Avainsana: Pääuutinen

100 päivää Tokioon live-lähetys vei olympiatunnelmiin

Satu Mäkelä-Nummela kertoi kuulumisiaan Espanjasta OK:n Mika Norosen haastattelussa. (Kuvakaappaus live-lähetyksestä)

Tokion kesäolympialaiset lähestyvät – ja on aika suunnata kisatunnelmiin! Suomen Olympiakomitea kertoi keskiviikkona olympia- ja paralympiajoukkueiden valmistautumisesta ja matkasta kohti Tokion kesäkisoja. Yksi haastatelluista urheilijoista oli trap-ampuja Satu Mäkelä-Nummela. (lisää…)

Ilmoittautuminen ammunnan yläkoululeiritykseen Kisakallion urheiluopistolle on alkanut ja päättyy 4.5.2021 mennessä

Ampumaurheilun yläkoululeirityksiä järjestetään kaudella 2021-2022 Kisakallion Urheiluopistolla.

Suomen Ampumaurheiluliitto suosittelee tavoitteellisesti harjoittelevia ampumaurheilijoita hakemaan mukaan yläkoululeiritykseen. Yläkouluvaihe on tärkeä osa Urheilijan polkua ja kasvua huippu-urheilijaksi.

Suomen Ampumaurheiluliiton yläkoululeiritys on osa Suomen Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelmaa. Valmennus toteutetaan yhdessä Kisakallion Urheiluopiston sekä Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian (URHEA) kanssa.

Yhteistyöverkoston keskeisimpiä tehtäviä on huippu-urheilijoiden ja huipulle pyrkivien urheilijoiden valmennuksen tukeminen ja tehostaminen sekä urheilijoiden opiskelun tukeminen. Leirityksessä yhdistetään tavoitteellinen koulunkäynti ja motivoituneen urheilijan kilpaurheiluharrastus.

Leiripäivien aikana ammattilaiset auttavat urheilijaa kehittymään päivittäisessä urheilutoiminnassa, kun hän opettelee urheilijalle tärkeitä elämäntaitoja sekä hyvää harjoittelua. Leirillä opeteltuja taitoja on tarkoitus toteuttaa leirien välisenä aikana jokapäiväisessä arjessa. Yläkoululeirityksen tarkoituksena on tukea myös urheilijan ympärillä olevaa tukiverkostoa, eli kehitystyötä tehdään urheilijan lisäksi yhteistyössä kodin, koulun ja seuran kanssa. Painopisteenä leiritysjärjestelmässä ovat elämäntaidot, koulu ja opiskelu sekä urheilullinen kehittyminen.

Leirityksen tavoitteet:
– Huippu-urheilijan polun kokonaisvaltainen tukeminen
– Lajivaatimusten mukaisissa huippuolosuhteissa toimiminen
– Ampumaurheiluliiton, urheiluopiston ja urheiluakatemioiden osaamisen hyödyntäminen sekä systemaattinen yhteistyö kodin, koulun ja seurojen kanssa
– Urheilijan tukiverkoston välinen yhteistyö – mukana vanhemmat, valmentajat ja opettajat
– Henkilökohtainen yhteydenpito leiritysvalmentajaan ja kohtaamiset leirien välillä
– Yksilöllinen urheilijan analysoiminen ja kehittäminen
– Yksilönä kehittyminen
– Valtakunnalliset ”Kasva urheilijaksi” sisällöt apuna urheilijaksi kasvamisen prosessissa
– Elämäntaito-osuuksien sisältöinä mm. Psyykkinen valmennus, ravinto, lepo/uni ja arjen hallinta
– Kilpailulliset taidot ja fyysiset ominaisuudet
– Painopisteenä taito- ja lajiharjoittelu
– Monipuolinen testaus ja seuranta
– Leireillä harjoitellaan 2-3 kertaa päivässä ammattivalmentajien ja asiantuntijoiden johdolla.

Leiritysvalmentaja Marko Leppä toteaa, että Kisakallion Urheiluopisto luo todella hyvät puitteet ammunnan yläkoululeirityksen järjestämiseksi. Hän muistuttaa myös jos urheilija on vaihtamassa koulua ensi syksyksi, niin on hyvä olla yhteydessä uuteen kouluun jo nyt.

Tutustu Ampumaurheilun yläkoululeirityksen esitteeseen:
Ampumaurheilun yläkoululeirityksen_esite_2021

Leirien ajankohdat:
1. leiri: 11.-14.10.2021
2. leiri: 29.11.-2.12.2021
3. leiri 17.-20.1.2022
4. leiri 7.-10.3.2022

Kisakallion yläkoululeiritys
7.-9. lk ja 2. aste, mukaan valitaan 20 nuorta

Ampumaurheilun haku 4.5.2021 mennessä.
Hakulomake Kisakallioon

Valinnat julkaistaan 18.5.2021 mennessä.

