratukea voi hakea hankkeisiin, joiden tavoitteena on edistää matalan harrastuskynnyksen toimintaa lasten ja nuorten liikunnassa, kokeilla innovatiivisia toimintamalleja, lisätä toimintaan monipuolisuutta esimerkiksi uusien lajien kautta tai kehittää lajitoiminnan sisällä harrastustoimintaa. Seuratuen avulla voidaan myös vahvistaa toiminnan laatua ja yhteisöllisyyttä, sekä tukea vapaaehtoistyötä. Seuratuella voidaan ennaltaehkäistä liikuntaharrastuksen lopettamista pitämällä nuoret mukana toiminnassa urheilijoina, liikkujina ja seuratoimijoina.

Seuratukea voivat hakea liikuntaa ja/tai urheilua järjestävät, paikalliset rekisteröityneet yhdistykset. Tukea voi hakea työntekijän palkkaukseen tai toiminnan kehittämiseen. Lue lisää seuratuesta OKM:n verkkosivuilta.

Seuratuki avautuu haettavaksi Suomisport-palvelussa 12.11.2018 Hakuaika päättyy 14.12.2018 klo 16.15.

Seuratukea jaetaan 4,0 miljoona euroa, mikäli eduskunta hyväksyy vuoden 2019 talousarvion. Pienin haettava summa on 2 500 euroa ja suurin 15 000 euroa. Tukea voi hakea enintään kahdelle vuodelle.

Aloita hakemuksen valmistelu jo hyvissä ajoin ennen varsinaisen hakuajan alkua.

Tee seuraavat toimenpiteet HETI:

• Kirjaudu Suomisportin käyttäjäksi jo tänään 1.11.2018 ja luo seura Suomisportiin.
  • Seuratuen käyttöoikeuden haku täältä 12.11.2018 https://tukihaku.suomisport.fi/
  • Tilaa yhdistysrekisteriote, josta ilmenee hakijan viralliset nimenkirjoittajat. Se tarvitaan hakemuksen pakolliseksi liitteeksi.
  • Valmistele kehittämishanketta huolellisesti. Varaa aikaa.
  • Lue tarkat hakuohjeet ministeriön verkkosivuilta.Tee hakemuksesi ajoissa, älä jätä sitä viimeiseen hakupäivään. Sähköistä hakemusta voi tehdä hakuajan puitteissa luonnoksena. Kun hakemuksesi on valmis, lähetät sen hakemuksena eteenpäin.

(lisää…)

Practical-parlamentti sekä jaoston palkitsemiset ja tunnustukset 2018

Practical-parlamentti 2018

Vuoden 2018 Practical lajiparlamentti on saatu päätökseen.

Puheenjohtaja ja Regional Director Mikael Ekberg esitti tilannekatsauksen kuluneesta vuodesta:

Suomi menestyi hienosti haulikko MM kilpailuissa, saavuttaen usean maailmanmestaruuden sekä henkilökohtaisia että joukkuemitalia. EU asedirektiivin kansallinen implementaatio on käynnissä ja vaikutukset toistaiseksi epäselvät. Liiton vaikuttaminen ei ollut niin aktiivisuutta kuin mitä Practicalin osalta olisi ollut tarpeellista. Tarhaa ja etenkin sen itsepalvelutoimintoja on kehitetty laajalti menneen vuoden aikana ja tullaan selvittämään mahdolliset integraatiot SAL tulosjärjestelmäprojektin ja Tarhan välillä. Sähköistä tuloslaskentaa on myös aktivoitu kuluneen vuoden aikana. Jaosto on osaltaan vaikuttanut lajin näkyvyyden nostamista liittovaltuustovaaleissa; mm. etelässä valittiin neljä practical-taustaista henkilöä.

Liiton toiminnanjohtaja vieraili myös Practical parlamentissa ja hänen kanssaan käytiin hyvää keskustelua monesta ajankohtaisesta asiasta.

