Miten pääsen alkuun?

Ampumaurheilu on hieno harrastus

106_0687

Urheiluammuntaa voivat harrastaa kaiken ikäiset tytöt ja pojat, miehet ja naiset. Aloittamisessa ei ole ikärajoitusta tai erityisvaatimuksia. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää Juha Hirveä, joka on aloittanut aikuisena ja yltänyt Olympiamitaleille. Seuratoiminnassa on mukana myös vekkuleita 5-vuotiaita ammunnan harrastajia.

Urheiluammunta on myös mitä parhain koko perheen harrastus. Mukaan ovat tervetulleita niin äidit kuin isätkin; myös isovanhemmat ja nuoremmat sisarukset löytävät ampumaseurassa oman paikkansa.

100_0026Aloita harrastus ampumaurheiluseurassa!

Urheiluammuntaa harrastetaan ampumaurheiluseurassa. Harrastus on hyvä aloittaa ilmakiväärillä ja -pistoolilla. Kun osaat ampua ilma-aseilla, sinun on helppo oppia ampumaan myös haulikolla ja ruutiaseilla. Ampumaurheilusta löytyy useita eri lajivaihtoehtoja ja erilaisia aseita, joilla harjoitellaan ja kilpaillaan.

Ampumaurheiluliiton jäsenseurat löydät tästä.
Valitse ensin SAL:n alue ja sieltä seurat.
Löydät SAL:n seurat alueittain myös tästä.

Turvallista ja haastavaa

LAPPITEHO2
Kuva: Jukka Törmänen

Turvallisuus on tärkeä asia ampumaurheilussa ja turvalliseen aseiden käsittelyyn sekä käyttäytymiseen on ampumaradoilla kiinnitettävä erityistä huomiota. Ampumakoulussa aloittelijat ja heidän perheensä opetetaan alusta alkaen suhtautumaan oikein sekä aseisiin että ampumaurheiluun.

Urheiluammunnan haasteellisuus tekee lajista elämyksellisen. Ammunnassa voi kehittyä hyvinkin nopeasti. Moni jää siihen ”terveellisesti” koukkuun, kun haluaa kerta kerran jälkeen parantaa taitojaan. Ammunta on omien kykyjen, taitojen sekä suoritukseen keskittymisen harjoittamista.

Urheiluammunnan harrastamisen positiivisia vaikutuksia ovat mm.

• keskittymiskyvyn paraneminen.
  • pitkäjänteinen suhtautuminen tavoitteelliseen toimintaan,
  • oman kehon hyvä hallinta, tasapainon kehittyminen ja
  • rauhoittuminen tarkkaan työskentelyyn

Katso myös julkistettu esite.