Ennätysmäärä osanottajia Grande Finale -viikonlopussa Vierumäellä
29.10.2011 klo 12:00

Onnea matkaan eli ensi vuoteen, toivottivat toisilleen Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Jari Karinkanta (vas.) ja Tulevaisuusryhmän puheenjohtaja Rainer Hirvonen kauden päätöstilaisuudessa lauantaina Vierumäellä.
Puheenjohtaja Mikko Nordquist (oik.) vaihtoi avaustilaisuuden päätyttyä kuulumisia trap-valmentaja Matti Nummelan kanssa.
Ampumaurheilun Grande Finale -viikonloppua Vierumäellä viettää ennätysmäärä osanottajia eli noin 190.

Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) kauden päätöstilaisuus – eli Vierumäellä järjestettävät lajiparlamentit ja vuoden parhaiden palkitsemistilaisuus Grande Finale – alkoi lauantaina puheenjohtaja Mikko Nordquistin tervehdyspuheella. Avaustilaisuudessa oli paikalla ennätysmäärä eli noin 190 osanottajaa, ja illan gaalaan on ilmoittautunut noin 150 juhlavierasta.

On erittäin ilahduttavaa, että näin moni on läsnä. Se osoittaa, että asiat kiinnostavat, puheenjohtaja Mikko Nordquist sanoi tyytyväisenä. Hän listasi ensi vuoden kolme tärkeintä haastetta. Ne ovat Tulevaisuusryhmän esitys ja sen jalkauttaminen, helmikuussa Vierumäellä järjestettävät ilma-aseiden EM-kilpailut ja kesällä järjestettävät Lontoon olympialaiset.

– Tulevaisuusryhmän esitystä on työstetty nyt noin vuoden ajan, ja sen on tarkoitus olla toimintakelpoinen vuoden alusta, Nordquist sanoi.

Ilma-aseiden EM-kilpailut ovat ”jo lähellä”, ja kisoihin on jo ilmoittautunut 650 urheilijaa.

– Odotamme hyviä ja mielenkiintoisia kilpailuja, koska niissä jaetaan viimeiset olympiamaapaikat Lontoon olympialaisiin. Meillä on ollut syksyn ajan haku päällä, ja olemmekin löytäneet kisoihin hyviä toimitsijoita ja työntekijöitä. Lisää vielä haetaan, jotta saamme ”orkesterin” kokoon, Nordquist sanoi ja muistutti EM-kisatoimitsijoiden ja -työntekijöiden koulutuspäivästä Vierumäellä lauantaina 5. marraskuuta.

Nordquist kertoi, että kisojen järjestelytoimikunta on saanut Euroopan Ampumaurheiluliitolta (ESC) hyvää palautetta järjestelyistä. Hän myös uskoo, että kisat viedään läpi juuri niin kuin suomalaiset osaavat: hienosti ja tyylikkäästi.

Ensi vuoden tärkeimpänä asiana Nordquist pitää Lontoon olympialaisia. Suomalaisilla ampumaurheilijoilla on nyt neljä maapaikkaa saavutettuna, ja lisää on mahdollisuus saada ilma-aseiden EM-kilpailuista. Nordquist uskoo vakaavasti näin myös tapahtuvan. Lopuksi hän kertoi, että liiton talous on kunnossa. Raha-asiat pysyvät myös jatkossa käsissä hyvällä seurannalla, hän sanoi.

Me yhdessä -prosessi jalkautuu

Ampumaurheiluliiton Tulevaisuusryhmän puheenjohtaja Rainer Hirvonen kutsui Me yhdessä -prosessia haastavaksi ja ”yhteiseksi voimain ponnistukseksi”. Hän kertasi strategiset muutostarpeet, joita ovat muun muassa tarve priorisoida ja selkeyttää toimintaa, ratojen määrän lisääminen ja laadun parantaminen, seuratoimintakulttuurin monipuolistaminen, valmennus- ja koulutusjärjestelmän kehittäminen sekä yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden lisääminen.

– Vuosi sitten täällä samassa paikassa Grande Finalen tunnelmissa heräsi Me yhdessä -henki. Kun ajatusta ja yksityiskohtia on nyt esitelty, erään palautteen mukaan tämä on ”parasta mitä olemme kuulleet kymmeneen vuoteen”, Hirvonen kertoi.

Tavoitteena on, että ampumaurheilussa mukana olevien ihmisten tarpeista ja toiveista rakentuu innostava toimintakulttuuri. Toiminnan on myös tarkoitus tuottaa mielihyvää ja onnistumisen elämyksiä. Yhteisö myös tukee eri elämänvaiheissa olevien ihmisten kasvua ja seuroilla on taito tavoittaa haluamansa kohderyhmät, Hirvonen kertoi.