Parlamentissa valittiin myös uusi jaosto, joka 2019 toimikaudelle on:

Mikael Ekberg
Taisto Takkumäki
Kim Leppänen
Max Käär
Peter Rönnberg
Aki Pakka

Varajäseniksi valittiin:
Marko Reinikainen
Mikael Kaislaranta

Jaoston palkitsemiset ja tunnustukset vuonna 2018

Vuoden ampujat ja jaoston tunnustukset 2018

Vuoden Practical pistooliampuja: Saara Nyman
Vuoden Practical haulikkoampuja: Teemu Rintala
Vuoden Practical kivääriampuja: Jarkko Laukia
Vuoden Practical 3GUN ampuja: Timo Vehviläinen
RD:n malja (kehittyneimmälle ampujalle): Pyry Laine
Jaoston malja (tunnustukseksi seura- ja kilpailutoiminnan kehittämisestä): Nokian Seudun Ampujat ry

Vuoden ampumaurheilijaksi kivääriampuja Aleksi Leppä

Vuoden ampumaurheilija: Aleksi Leppä. (Kuvat: Lassi Palo)

Suomen Ampumaurheiluliitto on palkinnut kauden parhaitaan Kisakallion urheiluopistossa järjestetyssä Grande Finale -tilaisuudessa. Vuoden ampumaurheilijana palkittiin kaksi MM-kultaa voittanut kivääriampuja Aleksi Leppä. ”Hyvältä tämä tuntuu”, Leppä hymyili. (lisää…)

Practical-jaoston sivusto siirtyy uudelle alustalle

Hyvää kannattaa odottaa, sanotaan.

SAL julkaisi uudet kotisivunsa vuonna 2016 ja jo tuolloin oli jaoston tavoitteena siirtyä aikaisemmasta sporttisaitti-sivustosta tälle uudelle alustalle. Harmillisesti tämä työ on monesta syystä jäänyt puolitiehen, mutta nyt on aika tehdä ryhtiliike tämän osalta ja saattaa siirto loppuun.

Vanhalta ipscfin.sporttisaitti.com -sivustolta tullaan siirtämään uudelle ampumaurheiluliitto.fi/practical -sivustolle vuoden 2018 loppuun mennessä. Sitä mukaan kuin vanhan sivuston tietojan siirretään, poistetaan ne vanhan sivuston julkisesta näkymästä.

Lisätiedot: ipscfin@gmail.com

Grande Finale -viikonloppu alkoi Kisakalliossa

Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Lantee avasi Grande Finale -viikonlopun Kisakalliossa. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton Grande Finale -viikonloppu alkoi lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. Toiminnanjohtaja Anne Lantee kertoi liiton 100-vuotisjuhlavuoden suunnitelmista päivän avaustilaisuudessa. (lisää…)

Etsitään vuoden 2018 vakuuttavinta seuratoimijaa!

Urheiluseuroissa vaikuttaa tuhansia kiitoksen ansaitsevia seuratoimijoita. Vakuuttavin seuratoimija on aktiivinen ja täysi-ikäinen urheiluseurassa toimiva henkilö, jolla on homma hallussa ja joka tietää, miten toimia tapaturman sattuessa. Vakuuttavin seuratoimija voi olla esim. ohjaaja, valmentaja, huoltaja, ampumaratavastaava, kilpailuiden järjestäjä tai vaikka puheenjohtaja.

Viime vuonna vakuuttavin seuratoimija löytyi suunnistuksen parista, kun Tampereen Pyrinnön Mikko Eskola keräsi suurimman äänipotin.

Löytyykö vuoden 2018 vakuuttavin seuratoimija ampumaurheilun parista ja kenties sinun seurastasi?

Ehdota vakuuttavinta seuratoimijaa, joka sinun mielestäsi ansaitsee kiitoksen. Kolme eniten ääniä kerännyttä ehdokasta saa seuralleen OPn 500-1200 euron seurastipendin. Lisäksi voittaja saa Suomen Olympiajoukkueen virallisen Tunturi Poni polkupyörän ja sellainen arvotaan myös kaikkien kampanjaan osallistuneiden kesken.

Olympiakomitean ja OPn Vuoden vakuuttavin #seuratoimija -kampanja ehdotusaika on voimassa 15.10.2018 asti ja kahdeksan ehdokasta pääsee äänestysvaiheeseen 1.-25.11. Vuoden vakuuttavin seuratoimija -äänestyksen tulokset julistetaan YK:n vapaaehtoistoiminnan päivänä 5.12.2018.

Tee vakuuttavimman seuratoimijan ehdotus tästä 15.10.2018 mennessä!

Kilpailun sääntöihin voit tutustua tästä

Lisätietoja:
Olympiakomitea, Päivi Häikiö, paivi.haikio(@)olympiakomitea.fi