Kehitä seurasi ampumaurheilun Tähtiseuraksi
10.4.2019 klo 10:36

Miten mukaan ampumaurheilun Tähtiseuraksi?

Seuran kehittäminen on innostavaa tiimityötä. Tähtiseura-ohjelman kehittämispolulle voivat lähteä mukaan kaikki seuratoiminnan kehittämisestä kiinnostuneet ampumaurheiluseurat. Kehittämisen apuvälineenä toimii Ampumaurheiluliiton ja Olympiakomitean kaikille seuroille avoin ja maksuton Tähtiseura-verkkopalvelu. Tervetuloa mukaan kehittämispolulle!

Ensiaskeleet Ampumaurheilun Tähtiseuran kehittämispolun aloittamiseksi

1. Pohtikaa seurassanne kehitystarpeita ja perustakaa 3 – 5 hengen Tähtiseuratiimi, jonka tavoitteena on viedä seuran kehittämispolkua eteenpäin sekä innostaa myös muita mukaan. Hyödyntäkää tiimiharjoitukset-työkalua tiimin muodostamisessa.

2. Valitkaa osa-alue(et), jota haluatte lähteä kehittämään: lapset ja nuoret tai aikuiset. Käsitelkää asia seuran johtokunnassa / hallituksessa, joka tekee päätöksen kehittämispolulle lähtemisestä, valittavista kehityspolun osa-alueista sekä mahdollisesta Tähtimerkin tavoittelusta.

3. Liittykää Tähtiseura-verkkopalveluun. Tutustukaa huolellisesti käyttöönottoon liittyviin ohjeisiin.

• Verkkopalvelussa voi tässä vaiheessa tehdä lasten ja nuorten sekä aikuisten kehittämispolkua.
  • Tähtiseura-verkkopalvelu toimii osana Suomisport-palvelua. Jos seurallanne on pääkäyttäjä Suomisportissa, toimii hän myös Tähtiseura-verkkopalvelun pääkäyttäjänä ja hyväksyy seuran muut jäsenet palveluun. Tarvittaessa kysy apua Ampumaurheiluliitosta.

4. Tutustukaa kyseisen osa-alueen laatutekijöihin.  Laatutekijät löytyvät myös Tähtiseura-verkkopalvelusta. Tehkää suunnitelma ja aikataulu seuranne kehittämispolulle.

5. Aloittakaa kehittäminen valitsemallanne osa-alueella. Kehittämistä voi tehdä omaan tahtiin palan kerrallaan ja/tai vuorovaikutuksessa liiton tai alueen seurakehittäjän kanssa. Kehittämistyö sisältää itsearviointia. Hyödyntäkää verkkopalvelun työkaluja ja tukimateriaalia. Kysykää tarvittaessa apua Ampumaurheiluliitosta Timo Rautiolta tai liikunnan aluejärjestöjen seurakehittäjiltä.

Tornionseudun Ampujat on ampumaurheilun Tähtiseura niin lapset ja nuoret kuin myös aikuisten liikunnassa.

Mikäli seura haluaa lähteä tavoittelemaan osa-alueen Tähtimerkkiä, edellyttää se kyseisen osa-alueen auditointia.
Tutustu tarkemmin lasten ja nuorten tai aikuisten sisältöihin ja auditointiprosesseihin.

Mitä hyötyä laatuohjelmasta ja Tähtimerkistä on seuralle?

• Laatuohjelma on seurakehittämisen työväline. Seura saa tukea seuran kehittämiseen, joka mahdollistaa entistä parempaa seuratoimintaa. ​
  • Maksuton verkkopalvelu seurojen kehittämistyön tueksi; tietoa, viestintää, hyviä malleja, koulutusta.​
  • Ohjelmassa mukanaolo kannustaa toiminnan kehittämiseen muuttuvassa yhteiskunnassa sekä helpottaa yhteistyötä ja verkostoitumista seurojen välillä sekä lajiliittojen että aluejärjestöjen kanssa.​
  • Yhteinen vahva Tähtimerkki -brändi tuo esille seuran laadukkaan toiminnan ja antaa seuralle mahdollisuuden tuoda seuran upeita toimintoja laajemmin näkyviksi ja parantaa imagoa​.

Katso Ampumaurheilun nykyiset tähtiseurat tästä.

Tiedustelut
Timo Rautio