Lisätietoja ampumaurheilun yläkoululeirityksestä
Nuoriso- ja koulutuspäällikkö
Timo Rautio, 040 8202300
timo.rautio@ampumaurheiluliitto.fi

Marko Leppä
Leiritysvalmentaja
marko.leppa@ampumaurheiluliitto.fi

Kisakallion Urheiluopiston infoa yläkoululeirityksestä tästä:

Nyt on hyvä hetki suorittaa Puhtaasti paras -verkkokoulutus!

Puhtaasti paras on verkkokoulutus, jonka avulla niin urheilijat, urheilijan tukihenkilöt kuin kaikki muutkin urheilutoimijat voivat oppia ja varmistaa tietonsa antidopingasioista. Koulutuksen sisältö perustuu Maailman antidopingsäännöstöön, joka tuli voimaan 1.1.2021.

Puhtaasti paras -verkkokoulutuksen sisältö on jaettu kuuteen aihealueeseen, joissa on tietoa antidopingasioista Maailman antidopingsäännöstön ja Kansainvälisen koulutusstandardin sisältövaatimukset huomioiden. Verkkokoulutuksessa on myös videoita sekä harjoitus- ja pohdintatehtäviä. Koulutuksen suorittamiseen kuluu noin 35 minuuttia. Koulutusta ei tarvitse suorittaa kerralla, koska suoritukset tallentuvat ohjelmaan. Kurssin suorittamiseksi tulee loppukoe tehdä hyväksytysti. Hyväksytyn suorituksen päätteeksi saa diplomin, jonka avulla voi osoittaa suorittaneensa koulutuksen.

Verkkokoulutuksen voi tehdä myös mobiililaitteilla. Verkkokoulutuksen suorittamisen jälkeen aiheisiin pääsee palaamaan uudelleen vapaassa järjestyksessä.

Verkkokoulutus sisältää seuraavat aihealueet:

• Antidopingsäännöstöt
  • Dopingrikkomukset
  • Dopingin seuraukset
  • Kielletyt aineet ja menetelmät
  • Erivapaudet
  • Ravintolisät
  • Dopingvalvonta
  • Puhtaan urheilun periaatteet ja arvot.

Verkkokoulutuksen suoritus on voimassa kaksi vuotta. Vuoden 2021 alussa edellisen Puhtaasti paras -verkkokoulutuksen suoritukset nollaantuivat uuden säännöstön tullessa voimaan. Kaikkien tulee tehdä uusi päivitetty koulutus kokonaisuudessaan.  Puhtaasti paras -verkkokoulutuksen sivuille tästä.

Puhtaasti paras -verkkokoulutus on mahdollista tehdä myös ruotsiksi tai englanniksi.

Kirjaudu koulutukseen tästä   Puhtaasti paras -verkkokoulutuksen

Intian maailmancup: Aleksi Leppä neljäs ja Juho Kurki seitsemäs pienoiskiväärin asentokilpailun finaalissa

Kaksi suomalaista kivääriampujaa maailmancupin finaalissa: Aleksi Leppä (vas.) ja Juho Kurki (oik.). (Kuvat: Mari Backman–Hyrkäs)

Aleksi Leppä otti uransa parhaan maailmancup-sijoituksensa, kun hän oli neljäs Intian Delhissä keskiviikkona ammutussa pienoiskiväärin asentokilpailun finaalissa. Juho Kurki sijoittui seitsemänneksi. Kolmanneksi sijoittunut Tanskan Steffen Olsen nappasi toistaiseksi epävirallisten tietojen mukaan maailmancup-pisteidensä turvin jaossa olleen maapaikan Tokion olympialaisiin. (lisää…)

Intian maailmancup: Aleksi Leppä ja Juho Kurki pienoiskiväärin asentokilpailun finaaliin!

Aleksi Leppä (vas.) ja Juho Kurki alkavat valmistautua keskiviikon finaaliin onnistuneen peruskisan jälkeen. (Kuvat: Mari Backman-Hyrkäs)

Aleksi Leppä ja Juho Kurki selvittivät upeasti tiensä miesten pienoiskiväärin asentokilpailun maailmancupin finaaliin, kun he sijoittuivat tiistain peruskilpailussa kolmanneksi ja kuudenneksi. Kahdeksan parhaan finaali ammutaan keskiviikkona Intian Delhissä. (lisää…)