Me yhdessä -prosessin missio on rikastuttaa seuratoimintakulttuuria, selkeyttää työnjakoa ja kirkastaa ampumaurheilun kuvaa. Arvoja ovat muun muassa avoimuus, turvallisuus, yhteisöllisyys, yhdessä tekeminen sekä monipuolisuus.

– Kuvan kirkastamisen on lähdettävä jokaisesta ampumaurheilijasta ja seurasta. Yhteisöllisyys on taasen nostettava ylös yksilöajattelun takaa. Yhdessä tekemällä, Hirvonen painotti.

– Nyt on löydettävä se kultainen jyvä, jonka mukaan edellä kulkee ampumaurheilun yhteinen etu. Toimintaa pitää myös laajentaa monipuolisemmaksi, ja tämä pätee etenkin lapsiin.

Hirvonen luetteli myös prosessin kantoaallot ja tavoitteet. Kantoaaltoja ovat eri polut, viestintä, olosuhteet/ympäristö sekä viiden t-kirjaimen ohjelma, jossa tahto, tieto, tunne ja taito muodostavat tuloksen. Tavoitteissa Me yhdessä -prosessi ohjaa liiton toimintaa, nostaa seurojen imagoa, osaavia valmentajia ja ohjaajia on jokaisessa seurassa ja toiminta on suunnitelmallista.

– Nykytilan kuvaukseen liittyvät kysymykset miten resurssoidaan ja rahoitetaan ne keinot, jotka on valittu, ovat ehkä vaikeimpia kysymyksiä, hän sanoi.

”Olemme valmiita tekemään töitä!”

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Jari Karinkanta sanoi, että vasta valmistunut Urheiluampujan polku teettää jatkossakin töitä ”meille kaikille”. Mutta sitä olemme valmiita tekemään, hän painotti. Ja töitä on jo tehtykin.

– Nyt piti tehdä jotain, ja Urheiluampujan polku on sitä työtä, jonka tavoitteena on pitää suomalaiset ampumaurheilijat myös tulevaisuudessa maailman huipulla. Harjoittelun määrää ei voi laskea. Huippu-urheilu on se, mikä pitää meidät maailmankartalla, hän korosti.

Lasten ja nuorten liikunnan määrän vähenemisestä huolissaan oleva Karinkanta kertoi, että varusmiesten fyysinen kunto ”on mennyt alamäkeä” viimeksi kuluneiden viidentoista vuoden aikana. Cooperin testissä heikoimpien tulokset ovat noin 1500-1600 metriä, ja tulosten keskiarvokin on pudonnut 2350 metriin.

– Nyt ohjataan lapsia ja nuoria oikealle polulle. Sille voi astua myöhemminkin, ja kaikki on mahdollista, jos esimerkiksi valmennus ja olosuhteet ovat kunnossa. Toiminta pitää ottaa tosissaan muttei totisesti, Karinkanta linjasi.

Hän painotti polun eri ikävaiheita kerratessaan, että urheilija on koko ajan polun ytimessä. Hän myös painotti, mikä polun tavoite on: suomalainen huippuampuja.

– Mutta polku mahdollistaa myös onnistumisia myös matkan varrella, hän sanoi ja mainitsi esimerkkinä elokuussa Belgradissa kiväärissä EM-kultaa voittaneen nuoren Jaakko Björkbackan.

Hirvosen mukaan ”olemme lähtökuopissa, eivätkä asiat ole vielä valmiita”.

– Nyt tarvitaan tekemistä, ja puutteita lähdetään korjaamaan. Me yhdessä -prosessin jalkautus tapahtuu ensi vuoden alussa. Muistetaan myös kiittää niitä, jotka ovat tuloksia saaneet aikaiseksi. Muistetaan se yksi pieni mutta tärkeä sana: kiitos, Hirvonen kehotti.

Viiko
nloppu jatkuu lajiparlamenteilla ja lauantai-iltana järjestettävällä Grande Finale -gaalalla, jossa palkitaan vuoden parhaat ampumaurheilijat ja jonka musiikillisesta annista vastaa Band´O -niminen yhtye. Ennen kuin kotimatka alkaa sunnuntaina puoliltapäivin, kuullaan muun muassa tietoisku Vierumäellä helmikuussa järjestettävistä ilma-aseiden EM-kilpailuista.

Oheisissa liitteissä ovat Jari Karinkannan ja Rainer Hirvosen esitykset.